سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران:

مذاکرات وین پیشرفت محسوسی نداشت

معاون وزیر امور خارجه و سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران، گفت: همانطوری که قابل انتظار بود در اولین دور از مذاکرات رسمی، پیشرفت محسوسی در مسیر تدوین پیش نویس متن توافق جامع نداشتیم اما مذاکرات در ماه خرداد همچنان ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۶۷۴۱۸۷
مذاکرات وین پیشرفت محسوسی نداشت

سید عباس عراقچی، جمعه شب به وقت وین در پایان چهارمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به میزبانی پایتخت اتریش در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: در این دور از مذاکرات هسته ای گفت و گو های فشرده و سختی در سطوح مختلف کارشناسان، معاونان و سران هیات ها به اشکال دو جانبه و چند جانبه برگزار شد.

وی افزود: این مرحله از مذاکرات برخلاف سه دور مذاکره قبلی در وین که به تبادل نظر و طرح دیدگاه ها اختصاص داشت، مذاکره رسمی بود و بحث ها بسیار جدی و در فضایی کم و بیش بدون تنش صورت گرفت.

سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: در این مرحله بحث های جدی بسیار خوبی از سوی طرفین مطرح شد اما این انتظار که در اولین دور از مذاکرات رسمی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشیم، غیر طبیعی نبود.

ادامه مذاکرات در خرداد

عراقچی با بیان اینکه انتظار داریم مذاکرات همچنان ادامه داشته باشد، افزود: در خرداد ماه یک یا دو مذاکره دیگر خواهیم داشت که در مورد تاریخ قطعی آن هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده و منتظر تایید برخی از هیات های مذاکره کننده 1+5 هستیم.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که اگر در مهلت تعیین شده 6 ماهه برای دستیابی به توافق نهایی، این هدف محقق نشود، چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: براساس توافق موقت ژنو مهلت مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی 6 ماه قابل تمدید است و اگر تا تاریخ 20 جولای ( 30 تیر) به توافق نرسیدم آن موقع تصمیم خواهیم گرفت.

عراقچی افزود: البته امیدواریم تا قبل از پایان این فرصت، توافق نهایی حاصل شود البته به این شرط که خواسته های ما در مذاکرات تامین شود و همچنین حقوق هسته ای ملت ایران از سوی طرفین مذاکره رعایت شده باشد زیرا تنها در این صورت است که توافق نهایی محقق خواهد شد.

سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران، تاکید کرد: ما خواهان این نیستیم که به هر قیمتی تا قبل از 30 تیر به توافق نهایی دست یابیم زیرا هدف اصلی ما تامین حقوق و خواسته ملت است به همین خاطر اگر تا آن زمان نیز این هدف محقق نشود اتفاق خاصی نیافتاده و ما برای ادامه مذاکرات خود در این زمینه 6 ماه دیگر فرصت داریم.

زیاده خواهی های غربی ها در مذاکرات هسته ای

از عراقچی درخصوص زیاده خواهی های غربی ها در مذاکرات هسته ای سوال شد که وی در پاسخ گفت: دو طرف در مذاکرات مواضعی را اتخاذ می کنند و تعبیرهای متفاوتی از موضوعات مد نظر خود ارائه می دهند مهم این است که طرفین در مذاکرات جدی هستند و امیدواریم که مذاکرات به صورت معقول و منطقی ادامه داشته باشد.

سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به سوالی درخصوص دلیل اضافه شدن «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا به دیدار دو جانبه ظریف و اشتون، گفت: جلسه سه جانبه ای که در آخرین لحظه از مذاکرات «وین 4»، برگزار شد از نظر مذاکراتی اتفاق فوق العاده ای نیست.

عراقچی افزود: در طول مذاکرات هر گاه احساس کنیم که نیاز به انجام دیدارهای دو جانبه یا سه جانبه یا چند جانبه وجود دارد آن را برگزار می کنیم و این مهم نیست که طرف مقابل در این دیدارها چه کسی و از کدام کشور است بلکه بسته به نیاز و ضرورت چنین دیدارهایی انجام می شود.

به گفته سخنگوی گروه مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات هسته ای، آمریکایی ها بدلیل اینکه نقش زیادی در اعمال تحریم های یک جانبه علیه ایران ایفا کرده اند، باید برای رفع تحریم ها تلاش بیشتری کنند و در نتیجه دیدارهای بیشتری با آنان انجام می شود.

وی در واکنش به اخبار ضد و نقیض برخی از رسانه های خارجی درخصوص توان و ظرفیت برنامه هسته ای ایران و تاثیر آن بر مذاکرات وین 4، گفت: هیچکدام از ادعاهایی که از سوی این رسانه ها مطرح می شود صحت نداشت و قابل اعتنا هم نیست و اینکه از خارج کشور گمانه زنی ها به اهداف خاص صورت می گیرد، کاملا روشن است.

معاون وزیر امور خارجه درپاسخ به این سوال که آیا اتفاق خاصی موجب شد که «وین 4» پیشرفت نداشته باشد، گفت: روند مذاکرات خوب و سازنده بود اما به نتیجه مشخص نرسید و پیشرفت خاصی را شاهد نبودیم، معنی این وضعیت شکست مذاکرات نیست.

عراقچی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد هیات های 1+5 قدرت تصمیم گیری نداشته و برای هر موضوعی از پایتخت های خود کسب تکلیف می کنند، گفت: همیشه این گونه بوده که هیات های مذاکره کننده اختیار صد درصد نداشته اند و درموارد خاص از پایتخت ها مشورت می گیرند اما اینکه درمورد هر موضوعی بخواهند با پایتخت ها هماهنگ کنند، موجب بروز مشکلاتی می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها