جان سمندر لرستانی که با عنوان «سمندر امپراتور» شهرت جهانی دارد، هر ساله در آستانه نوروز در خطر قرار می‌گیرد، زیرا برخی قاچاقچیان با زنده‌گیری این گونه برای فروش واستفاده در سفره‌های هفت سین نوروز از آن استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۶۵۳۴۶۹
سمندر لرستان در تله قاچاقچیان

مدیرکل محیط زیست استان لرستان در نشست یگان‌های محیط‌زیست استان‌های همجوار با تاکید بر ضرورت حفاظت از سمندر لرستانی از سوی همه استان‌های زاگرس‌نشین اظهار کرد: متاسفانه این گونه نادر مورد هجمه قرار گرفته است.

محمدحسین بازگیر با بیان این ‌که هم‌اکنون فصل و زمان رویت سمندر لرستانی در زیستگاهش است، افزود: همین امر موجب می‌شود که با بیرون آمدن این گونه از زیستگاه‌ها مورد هجمه قاچاقچیان و همچنین برخی از مردم منطقه قرار گیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح بین‌المللی حفاظت از سمندر لرستانی گفت: در قالب این طرح آموزش‌های لازم برای حفاظت از سمندر لرستانی به جوامع محلی ارائه می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان با بیان این‌ که سمندر لرستانی یک گونه در آستانه انقراض است، عنوان کرد: به دلیل شکار این گونه از سوی قاچاقچیان و همچنین خرید و فروش آن در بازارهای میوه و تره‌بار نسل سمندر در خطر قرار گرفته است.

بازگیر با تاکید بر جلوگیری از قاچاق این گونه نادر از طریق راه‌آهن بیان کرد: اقدامات آموزشی برای کارکنان قطارهای مسافری، مردم بومی منطقه و پلیس‌های راه‌آهن در دستور کار قرار گرفته است، همچنین با هماهنگی ایجاد شده با پلیس آگاهی استان در ایست‌های بازرسی در سطح جاده‌ها از قاچاق سمندر لرستانی جلوگیری می‌شود.

مدیرکل محیط‌ زیست استان لرستان با اشاره به ارائه آموزش‌های لازم در سطح مدارس شهری استان گفت: بازارهای میوه و تره‌بار استان نیز بخصوص در ایام عید به‌صورت روزانه برای جلوگیری از خرید و فروش این گونه نادر مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد.

آرمین صارمی فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست استان خوزستان نیز با بیان این ‌که در این استان 12‌زیستگاه سمندر لرستانی وجود دارد، مهم‌ترین عامل تهدید گونه سمندر لرستانی را عشایر منطقه دانست و گفت: در این زمینه خلأ اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی بشدت وجود دارد که باید در این باره اقدامات لازم برای ارائه آموزش‌ها به این قشر در دستور کار قرار گیرد.

مانور جلوگیری از خرید و فروش سمندر

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی نیز با اشاره به برگزاری مانورهای مشترک برای جلوگیری از خرید و فروش سمندر لرستانی گفت: در پایان هر سال یک‌ مانور مشترک با حضور پلیس پیشگیری، شورای اصناف، دامپزشکی و محیط‌ زیست برگزار می‌کنیم.

عباس جودکی با بیان این ‌که در قالب این مانور مراکز خرید و فروش حیات وحش و میادین میوه و تره‌بار را مورد بازدید قرار می‌دهیم، گفت: متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

ایجاد گشت‌های تخصصی در میادین میوه

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه نیز گفت: بزرگ‌ترین بازارچه مرزی کشور در کرمانشاه قرار دارد که در این باره مکاتبات زیادی را با گمرک برای جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی و همچنین سمندر خال زرد کرمانشاه انجام داده‌‌ایم.

بهادر چراغی با بیان این‌ که با فرارسیدن ایام نوروز بیشترین قاچاق و همچنین خرید و فروش سمندر انجام می‌گیرد، افزود: در این ایام گشت‌های تخصصی با همکاری ادارات مربوط از سطح بازارهای میوه و تره‌بار انجام می‌شود.

وی با تاکید بر ایجاد تعامل یگان‌های حفاظت محیط‌زیست استان‌ها با پلیس‌های پیشگیری برای حفاظت از سمندر لرستانی، تصریح کرد: بر این اساس می‌توان عکس سمندر را به صورت رنگی در اختیار فرماندهان و روسای پلیس پیشگیری استان‌ها و شهرستان‌ها برای جلوگیری از قاچاق این گونه از طریق جاده‌ها و همچنین بازارهای میوه و تره‌بار قرار داد تا زمینه حفاظت و احیای این گونه اندمیک بیش از پیش فراهم‌ شود.

این گونه ارزشمند در محیطی از بقایای جنگل‌های بلوط که حاوی آب‌های خنک باشد زیست کرده و بر پشت خود خال‌‌ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه‌ای داشته و زیر بدنشان زرد، نارنجی یا قرمز است.

نخستین عاملی که موجب شد سمندر لرستانی روند انقراض را آغاز کند، قاچاق بیش از حد این ‌گونه به دست‌ سوداگران حیات‌ وحش بوده به طوری که خرید و فروش سمندر چنان رونق یافت که در کنار خیابان و ماهی‌فروشی‌ها به یک امر کاملا عادی تبدیل شده‌ است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها