دست فرمان

لزوم پرهیز از رانندگی تهاجمی

دوستی می‌گفت: لزوم پرهیز از رانندگی تهاجمی و رفتارهای پرخطر را گوشزد کردی و فاجعه اخیر واژگونی یک اتوبوس را که به لغو مجوز یک شرکت اتوبوسرانی منجر شد، ناشی از سبقت خطرناک یک سواری دانستی. خوب، اول این‌که بدرستی منظورت از رفتار تهاجمی چیست؟ دوم این‌که تو نقش دیگر عوامل مانند کافی نبودن علایم رانندگی، مناسب نبودن سطح جاده، محکم نبودن نرده‌های محافظ و دیگر اشکالات فنی را چگونه می‌بینی؟
کد خبر: ۶۷۲۵۰۵
لزوم پرهیز از رانندگی تهاجمی

در پاسخ باید گفت در بروز یک سانحه عوامل متعددی دخیل‌ است. مثلا اگر اتوبوس یاد شده از استاندارد فنی بالاتری برخوردار بود، میزان تلفات کاهش می‌یافت.

همچنین اگر میزان شیب عرضی در پیچ‌های تند برای مهار نیروی گریز از مرکز کافی نباشد، ممکن است خودروهای شاسی بلند که مرکز ثقلشان بالاست در اثر سرعت زیاد واژگون شوند.

متاسفانه گاهی سطح راه بر اثر آبیاری فضای سبز خیس می‌شود که این می‌تواند باعث لغزش و بروز سانحه شود.

همه اینها به جای خود، اما این عوامل هرگز نباید موجب سلب مسئولیت نهایی و تامه راننده نسبت به ایمنی دیگر خودروها و خودروی خودش شود.

راننده باید بخوبی فرا گرفته باشد که چگونه در هر لحظه با ارزیابی شرایط جاده، سرعت و فاصله ایمن را تنظیم کند تا خطری برای خود و دیگران ایجاد نکند.

یکی از دوستان تعریف می‌کرد هنگام تحصیل در یک کشور غربی برای گرفتن گواهینامه ثبت‌نام کرده بود.

وقتی به مربی گفته بود که گواهینامه دارد و تجربه سال‌ها رانندگی، او گفته بود اگر این تجربه را نداشتی، بهتر بود، زیرا در کشور شما رانندگی یعنی مهارت در راندن اما اینجا رانندگی یعنی هنر تامین ایمنی؛ ایمنی برای خودت و همه کسانی که در جاده حرکت می‌کنند اعم از پیاده، دوچرخه، موتوری و دیگر خودروها.

و ادامه داده بود که: چنانچه برای افسر ممتحن محرز نشود تو این را خوب درک کرده و می‌توانی در عمل اجرا کنی، مسلما قبول نخواهی شد. باز ایشان تعریف می‌کرد در آن کشور وقتی در یک راه کم عرض به دوچرخه برخورد می‌کنند، همه خودروها کیلومترها با سرعت کم و بدون اعمال هیچ‌گونه فشار روانی به دنبال آن حرکت می‌کنند، تا هنگامی‌که عرض راه و شرایط برای سبقت مساعد شود.

خطر سبقت در خطوط محذوف

نقطه مقابل این رفتار محتاطانه و ایمن، اقدام خطرناک و تهاجمی برخی رانندگان در استفاده از خطوط محذوف برای سبقت است. یکی از دوستان نقل می‌کرد هفته قبل چیزی نمانده بود در یک بزرگراه به همان بلایی که بر سر اتوبوس آمد، گرفتار شود.

ظاهرا خط 3 بزرگراه برای تعمیر بسته شده بود اما یک راننده کم‌طاقت و بی‌احتیاط به رغم مشاهده بسته بودن خط، به جای ترک بموقع آن و قرار گرفتن در پشت خودروی دوستم، اقدام به سبقت می‌کند و چون به انتهای خط می‌رسد، بسرعت جلوی وی به داخل خط یک می‌پیچد و برای دوستم هیچ چاره‌ای جز پیچیدن ناگهانی به داخل خط یک نمی‌ماند؛ حرکتی که ممکن بود به واژگونی یا برخورد با دیگر خودروها منجر شود.

نمی‌دانم در قانون چه مجازاتی برای سبقت در خطوط محذوف در نظر گرفته شده است؟ اما مطمئنم بازماندگان حوادث ناشی از این رفتارهای خطرناک، از قانون انتظار برخورد جدی دارند.

دکتر حسن مقدم - استاد دانشگاه صنعتی شریف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها