رییس جمهوری در جلسه شورای عالی سلامت تشریح کرد:

اهتمام ویژه دولت برای سلامت و امنیت غذایی جامعه

کرباسیان: تعرفه واردات خودرو تغییر نکرد

تامین کالاهای اساسی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها

رئیس کل گمرک ایران از تامین و ذخیره کالاهای اساسی مورد نیاز در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.
کد خبر: ۶۶۵۶۰۳

به گزارش ایرنا، مسعود کرباسیان دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در رابطه با تامین کالاهای اساسی مورد نیاز درباره اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها افزود: کالاهای اساسی مورد نیاز به میزان مناسب تامین و ذخیره‌سازی شده است.

وی ادامه داد: هرچند در اوایل سال گذشته مشکلاتی در تامین برخی از کالاهای اساسی و دارو وجود داشت، اما هم‌اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: گمرک ایران حتی در تعطیلات نوروز نیز تعطیل نبوده؛ به طوری که توانسته‌ایم بیست و چهار ساعته فعالیت‌های خود را انجام دهیم، این در حالی است که با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و توافق با سازمان استاندارد، زمان را برای واردات کالا بیش از پیش کوتاه کردیم.

کرباسیان درباره تعرفه‌های جدید گمرکی در سال 93 نیز اظهار کرد: دولت همان‌طور که بودجه را با کمک مجلس شورای اسلامی در زمان مقرر ارائه کرد، تعرفه‌های گمرکی را نیز از اول سال نهایی و از دو هفته پیش به تمام گمرکات کشور ابلاغ کرده است.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: با تمهیدات اتخاذ شده از سوی دولت، مطالباتی را که در گذشته به طور سالانه ایجاد می‌شد، امسال نخواهیم داشت و براساس تدابیر دولت، کمیسیون ماده یک در طول سال می‌تواند اصلاحات مورد نیاز را درباره طبقه‌بندی کالاها انجام دهد که در آن صورت فعالیت‌های اقتصادی روان‌تر خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص افزایش تعرفه‌های گمرکی نیز گفت: افزایش نرخ تعرفه برای امسال نداشتیم و تنها تعرفه چند قلم کالا به منظور حمایت از تولید داخل افزایش داشته است.به گفته وی، تعرفه گمرکی برخی از لوازم خانگی خارجی، مشمول افزایش تعرفه گمرکی شده‌اند.

تعرفه واردات خودرو ثابت ماند

وی درباره تعرفه واردات خودرو نیز گفت: این تعرفه‌ها تقریبا همانند تعرفه‌های سال گذشته است و خودروهای تا 2000 سی.سی با تعرفه 40 درصد و خودروهای1500 سی.سی با تعرفه 55 درصد امکان ورود دارند، این در حالی است که خودروهای بالای 2500 سی.سی به غیر از خودروهایی که در گذشته ثبت سفارش شده‌اند، امکان واردات ندارند. این در حالی است که وی اواخر سال گذشته از کاهش قطعی تعرفه واردات خودرو و ابلاغ قریب‌الوقوع آن به گمرکات خبر داده بود.

رئیس کل گمرک ایران، درباره الکترونیک کردن گمرکات ایران نیز افزود: با همکاری دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه تهران، سیستم الکترونیک را در گمرکات کشور پیاده‌سازی و در بخش ترانزیت، اظهار از راه دور را راه‌اندازی کردیم، ضمن آن‌که سیستم هوشمند تسویه را در مبدا و مقصد انجام می‌دهد. همچنین سیستم ردیابی ماهواره‌ای از هفته آینده در گمرک راه‌اندازی خواهد شد.

کرباسیان اظهار کرد: دستگاه‌های ایکس.ری نیز برای دروازه‌های ورودی خریداری شده و برای تسهیل در واردات نیز سیستم اظهار از راه دور و در ارتباط با سیستم جامع گمرکی در 87 درصد گمرکات نظیر تهران، بوشهر، خرمشهر، شهید رجایی، فرودگاه امام، بندرامام و بازرگان راه‌اندازی شده است.

به گفته وی، مجوزها به صورت الکترونیک صادر می‌شود و عبور از مسیر قرمز که در گذشته 226 ساعت طول می‌کشید، به 26 ساعت کاهش یافته است، در این مسیر کالاها ارزیابی و اسناد چک می‌شد.به گفته وی، 85 درصد واردات در گذشته تحت این رویه انجام می‌شد، اما هم‌اکنون کاهش یافته است.

رئیس کل گمرک گفت: عبور از مسیر زرد که 5 درصد کالاها در گذشته از این مسیر عبور می‌کرد از بالغ بر 160 ساعت به 16 ساعت هم‌اکنون کاهش یافته است و مسیر سبز که پیشتر کمتر از 2 درصد واردات کالا از آن انجام می‌گرفت و هم‌اکنون به بیش از 20 درصد افزایش یافته، به هفت ساعت رسیده است.

به گفته کرباسیان، 80 درصد گمرکات کشور به سیستم‌های جدید متصل شده‌اند و امیدواریم از دو هفته آینده کل گمرکات کشور به صورت یکپارچه زیر پوشش این سیستم قرار گیرد.وی گفت: در زمینه صادرات نیز از هفته آینده اظهار از راه دور را راه‌اندازی می‌کنیم، ضمن آن‌که در زمینه سیستم کارنه تیر یا ترانزیت بین‌المللی هم این سیستم راه‌اندازی شده و تسویه یکروزه انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها