امروز شنبه 13 اردیبهشت 1393 هجری شمسی؛ 3 رجب 1435 هجری قمری؛ 3 می 2014 میلادی است. وقایع مهمی که در تاریخ در این روز اتفاق افتاده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۶۹۵۷۳
امروز شنبه 13 اردیبهشت در تاریخ

هجری شمسی

13 اردیبهشت 1186

معاهده فین کنشتاین میان ایران و فرانسه منعقد شد. به موجب این قرارداد، فرانسه تعهد کرد که با ارسال اسلحه و کارشناس نظامی، ایران را در باز پس‏گیری گرجستان و دیگر متصرفات روسیه در خاک ایران یاری کند. در برابر، ایران تعهد سپرد که تمامی روابط سیاسی و تجاری خود را با انگلستان قطع و به این کشور اعلان جنگ دهد و در جنگ فرانسه با انگلیس و روس، متحد فرانسه باشد. همچنین اگر ناپلئون بخواهد از ایران به هند که مستعمره انگلیس بود، لشکرکشی کند، ایران امکانات خود را برای عبور سپاهیان فرانسه در اختیار آنها قرار دهد. پس از انعقاد این پیمان، گروهی از مستشاران نظامی به فرماندهی ژنرال گاردان به ایران آمدند تا لشکریان ایران را رسم جنگ‏های اروپایی بیاموزند. این معاهده دیری نپایید و ناپلئون بر خلاف قرار خود، پس از مدتی با روسیه طرح دوستی ریخت و مستشاران فرانسوی، ایران را ترک کردند.

13 اردیبهشت 1233

میرزا حبیب الله شیرازی متخلص به قاآنی شاعر عصر قاجار درگذشت. او پس از درگذشت پدر چندی در اصفهان ریاضی و معارف اسلامی آموخت؛ بعد در زادگاهش شیراز به تدریس عروض و شرح دیوان خاقانی و انوری پرداخت. قاآنی شیرازی در ادبیات عرب و فارسی مهارت کافی داشت و در حکمت هم از دانش فراوان بهره مند بود. اما شهرت شاعری اش، موجب شد کمتر به عنوان یک حکیم شناخته شود. او در انواع شعر به ویژه ترکیب بند و مسمط مهارت داشت. از قاآنی علاوه بر دیوان اشعارف کتابی به نام «پریشانی» به سبک گلستان سعدی باقیست.

13 اردیبهشت 1286

میرزاعلی‌اکبرخان اتابک ـ امین‌‌السلطان ـ کابینه خود را تشکیل داد. این کابینه تا 8 شهریور به مدت 4 ماه ادامه داشت.

13 اردیبهشت 1322

لایحه اختیارات «میلسپو» و حق قانون‌گذاری وی در امور مالی کشور در مجلس شورای ملی تصویب شد.

13 اردیبهشت 1348

وزارت خارجه ایران تأکید که قرارداد 1937 مرزی با عراق، مردود است و هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را دوباره به ایران تحمیل کند.

13 اردیبهشت 1360

هواپیمای حامل «بن یحیی‌» وزیر خارجه وقت الجزایر هنگامی که برای مأموریتی میانجی‌گرانه در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تلاش می‌کرد، در مرز مشترک دو کشور، هدف آتش بارهای ضدهوایی حکومت صدام قرار گرفت و سقوط کرد. در این سانحه وزیر خارجه الجزایر کشته شد، البته صدام مسئولیت این حادثه را نپذیرفت‌.

13 اردیبهشت 1362

حزب توده، توسط دولت ایران منحل اعلام شد. این حادثه سه ماه پس از کشف شبکه جاسوسی این حزب در کشور و اعتراف رهبرانش صورت گرفت‌.

13 اردیبهشت 1366

دولت مصر دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره را تعطیل و سرپرست این دفتر را اخراج کرد

هجری قمری

3 رجب 245

بنا بر مشهور امام علی النقی (ع) در چنین روزی به شهادت رسیدند. ایام حیات امام هادی علیه السلام مصادف بود با خلافت مامون، معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعین، معتز لعنه الله علیهم و آخر الامر معتز آن حضرت را با زهر شهید کرد. مدت عمر مبارک آن حضرت 41 سال و چند ماه بود. 13 سال در مدینه اقامت فرمودند و بقیه ایام امامت خویش را به اجبار متوکل در سامرا بودند. حاکم مدینه به متوکل نوشت که اگر تو را به مکه و مدینه حاجتی است علی بن محمد علیه السلام را از این دیار بیرون ببر که همه را مطیع خود ساخته است. در مدینه اسباب اذیت و آزار به آن حضرت را به دستور متوکل زیاد کردند، تا زمانی که آن حضرت را به سامرا بردند و جسارت ها کردند، تا این که معتز آن حضرت را شهید کرد. امام عسکری علیه السلام غسل و کفن و نماز بر آن حضرت را انجام داد، و بعدا در ظاهر، این امورات توسط دیگران انجام شد و ایشان را در منزل خود در مکان فعلی حرم مطهر دفن کردند.

3 رجب 388

محمد بن یحیی بوزجانی از مفاخر علمی ایران و اسلام درگذشت. ابوالوفا محمد بن محمد بن یحیی بوزجانی در سال 328 ق در نزدیکی نیشابور به دنیا آمد. او تحصیلات ریاضی خود را در نیشابور فرا گرفت و در جوانی به عراق رفت. بوزجانی از آن پس در بغداد سکونت گزید و تا پایان عمر به تحقیق، تالیف و ترجمه پرداخت. او از مترجمان مشهور کتب ریاضی از یونانی به عربی نیز به شمار می‏رفت. ابوالوفا را از مشهورترین ریاضی‏دانان و منجمان زمان خود دانسته‏اند. او در فعالیت‏های علمی‏اش با ابوریحان بیرونی، دانشمند نامی هم عصرش مکاتبه و تبادل نظر داشته است. اهمیت آثار ریاضی بوزجانی، به دلیل تحقیقات عمیق او در علم مثلثات می‏باشد. از بوزجانی آثار متعددی بر جای مانده است. اعمال الهندسه، اثری بدیع و جالب درباره‏ی هندسه‏ی علمی و نیز کتابِ علم حساب و کتاب الکامل، از دیگر آثار بوزجانی هستند.

3 رجب 496

ابوالحسن طاهربن‏احمد بابشاد مصری ادب شهیر درگذشت. ابوالحسن طاهر بن احمد بابشاد مصری در ابتدا پیشه‏ بازرگانی داشت ولی بعداً به تحصیل علم علاقه پیدا کرد و در عراق به تحصیل مشغول شد. وی پس از اتمام تحصیلات به مصر بازگشت و درمجامع فرهنگی و اجتماعی مصر مشغول کار گردید. بابشاد مصری پس ازمدتی در انزوا درگذشت.

میلادی

3 می 1429

ژاندارک دوشیزه میهن ‏پرست فرانسوی قیام خود را علیه انگلستان آغاز کرد. وی هنگامی که نوجوانی بیش نبود و خاک کشورش عرصه تاخت و تاز نیروهای انگلیسی بود، در عالم رؤیا خود را مامور دید که به نجات کشور برخیزد. در ابتدا، ادعای او مورد تمسخر و استهزا واقع می‏شد اما با اصرار فراوان، توانست فرماندهی ارتشی را که پادشاه فرانسه در اختیار او قرار داده بود به عهده بگیرد و با شکست دادن سپاهیان انگلیسی، آنان را از شمال فرانسه بیرون رانَد. ژاندارک در جریان تسخیر پاریس اسیر و به انگلیسی‏ها تحویل داده شد. ژاندارک سرانجام در یک محاکمه فرمایشی در کلیسای انگلیسی به ارتداد و جادوگری متهم و سپس در 30 مه سال 1431 در نوزده سالگی، زنده زنده در آتش سوزانده شد.

3 می 1494

جزایر جامائیکا توسط کریستف کلمب کشف شد.

3 می 1991

به پیشنهاد سازمان علمی – فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز سوم مه، روز جهانی مطبوعات نامیده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها