از طرح شبهات تردید‌آفرین پرهیز کنید

این روزها همه‌جا صحبت از یارانه‌هاست. ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی و آغاز قریب‌الوقوع مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه باعث شده تا بسیاری از شهروندان درباره انصراف دادن یا انصراف ندادن از آن سخن بگویند.
کد خبر: ۶۶۳۱۱۶
از طرح شبهات تردید‌آفرین پرهیز کنید

موافقان انصراف از یارانه نقدی معتقدند که ادامه وضع موجود به افزایش نقدینگی، شتاب گرفتن تورم و توقف توسعه کشور خواهد انجامید و در مقابل مخالفان انصراف، استدلال می‌آورند که دولت می‌تواند از محل اخذ مالیات از برخی نهادها، جلوگیری از فعالیت شرکت‌های زیانده زیرمجموعه، کوچک‌سازی دولت و... درآمدهایی بسیار بیش از انصراف یارانه بگیران کسب کند و نیازی به قطع یارانه قسمتی از جامعه نیست.

چنین بحث‌هایی در حالی در محافل خانوادگی، کاری، دانشگاهی، بازار و کارخانه‌ها جاری است که برخی مسئولان نیز همنوا با شبهاتی که هنوز درباره درآمد هدفمندی برای مردم وجود دارد، انتقاداتی را متوجه دولت کرده و با اشاره به برخی کاستی‌های بروکراتیک، با آن دسته استدلال‌هایی همراه می‌شوند که تلاش دارد با شیوه‌ای سلبی، انصراف از یارانه را نفی کند.

در شرایط حساس ثبت‌نام یارانه‌ای باید به مسئولان و صاحبنظرانی که سطح انتظارات از دولت را بالا می‌برند یادآوری کرد که هدفمندی یارانه‌ها یک راهبرد ملی است و موفقیت در اجرای صحیح آن، دستاوردی برای کل کشور به شمار آمده و به‌نظر می‌رسد که در چنین موقعیتی باید با هوشمندی بیشتری درباره مشکلات موجود در وضع اقتصادی اظهارنظر کرد.

بسیاری از نقدهایی که به دلیل فربه بودن دولت به مدیران اجرایی وارد می‌شود، راهکارهای جبرانی بلندمدت داشته و اتفاقا از طریق اصلاح وضع موجود توزیع یارانه نقدی ـ که تداوم آن نه تحولی در وشرایط خانوارها پدید می‌آورد و نه دست دولت برای سرمایه‌گذاری کلان در تقویت زیرساخت‌های توسعه را بازمی‌گذارد ـ به نتیجه می‌رسد.

بنابراین طرح چنین انتقادهایی جز این‌که شهروندانی را که مایل به انصراف از دریافت یارانه هستند دچار تردید کند، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات ذیل سرفصل «اقتصاد سیاسی» در ایران است و به همین سبب عمل دقیق به آن علاوه بر ملاحظات اقتصادی، نیاز به دقت‌نظر سیاسی نیز دارد؛ بنابراین در بزنگاه ثبت‌نام یارانه‌ای، همه مسئولان در دستگاه‌های مختلف باید وحدت‌نظر خود را حفظ کرده و فارغ از تعلق خود به جناح‌های مختلف سیاسی، بر این نکته پای فشارند که توسعه کشور جز از طریق انصراف از دریافت یارانه نقدی و پایان دادن داوطلبانه به چنین شیوه غیرهدفمندی که نتیجه‌ای جز آنچه طی سال‌های اخیر بر سر اقتصاد آورده نداشته است، به فرجام نمی‌رسد.

هرچند پس از پایان نام‌نویسی برای دریافت یارانه نقدی، این فرصت برای همه صاحبان تریبون وجود دارد که درباره شیوه‌های صرفه‌جویی و هزینه‌کرد درآمد هدفمندی اظهارنظر کنند، اما در آستانه اجرای مرحله دوم این قانون حفظ وحدت راهبردی به‌منظور همراه ساختن طیف گسترده‌تری از شهروندان، یک ضرورت گریزناپذیر است.

مصطفی انتظاری‌هروی ‌‌-‌‌ گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها