آقای بازیگر در گفت‌وگو با جام‌جم خبر داد

افتتاح «موزه عزت‌الله انتظامی»، هفته اول اردیبهشت

پرسه​​ای در موزه سینما در باغ فردوس تهران؛

دیدنی های عمارت سینما

نوروز امسال نسبت به سال‌های گذشته، تهران روزهای شلوغ‌تری را گذراند؛ روزهایی که نه به واسطه نرفتن تهرانی‌ها از پایتخت که به واسطه ورود گردشگران به تهران شلوغ بود.
کد خبر: ۶۶۳۵۱۴
دیدنی های عمارت سینما
تورهای تهرانگردی هم امسال رونق بیشتری نسبت به سال‌های پیش داشت، اما جالب این که با نگاهی به مقاصد تورهای تهرانگردی می‌شد متوجه شد برخی جاذبه‌های مهم و نوین پایتخت جایی میان مقاصد تورها نداشتند. اغلب تورهای تهرانگردی به کاخ‌های گلستان، سعدآباد و... محدود می‌شد در حالی که تهران بزرگ سرشار از جاذبه‌های نوین شهری است.

در شمال تهران و نزدیک امامزاده صالح یکی دیگر از جاذبه‌های معاصر تهران قرار دارد که دوستداران سینما را می‌تواند سیراب کند. «موزه سینما» که در باغ فردوس قرار دارد، می‌تواند هر دوستدار هنر هفتم را به سوی خود جلب کند.

در این موزه می‌توانید اغلب جوایز سینمای ایران را ـ که تعدادشان هم کم نیست ـ ببینید ازجمله نخل طلای کن عباس کیارستمی را که سال 1376 به واسطه فیلم «طعم گیلاس» گرفت یا دست‌نوشته‌های زنده‌یاد علی حاتمی برای فیلم سوته‌دلان همچنان در این موزه قرار دارد.

وقتی عنوان موزه را می‌آوریم، شاید شما به یاد جایی خسته‌کننده بیفتید، اما موزه سینما دقیقا برعکس این حس و حال است و طراوت و شادابی از محل آن گرفته تا اشیایی که در آن نگهداری می‌شود مشهود است.

موزه سینما، از آن دسته موزه‌هایی است که اگر پایتان را داخل آن بگذارید حوصله‌تان به هیچ عنوان سر نمی‌رود. در گوشه گوشه این عمارت به خاطر وجود نمادهایی از سینمای ایران، براحتی می‌توانید حس و حال سینما و دنیای آن سوی جعبه جادویی تلویزیون را درک کنید.

در انتهای یکی از کوچه‌های باغ فردوس، خانه‌ای اعیانی واقع شده؛ خانه‌ای زیبا که روزی به دستور محمدشاه قاجار ساخته شد، اما او هیچ گاه نمی‌دانست سال‌ها بعد یعنی سال 1381 این خانه تبدیل به موزه سینما خواهد شد و پاتوقی برای هنرمندان و اهالی هنر و سینما. آنها که عشق فیلم دارند و برای این که اطلاعاتشان درباره دنیای سینما بیشتر شود به این موزه می‌آیند.

اینجا حالا محل دنجی است که سینماگران و سینمادوستان می‌توانند دقایقی را با خیال راحت در طبقات مختلف موزه قدم بزنند و به تماشای تابلوها، عکس‌ها، تندیس‌ها و جایزه‌های هنرمندان محبوبشان، عروسک‌های دوران کودکی‌شان و دوربین‌های فیلمبرداری قدیمی بایستند.

موزه به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است، اگر به صورت خانوادگی برای بازدید موزه بروید، نگران سر رفتن حوصله بقیه اعضای خانواده نباشید، زیرا در یک بخش بزرگ‌ترها با دیدن تصاویری از بازیگران و فیلم‌های قدیمی می‌توانند سرگرم شوند و در قسمت دیگری جوان‌ترها می‌توانند اطلاعات بسیاری درباره بازیگران معاصر و هم نسل خودشان به دست بیاورند و در بخش دیگر عروسک‌های فیلم‌های کارتونی به استقبال کودکان می‌آیند؛ از کلاه قرمزی و پسرخاله گرفته تا عروسک های مدرسه موش‌ها.

در بخش‌های دیگر می‌توانید شاهد تجهیزات قدیمی سینمای ایران باشید، تجهیزاتی مثل دوربین فیلمبرداری 16 میلی‌متری اوریکون.

یکی از غرفه‌های جالب دیگر این موزه، غرفه‌های مخصوص لباس است؛ مثل لباس گلناز در فیلم دختر لر که برای فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» بازسازی شده یا لباس‌های رستم و گرز مخصوص او یا چکمه‌های رزمی‌اش.

اگر علاقه‌مند به علی حاتمی، کارگردان محبوب و مشهور سینمای ایران هستید، در این بخش می‌توانید شال، کلاه و انگشتر علی حاتمی را که به نمایش درآمده، ببینید.

ساموئل خاچیکیان، علی حاتمی، ولی‌الله خاکدان، عزت‌الله انتظامی، رخشان بنی‌اعتماد، پوران درخشنده، رسول صدرعاملی و کیومرث پوراحمد برخی افرادی هستند که در این موزه غرفه‌های مخصوص خود را دارند و شما می‌توانید با بازدید از غرفه این افراد، اطلاعات زیادی درباره آنها و تاریخچه زندگی‌شان به دست آورید. اینها فقط نمونه‌های کوچکی‌اند که این موزه می‌تواند شما را سرگرم کند. اگر قدم به باغ فردوس بگذارید می‌بینید که به این راحتی نمی توانید از این فضای جذاب و دوست‌داشتنی دل بکنید./ ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها