تی شرت های موبایلی بپوشید

محققان می گویند: به زودی با کمک فناوری لیزر می توان تلفن های همراه را در تی شرت ها چاپ کرد.
کد خبر: ۶۶۸۴۸۱
تی شرت های موبایلی بپوشید

به زودی سرخوردگی ناشی از گم شدن تلفن همراه به لطف این فناوری جدید که تلفن همراه را در تی شرت چاپ می کند، به تاریخ می پیوندد.

دانشمندان اولین «اسپیزر» - یک لیزر نانو مقیاس- جهان را با گرافن و کربن ساخته اند. آنها ادعا می کنند که از این اسپیزر می توان برای چاپ میکروتراشه هایی که به تی شرت ها و یا موارد دیگر لباس می چسبند و می توانند انر‍ژی تلفن همراه را تامین کنند، استفاده کرد.

به گفته آنها، از جریان الکتریکی ناشی از این فناوری می توان برای هدف قرار دادن و کشتن سلول های سرطانی بدن انسان نیز استفاده کرد.

«چاناکا روپاسینگه» از بخش مهندسی سامانه های رایانه ای و الکتریکی دانشگاه «موناش» واقع در ملبورن استرالیا گفت: سایر اسپیزرها از نانو ذرات طلا و یا نقره ساخته شده اند و دارای نقاط کوانتومی نیمه هادی هستند، اما اسپیزر ابداعی ما از یک رزونانس کننده گرافن و یک عنصر اضافه نانولوله کربنی ساخته شده است.

در فیزیک، رزونانس یا تشدید امواج عبارت است از تمایل سیستم به نوسان با بیشینه دامنه در فرکانس هایی خاص می باشد که به آنها فرکانس رزونانس و یا فرکانس تشدید گویند.

در چنین فرکانس هایی انرژی ارتعاشی در جسم ذخیره می شود و در نتیجه نیروبی کوچک و متناوب می تواند باعث حرکتی نوسانی با دامنه بزرگ شود.

طبق این گزارش، به دلیل این ویژگی ها این احتمال وجود دارد که در آینده بتوان یک تلفن همراه بسیار نازک را بر روی پارچه چاپ کرد.

در حال حاضر از اسپیزرها برای ساخت میکروپردازشگرها، حافظه ها و صفحات کوچکتر و قابل حمل تر استفاده می شود.

اما اسپیزر ابداعی جدید که از گرافن و نانولوله های کربنی ساخته شده است می تواند به دوران استفاده از ابزارهای سخت فلزی پایان دهد.

این اسپیزر که رسانای بهتری از مس به شمار می رود می تواند درجه حرارت های بسیار بالا را تحمل کند.

محققان متوجه شدند که گرافن و نانولوله های کربنی می توانند از طریق نور انرژی را به یکدیگر انتقال دهند و در نتیجه می تواند یک جایگزین با تکنولوژی بالا برای تراشه ها باشند.

محققان همچنین امیدوارند که از این اسپیزر جدید بتوان در تحقیقات سرطان به عنوان روش جدیدی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده کرد زیرا میدان الکتریکی ناشی از اسپیزر می تواند سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم از بین ببرد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها