اوکراینی‌ها دست به دامن افراطیون چچنی شدند

دعوت از تروریست‌ها برای جنگ در اوکراین

پس از اقدام واشنگتن در قطع همکاری‌های نظامی با مسکو، کانادا نیز اعلام کرد اوتاوا همکاری‌های نظامی خود را با روسیه قطع می‌کند

پیشنهاد مسکو برای حل بحران اوکراین

با ادامه بحران در اوکراین و شبه‌جزیره کریمه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته در دیدار با همتای اسپانیایی خود راهکار تازه‌ای را برای حل بحران شکل گرفته در این کشور پیشنهاد کرد.
کد خبر: ۶۵۲۶۵۶

به گزارش فارس، لاوروف در یک کنفرانس خبری تاکید کرد توافق‌نامه‌ای که در تاریخ بیست و یکم فوریه بین مخالفان و یانوکوویچ برای حل بحران اوکراین صورت گرفت، باید مبنای حل مشکل این کشور قرار بگیرد. طبق توافق‌نامه مذکور، قانون اساسی اوکراین به سال 2004 بازمی‌گردد که بر مبنای آن اختیارات رئیس جمهور کاسته می‌شود. همچنین در آن روز توافق شد انتخابات ریاست جمهوری در اسرع وقت برگزار شود.

لاوروف در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در واکنش به پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای اعزام ناظران بین‌المللی حقوق بشر برای حفاظت از امنیت روس‌های ساکن کریمه در برابر توقف عملیات نظامی روسیه در این منطقه، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در مورد دعوت از ناظران بین‌المللی به مقامات اوکراینی مربوط می‌شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین در مورد خواست کشورهای غربی برای عدم مداخله نظامی آن کشور در کریمه گفت: روسیه نمی‌تواند به نیروهای دفاع ملی کریمه دستور بازگشت به پایگاه هایشان را بدهد، زیرا آنها نظامیان روسی نیستند. وی همچنین با انتقاد از کشورهای غربی، عنوان کرد این کشورها با حمایت از معترضان اوکراینی که قدرت را با نقض قانون اساسی به دست گرفته‌اند، سرمشق بدی به جهانیان دادند.

در این میان کشورهای غربی نیز تلاش می‌کنند به نوبه خود راه‌حلی برای این بحران پیدا کنند. بر همین اساس، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت‌وگوی تلفنی داشتند. گفته می‌شود طرفین پیشنهادی نیز برای کاهش تنش‌ها در کریمه ارائه کرده‌اند که به موجب آن روسیه نیروهای خود را به پایگاه‌هایش در کریمه باز گرداند، شمار نظامیانش را به ۱۱ هزار نفر (بر اساس سقف تعیین شده با اوکراین) محدود کند و ناظران بین‌المللی اجازه پیدا کنند با حضور خود وضع اقلیت روس و حفاظت از آنها را زیر نظر بگیرند.

ادامه فشار غرب

در کنار این گونه پیشنهادها، کشورهای غربی به فشار خود علیه روسیه ادامه می‌دهند. در همین زمینه، پس از اقدام واشنگتن در قطع همکاری‌های نظامی با مسکو، کانادا نیز اعلام کرد اوتاوا همکاری‌های نظامی خود با روسیه را قطع می‌کند.

استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا با بیان این خبر، افزود: تعلیق فعالیت‌های دوجانبه بین نیروی‌های مسلح کانادا و ارتش فدراسیون روسیه، شامل مانورهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده و نشست‌ها و جلسات بین مقام‌های نظامی دو کشور می‌شود.

این اتفاقات در حالی است که صدای روسیه از استقرار سه مجموعه موشک ضدهوایی در کریمه بویژه مراکز دولتی این شبه‌جزیره برای مقابله با حملات احتمالی خبر داد.

بر اساس این گزارش واحدهای موشکی 50، 51 و 147 کریمه در یالتا، فئودوسیا و فیولنته مستقر شده‌اند تا در برابر حملات احتمالی از کریمه دفاع کنند.

به نوشته صدای روسیه، 20 موشک ضدهوایی از نوع باک و 30 موشک ضدهوایی اس 300 در کریمه مستقر شده‌اند. همچنین 700 نظامی بومی در کریمه نیز آمادگی خود را برای دفاع از مردم در برابر هر گونه تجاوزی اعلام کرده‌اند. در خبر دیگری، سرگئی آکسنوف، نخست‌وزیر جدید شبه‌جزیره کریمه اظهار کرد کنترل همه نیروهای ارتش و ساختمان‌های دولتی را در دست دارد و رسما جدایی این منطقه از اوکراین را اعلام کرد.

آکسنوف همچنین از همه نیروهای ارتش اوکراین در منطقه کریمه خواست سلاح‌های خود را زمین گذاشته و پایگاه‌های خود را ترک کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها