اردیبهشت را به تماشای گل‌های ایران بایستیم

ماه گل

بهار، فصل شگفتی‌های ایران است. دشت‌های پر از گل یکی از بهترین و جذاب‌ترین رخدادهای طبیعت چهارفصل ایران است که در گوشه گوشه ایران زمین می‌توان به تماشایشان نشست. از دشت گل‌های وحشی دماوند گرفته تا گل‌های محمدی کاشان. اغلب این گل‌ها خودرو هستند و این نکته، ضرورت حفاظت از آنها را بسیار بیشتر می‌کند.
کد خبر: ۶۶۶۰۶۵
ماه گل
هر چند حفاظت از محیط زیست آرام آرام برای گردشگران ایرانی مهم می‌شود و با فرهنگسازی‌هایی که از طریق رسانه‌های فراگیری همچون صدا و سیما در این مورد می‌شود می‌توان دل به این بست که گل‌های خودرو بتواند فصل بهار را، فصل گردشگران طبیعت ایران کند.

ویژگی تماشای گل‌های ایران در اردیبهشت تنها به زیبایی‌های طبیعت و رخت نو آن نیست. بعد از گذر از عید نوروز، قیمت‌های سفر در شهرهای مختلف هم کمتر می‌شود و می‌توان با دلی مطمئن‌تر راهی دشت‌ها و شهرها شد. در ضمن بسیاری دیگر از جاذبه‌های تاریخی را می‌توان اطراف دشت‌های پر از گل شهرهای مختلف ایران دید. اگر علاقه‌مند به چادر زدن هستید ـ که اتفاقا این روزها بیشتر مسافران ایرانی از آن استفاده می‌کنند ـ هوای اردیبهشت هم یکی از مزیت‌های بسیار خوب سفر در این ماه است.

بهشت بابونه

اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد در اردبیل می‌توانید به تماشای گل‌های زیبای بابونه بنشینید، چراکه گل‌های بابونه در پنج هزار هکتار از اراضی و طبیعت زیبای منطقه گردشگری فندقلو شهرستان نمین (اردبیل) می‌روید و همه ساله در این وقت سال به گل می‌نشیند و طبیعت منطقه را به صورت فرشی زیبا با رنگی سفید و زرد می‌آراید.

جنگل فندقلو یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که به فاصله ده کیلومتر از شهر نمین و ۳۰ کیلومتر از شهر اردبیل قرار گرفته است. دشت‌های منتهی به این جنگل در این فصل سال به بهشتی از گل‌های بابونه تبدیل می‌شود و این بار چشم‌انداز روبه‌روی شما سفید از این گل می‌شود. با توجه به فاصله نزدیک این دشت‌ها و جنگل به شهرهای اردبیل و نمین شما می‌توانید سری هم به دیگر جاذبه‌های این شهرها بزنید هر چند این منطقه در این فصل سال هم کمی سرد است و باید با اطلاعات از وضع آب و هوایی راهی این منطقه شوید.

لاله‌های غمگین

عمر این گیاه بسیار کوتاه است. گلدهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و در فصل بارش پایان می‌یابد، بنابراین برای دیدن لاله‌های واژگون خیلی فرصت ندارید. لاله‌های واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چند ساله ‌است که تاکنون ۱۵ گونه آن در ایران شناسایی شده است، اما معروف‌ترین دشت لاله ایران را می‌توانید در چهارمحال و بختیاری ببینید. گونه‌ای از لاله واژگون که در این دشت می‌روید بسیار نادر است و یک اثر طبیعی ملی به شمار می‌آید. دشت لاله‌های واژگون فریدون شهر و اقلید نیز دیگر دشت لاله ایران است. غرب استان اصفهان، شهر ایوان، ایلام، خوانسار و منطقه بوئین میاندشت نیز لاله‌های زیادی دارند. در شهرستان الیگودرز نیز دشت وسیعی مشهور به دشت لاله‌ها وجود دارد که در اردیبهشت زیبایی لاله‌های واژگون آن چشمنواز است. در منطقه دیگری از همین شهرستان یعنی میان کوه‌های ویلو و ویلک واقع در شمال روستای گندمینه (حد فاصل استان‌های اصفهان و لرستان) نیز در چند سال اخیر مملو از لاله‌های واژگون بود، ولی متاسفانه امروزه به طور کامل از میان رفته‌اند. در برخی نقاط ایران، این گیاه را اشک مریم یا لاله اشک می‌خوانند.

گل گلاب

گل‌محمدی یا گل گلاب را باید در کوچه باغ‌های نیاسر کاشان استشمام کرد، آن هم درست در اردیبهشت که این شهر کوچک سرشار از گل‌های محمدی است. قمصر و برزک هم مناطق دیگری در اطراف کاشان هستند که می‌توان به تماشای زیبایی این گل‌ها نشست. صدها سال است در کاشان، گل سرخ، گل محبوب و دوست‌داشتنی مردم و کشاورزان بوده و هست و هیچ گلی به اندازه گل محمدی در سروده‌های سرایندگان ستایش نشده است. ضمن این که در کنار دیدن گل‌ها می‌توان به تماشای مراسم سنتی گلابگیری هم نشست که هر ساله با شکفتن گل‌ها در این مناطق برگزار می‌شود. زمان باز شدن گل‌ها اوایل اردیبهشت تا اوایل تیر است و در هر منطقه مدت زمان بازشدن گل‌ها بیست سی روز طول می‌کشد. دوام گل محمدی اما تنها یکی دو روز است و بعد از آن رنگ صورتی خوشرنگ گلبرگ‌ها به سفید می‌گراید و با اندک نسیمی گلبرگ‌ها پرپر می‌شوند و می‌ریزند. بیش از آن که گل محمدی به زیبایی‌اش مشهور باشد به عطر و بوی خوشش شهره است و همین است که آن را گل گلاب می‌گویند. مناطق مورد کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه‌ای و اقلیم خشک و نیمه‌خشک است. به گواه سایت وزارت جهاد کشاورزی کشت این گل در ۱۴ استان ایران صورت می‌پذیرد که مهم‌ترین آنها استان‌های دهستان لاله‌زار کرمان، فارس داراب (لایزنگان) و شهر میمند فارس، کاشان و آذربایجان شرقی است و در بقیه استان‌ها کشت بیشتر به صورت پراکنده است.

شقایق‌های وحشی

شقایق‌های وحشی هم از آن دسته گل‌های خودرو در این فصل هستند که بیشتر در دامنه کوهستانی شهر تالش در شمال گیلان دیده می‌شوند، هر چند شهرت گل‌های وحشی این منطقه دلیلی شده است تا عمر این گل‌ها بسیار کوتاه باشد. چرای بی‌رویه دام نیز از دیگر مشکلات این دشت زیباست که مانع گرده‌افشانی و غنچه‌افشانی شقایق‌های وحشی می‌شود. این دشت که از چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد منطقه تالش محسوب می‌شود، اواخر اردیبهشت تا روزهای اولیه خرداد به گل می‌نشیند. شقایق‌ها اما محدود به این منطقه نمی‌شوند و بارش‌های مناسب بهاری باعث خلق جلوه‌های زیبا از رویش آنها اطراف شهرستان باشت در کهگیلویه و بویراحمد هم می‌شود. کردستان را هم برخی سرزمین شقایق‌های وحشی می‌خوانند و می‌توان برای تماشای آنها به این استان زیبا سفر کرد. منطقه دیگر برای دیدار با این گل‌ها، کالپوش است. نمایش منحصر به فرد گل‌های شقایق در این منطقه از بیستم اردیبهشت تا پایان خرداد جلوه زیبایی به ناحیه سرسبز کالپوش می‌بخشد و گردشگران بسیاری را به این منطقه جلب می‌کند. همه ساله در همین خصوص جشنواره دشت شقایق و کشتی محلی در منطقه کالپوش برپا می‌شود. پس از طی ۶۰ کیلومتر از مسیر شاهرود ـ مشهد با رسیدن به شهر میامی، به سمت شمال تغییر مسیر دهید تا در نهایت به این منطقه برسید. برای پایتخت‌نشینان هم دماوند در این ماه پیشنهاد خوبی است به منظور دیدن این گل‌ها.

دشت راق

یکی از مناطق زیبا و رویایی استان کهگیلویه و بویراحمد، دشت راق است که با اقلیمی سردسیری با مساحتی بالغ بر ۵۰ هزار هکتار و پوشش گیاهی متنوع همچون جاشیر، چویل، لاله واژگون و… در 85 کیلومتری دهدشت قرار دارد. زیبایی مثال زدنی دشت راق بیش از هر چیز مرهون پوشش متراکم گیاه جاشیر است که گیاه غالب این منطقه است و در فصل اردیبهشت و خرداد مانند فرشی سبز بر گستره دشت راق کشیده می‌شود. عامل اصلی در بکر و دست نخورده ماندن دشت راق نبود جاده‌های ماشین رو برای دسترسی به این منطقه است، برای همین آنها که وسوسه دیدن این دشت بکر و زیبا را دارند باید کوله بار سفر ببندند و سختی‌های راه را به جان بخرند تا از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرند./ ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها