دست فرمان

راندن سپر به سپر

فاجعه دلخراش واژگونی یک اتوبوس در هفته گذشته، و خبر برخورد یک اتوبوس با تریلر حامل سوخت در جاده یزد در روز دوشنبه پانزدهم اردیبهشت موجب داغدار‌شدن جمعی و اندوه عمیق هموطنان شد. این حوادث تکان‌دهنده که در گذشته بارها قلب ملت را به درد آورده، اگر ریشه یابی و درمان نشود، متاسفانه در آینده نیز ادامه‌خواهد داشت.
کد خبر: ۶۷۰۸۸۲
راندن سپر به سپر

رانندگی تهاجمی و خطرناک، یکی از عوامل مهم در بروز چنین فاجعه‌هایی است. بیشتر رانندگان با تجربه و محتاط بخوبی از تفاوت راندن یک خودروی سنگین با سواری آگاهند و همیشه مراقبند، اما شمار اندکی ماجراجو با بی‌مبالاتی و سرکشی، متاسفانه حوادث دلخراشی را رقم زده و خانواده‌ها را داغدار می‌کنند.

در مقایسه با سواری، یک خودروی سنگین در سرعت پایین‌تری واژگون می‌شود. شدت ضربه تصادف آن سهمگین‌تر و میزان خسارات جانی و مالی بسیار بیشتر است و مهار آن در سرعت‌های بالا یا در شیب به دلیل وزن زیاد دشوار است.

از این رو، خودروهای سنگین باید فاصله بیشتری را با جلو در نظر گرفته و در رمپ‌ها و پیچ‌ها با سرعت بسیار کمتری برانند.

بی‌احتیاطی و غفلت از این نکات احتمال بروز حادثه را افزایش می‌دهد و متاسفانه شرایط را برای وقوع فاجعه فراهم می‌کند.

راندن سپر به سپر یکی از موارد بارز رانندگی پرخطر است. برای روشن شدن وضع قانون و موضع پلیس در قبال کامیون‌ها و اتوبوس‌هایی که سپر به سپر می‌رانند، با یکی از مراکز راهنمایی و رانندگی تماس گرفتم و موضوع را مطرح کردم.

خط به افسر میانسالی وصل شد و ایشان در پاسخ گفت البته که کارشناس این را خلاف تشخیص خواهد داد. با تعجب گفتم کارشناس؟ گفت بله مگر تصادف نشده است. گفتم خیر. با تعجب پرسید پس برای چه می‌خواهید مقصر تعیین شود؟!

ظاهرا این از آن دسته خلاف‌هاست که تا واقع نشود، با آن برخورد نمی‌شود. با نظری به اطراف نیز بخوبی می‌توان دریافت که این حرکت پرخطر چندان جلب‌توجه نمی‌کند. از خیلی‌ها پرسیده‌ام آیا تاکنون شاهد برخورد با راننده‌ای که اتوبوسش را به سپر جلو چسبانده، بوده‌اند؟ متاسفانه پاسخ منفی است.

دوستی می‌گفت وقتی یک خودروی سنگین به سپر عقبم می‌چسباند، اعصابم به هم می‌ریزد و تا شب نمی‌توانم درست کار کنم. شاید در نگاه اول این واکنش زیاده از‌حد حساس به‌نظر آید، اما با نظری به عمق موضوع با وی همدردی خواهیم کرد.

در واقع در آن لحظه با کوچک‌ترین اشاره‌ای به ترمز، یک جسم ده تنی با سرعت زیاد آنچنان ضربه‌ای به او می‌زند که اگر بخت با او یار نباشد و در دم جان نبازد، به احتمال زیاد نخاعش قطع شده و یک عمر گرفتار می‌شود.

در اینجا این سوال پیش می‌آید که قانون در این زمینه چه می‌گوید و ضابطان قانون چگونه عمل می‌کنند؟ تا آنجا که مطلعم، اگر کسی با چاقو تهدید شود، حتی اگر هیچ ضربه‌ای وارد نشده باشد، قانون برای تهدید‌کننده شش ماه حبس در نظر گرفته است.

سوال این است که حرکت یک تریلر 40 تنی با سرعت زیاد و سپر به سپر آیا طبق قانون تخلف محسوب می‌شود یا خیر؟ و در این صورت چه مجازاتی برای خاطی در نظر گرفته می‌شود؟ دکتر

حسن مقدم - استاد دانشگاه صنعتی شریف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها