کد خبر: ۶۷۱۸۷۷

شازده کوچولو

«شازده کوچولو» را بی‌شک باید محبوب‌ترین کتاب نوجوانان دانست که نزد بزرگسالان هم از محبوبیت زیادی برخوردار است. آنتوان دو سنت اگزوپری این شاهکار را اولین بار سال ۱۹۴۳ منتشر کرد. این کتاب به بیش از ۲۵۰ زبان و گویش ترجمه شده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود. کتاب شازده کوچولو «خوانده شده‌ترین» و «ترجمه شده‌ترین» کتاب فرانسوی‌زبان جهان است و به عنوان بهترین کتاب قرن ۲۰ در فرانسه انتخاب شده است. از این کتاب به طور متوسط سالی یک میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد. شازده کوچولو سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان کتاب سال فرانسه برگزیده شد. به مناسبت هفتادمین سالگرد تولد این رمان شیرین، مارس ۲۰۱۳ نسخه‌های جدیدی از آن منتشر شد؛ یک نسخه با جلد مقوایی برای نوجوانان، دیگری همراه سی‌دی کتاب گویای شازده کوچولو با صدای ویگو مورتنسن، هنرپیشه فیلم «ارباب حلقه‌ها» و نسخه‌ای مصور همراه نقاشی‌های ژوان سفار. در ایران شازده کوچولو ترجمه‌های متعددی به زبان فارسی دارد که در این میان ترجمه‌های احمد شاملو، محمد قاضی و ابوالحسن نجفی معروف‌ترند. مصطفی رحماندوست نیز این کتاب را ترجمه کرده است.

تیستوی سبز انگشتی

«تیستوی سبز انگشتی» یکی از کتاب‌های ژانر نوجوان است که عمیق‌ترین مفاهیم انسانی را در خود دارد. این کتاب را موریس درئون نوشته و لی‌لی گلستان آن را به فارسی برگردانده است.

تیستو پسر کوچولویی است که هنگام تولد بزرگ‌تر از یک نان در سبد یک نانوا نبود. یک مادرخوانده با لباس آستین بلند و یک پدرخوانده با کلاه سیاه در کلیسا برای او اسم می‌گذارند، ولی هیچ‌کس نمی‌تواند نام او را به زبان بیاورد و به این ترتیب او را تیستو صدا می‌کنند. او انگشتان جادویی دارد که به هر چیزی دست می‌زند به گل و گیاه تبدیل می‌شود.

از روی این داستان تاثیرگذار، انیمشن زیبایی هم ساخته شده که از تلویزیون پخش شده است.

جوجه اردک زشت

«جوجه اردک زشت» یکی از داستان‌های شاه‌پریانی شاعر و نویسنده بنام دانمارکی، هانس کریستین اندرسن است. جوجه اردکی در مزرعه‌ای سر از تخم بیرون می‌آورد و به‌واسطه زشتی‌اش مورد ریشخند و تمسخر هر روزه دیگر حیوانات مزرعه قرار می‌گیرد، تا این‌که با رسیدن به سن بلوغ به قوی سپید زیبایی تبدیل می‌شود و شگفتی و شرمساری دیگر حیوانات را برمی‌انگیزد. جوجه اردک زشت که کاملا برخاسته از ذهن اندرسن بوده و وابستگی‌ای به هیچ داستان عامیانه قدیمی ندارد، نخستین‌بار یازدهم نوامبر ۱۸۴۳ همراه سه داستان دیگر از اندرسن در کپنهاگ دانمارک انتشار یافت و تحسین منتقدان را برانگیخت. همچنین اقتباس‌هایی در قالب اپرا، موزیکال و فیلم‌های پویانمایی از این داستان صورت گرفته است.

چارلی و کارخانه شکلات‌سازی

کتاب «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» یکی از معروف‌ترین آثار رولد دال، نویسنده سرشناس ادبیات کودکان و نوجوان است. از روی این کتاب فیلمی به کارگردانی تیم برتون ساخته شده است. در این فیلم جانی‌دپ به ایفای نقش می‌پردازد. این فیلم محصول سال ۲۰۰۵ میلادی است.

مهناز داوودی و همچنین شهلا طهماسبی این داستان زیبا را به فارسی برگردانده‌اند.

دخترک کبریت‌فروش

«دخترک کبریت‌فروش» یکی از تلخ‌ترین و تراژیک‌ترین آثار ادبیات کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. این کتاب را کریستین اندرسن دسامبر ۱۸۴۵ به چاپ رساند. این داستان درباره دخترک کبریت‌فروش فقیری است که در سرمای منجمدکننده شب سال نو سعی دارد تا کبریت‌هایش را به مردمی که مشغول خرید هستند بفروشد، اما کسی به او توجهی نمی‌کند و او که در پایان شب یکه و تنها در خیابان باقی‌مانده است با روشن‌کردن تک‌تک کبریت‌ها و دیدن رویاهایش در نور آنها در گوشه خیابان از سرما جان می‌سپارد. همچنین اقتباس‌هایی در قالب فیلم‌های پویانمایی و یک فیلم تلویزیونی موزیکال از این داستان صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها