افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان در روستاهای قم

کمبود امکانات آموزشی، فرهنگی و هنری و بیکاری در میان دانش‌آموزان بخش‌های تابعه استان قم موجب افزایش آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان این بخش‌ها شده است.
کد خبر: ۶۵۳۱۶۱

آمار و شواهد نشان می‌دهد امکانات آموزشی بخش‌های تابعه قم نسبت به شهر قم کمتر است، اکنون استان قم در مقطع ابتدایی 4245 دانش‌آموز، در متوسطه اول 1673 و در متوسطه دوم 717 دانش‌آموز دارد که در مجموع نسبت به 200 هزار دانش‌آموزی که در شهر سکونت دارند جمعیت قابل‌توجهی نیستند، اما غفلت از نیازهای همین عده کم موجب مهاجرت بسیاری از آنها و از دست رفتن استعدادهای درخشان شده است. نگاهی به همین آمار نشان می‌دهد که بسیاری از دانش‌آموزان در این مناطق بعد از اتمام مقطع ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند.یکی از نیازهایی که تا به حال به آن توجه نشده، وجود رشته‌های مختلف آموزشی برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان است.مسئولان آموزش و پرورش معتقدند به حد نصاب نرسیدن دانش‌آموزان مانع از تشکیل کلاس‌ها در رشته ریاضی فیزیک و بسیاری از رشته‌های فنی شده است.

به گفته یک مسئول پیگیری مجتمع‌های آموزشی، در مناطقی که تقاضا وجود داشته باشد آموزش و پرورش رشته‌های فنی را گسترش می‌دهدو وقتی تقاضا کم باشد رشته‌های فنی تشکیل نمی‌‌شود.

وی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به راه‌اندازی رشته گل و گیاه، کشاورزی، عمران، آب و خاک و رشته‌های مرتبط می‌گوید: سیاست آموزش و پرورش مبنی بر گسترش رشته‌های فنی در بخش‌ها ی تابعه است.

موضوع هوشمندسازی مدارس نیز که مدتی است در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته، در مدارس روستایی استان جایگاهی ندارد.مدیران این مدارس که بیشتر در زمینه امکانات اولیه مانند فضای ورزشی یا مسائل بهداشتی نیازهای فراوانی دارند، به بحث هوشمندسازی مدارس توجه چندانی ندارند و با توجه به تغییرات گسترده کتاب‌های درسی و نیاز به وجود تکنولوژی روز برای فهم بسیاری از مطالب، باید گفت که تغییرات کتاب درسی در بخش‌های تابعه قم برای دانش‌آموزان چندان جذاب نیست.البته احمدی‌ناطق در این باره می‌گوید: حدود 70 درصد از مدارس مجتمع‌های آموزشی روستایی، تجهیزاتی مانند رایانه دارند هر چند هوشمند محسوب نمی‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها