بگردید نمایشگاه کتاب را پیدا کنید

حدود دو هفته دیگر به آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باقی است، اما آنچه از اخبار این نمایشگاه در رسانه‌ها انعکاس می‌یابد، بیشتر خبرهایی حاشیه‌ای است تا محتوایی. خبرهای نمایشگاه طی این مدت بیشتر حول و حوش موضوعات فرعی متمرکز است.
کد خبر: ۶۶۲۷۲۸
بگردید نمایشگاه کتاب را پیدا کنید

مثلا این‌که نهادهای مختلف برای برپایی هر چه باشکوه‌تر این رویداد فرهنگی هماهنگ هستند. آتش‌نشانی و هلال‌احمر در کدام قسمت‌های مصلا مستقر هستند، یا این‌که مثلا قرار است غرفه‌ای در نظر گرفته شود تا سیر صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به بازی‌های جام‌جهانی را به شکل مکتوب و تصویری به بازدیدکنندگان ارائه دهد.

در این میان خبرگزاری‌ها نیز به صورت پراکنده آن هم بسته به سیاستگذاری‌های خود گهگاه اخباری از آخرین کتاب‌های تألیفی و ترجمه‌ای نویسندگان و مترجمان در نمایشگاه منتشر می‌کنند.

واقعا جای پرسش دارد که هدف غایی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران چیست؟ برگزارکنندگان این رویداد بعد از قریب به‌سه دهه، بیایند و برای یک بار هم که شده تکلیف مردم و اهالی قلم را با نمایشگاه مشخص کنند که واقعا این رویداد فرهنگی را به چه منظوری برگزار می‌کنند؟ آیا این‌که بگویند نمایشگاه تهران، پربازدیدترین نمایشگاه کتاب جهان است، دردی را دوا می‌کند؟ این وسط تکلیف کیفیت و محتوای نمایشگاه چه می‌شود؟ آیا انتشار و مخابره خبرهایی از این دست می‌تواند به توسعه فرهنگ کتابخوانی و افزایش شمارگان کتاب در کشور و به تبع آن رونق اقتصاد نشر منجر شود؟ اگر بخواهیم بر اساس شواهد و قرائن جمع‌بندی اجمالی داشته باشیم، متاسفانه این طور به نظر می‌رسد که حتی برگزارکنندگان نمایشگاه نیز فارغ از ظرفیت‌های فراوان این رخداد فرهنگی در کشور، همچون بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه که صرفا برای تفرج به نمایشگاه می‌آیند، اسیر نوعی تعبیر عوامانه از نمایشگاه شده‌اند.

به عبارت دیگر به‌نظر می‌رسد حداقل روابط عمومی نمایشگاه بیشتر از کار کیفی و محتوایی، خودش را اسیر اخبار اصطلاحات کرده و حاشیه را به متن ترجیح داده است البته نگارنده نمی‌خواهد منکر فعالیت‌های محتوایی، پژوهشی و علمی نمایشگاه شود زیرا در همین اطلاع‌رسانی‌ها، خبرهایی هم از افتتاح خانه ترجمه یا برپایی نشست‌های تخصصی داشته‌ایم، اما برآیند و بسامد این اخبار به شکلی است که نوعی نگاه علی‌السویه از برپایی نمایشگاه را به‌ذهن متبادر می‌کند.

اگر هم چنین نباشد، دست‌کم روابط عمومی نمایشگاه اصرار به مخابره اخباری از این دست دارد. مثل همین دیروز که تاکسیرانی مهم‌ترین خبر مرتبط با نمایشگاه کتاب بود و از لابه‌لای اخبار سازمان‌های گوناگون که البته همکاری‌شان قابل تحسین است باید گشت و خود نمایشگاه کتاب را پیدا کرد.

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها