یک فوق‌تخصص گوارش با بیان این که کولیت یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان روده بزرگ است، گفت: بیماران مبتلا به این بیماری نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند و باید به طور متناوب به متخصص گوارش مراجعه کنند.
کد خبر: ۶۶۸۶۰۰

دکتر رامین قدیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افرادی که بیماری کولیت مزمن با سابقه هشت تا ده سال دارند باید به طور متناوب برای بررسی به متخصص گوارش مراجعه کنند. مراجعه بموقع در تشخیص اولیه بیماری به پزشک کمک می‌کند؛ زیرا در سرطان روده بزرگ سلول‌های سرطانی بتدریج در تمام سطح روده بزرگ به صورت چند مرکزی رشد می‌کنند و تشخیص این سرطان قبل از درگیری عضله‌های اصلی موجب خارج‌شدن توده سلولی و درمان موفقیت‌آمیز می‌شود.

وی با اشاره به این که سرطان روده بزرگ دارای یک ژن غالب است، تاکید کرد: در افرادی که سابقه خانوادگی دارند امکان بروز سرطان روده در سنین سی تا چهل سالگی وجود دارد، اما در افراد دیگر امکان ابتلا به آن در پنجاه تا هفتاد سالگی است. در گذشته شیوع این سرطان در مردان بیشتر از زنان بوده است، ولی امروزه تفاوت آمار نشان می‌دهد که در زنان نیز رشد چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: کولیت‌های مزمن، مادرزادی، سندرم‌های ارثی و مشکل ترشح زیاد صفرا از علل اصلی ابتلا به سرطان روده بزرگ است. رژیم غذایی صحیح، استفاده از سبزی، میوه تازه و پرهیز از غذاهای چرب، فست‌فود و مواد کنسرو شده از مهم‌ترین نکات پیشگیری از این بیماری است.

گرمازده نشوید

با گرم‌ترشدن هوا در فصل بهار و تابستان، بیماری‌های مرتبط با گرما شایع شده و در صورت بی‌توجهی، گرمای زیاد سلامت افراد را به طور جدی به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، پزشکان برخی توصیه‌های ساده، اما در عین حال ضروری را برای پیشگیری از گرمازدگی ارائه می‌دهند:

ـ پوشیدن لباس‌های سبک و رنگ روشن

ـ راه‌رفتن در سایه به جای آفتاب و استراحت کافی

ـ روشن‌کردن کولر پس از سوارشدن در خودروی شخصی

ـ خودداری از ورزش‌کردن در فضای باز

ـ احتیاط بیشتر در صورت مصرف داروهای برهم زننده تنظیم حرارت بدن یا در صورت داشتن اضافه وزن

کفش‌ پاشنه‌بلند؛ دشمن کمر

یک جراح استخوان و مفاصل گفت: بیرون‌زدگی دیسک کمر، درد زانو و لگن و اختلالات دردناک پا از عوارض استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند است.

آرش شرافت وزیری در گفت‌وگو با فارس افزود: وزن بدن طی ایستادن در حالتی عمود از قاعده گردن به مفصل لگن و سپس پاها منتقل می‌شود. استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند این حالت را بر هم می‌زند و این به خودی خود باعث تغییر بیومکانیک فشار روی ستون مهره‌ها و دردهای کمری می‌شود.

وی تاکید کرد: البته کفش پاشنه بلند اثری روی افزایش قوس کمر ندارد، ولی با این حال چون تغییر بیومکانیک ایجاد شده باعث افزایش فشار کاری عضلات راست‌کننده ستون فقرات می‌شود، درد کمر به عارضه‌ای شایع در زنانی که کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند، تبدیل می‌شود.از نظر پزشکی استفاده از کفش‌های پاشنه بلند در افرادی که دارای اختلالات ستون فقرات هستند، بسیار مضر و ممنوع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها