محمد جواد لاریجانی در سمینار آثار منفی تحریم‌ها:

حقوق بشر یک مساله غربی نیست

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: اینکه چرخ اقتصاد به خاطر چرخش سانتریفیوژها کند شده است اشتباه استراتژیکی است.
کد خبر: ۶۳۹۷۵۲
چرخش سریع سانتریفیوژها علت کندی چرخ اقتصاد نیست

محمد جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه امروز دوشنبه در مراسم رونمایی از گزارش وضعیت حقوق بشر آمریکا در سال 2013 که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ما ملت مسلمان سبک زندگی اسلامی خود را داریم و درگیری غرب و اسلام برای همین است. سبک زندگی از حق هسته‌ای برای ما مسلم تر است.

وی افزود: البته باید در مورد حق انرژی اتمی هم مراقبت فراوان انجام داد، ولی من معتقد نیستم که چون چرخ سانتریفیوژهای ما زیاد می‌چرخیدند، چرخ اقتصاد ما کند شده و به عکس است و این اشتباه استراتژیکی است.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: غربی ها چون سبک زندگی شان عوض شده هم جنس بازی را پذیرفته اند و ما که این مسئله را قبول نداریم ضد حقوق بشر می دانند. تفکر ما این است که اسلام یک دین جامع و فراگیر است، اسلام دین سیاه و سفید و شرقی و غربی نیست. با این تفکر ایدئولوژیک قوی است که رشد می کنیم. کرامت انسانی محور همه تفکرات حقوق بشری است، معنای کرامت انسانی این است که انسان ها را با کرامت بدانیم، کرامتی که خدا به ما داده است.

لاریجانی با اشاره به مسئله آزادی اظهار داشت: آزادی از لحاظ صوری خیلی جاذب است اما در عالم ایدئولوژی هر جاذبی موجه نیست. آزادی در نگاه غربی ها برای ما یعنی اینکه هر کس بتواند علیه نظام فعالیت های خود را داشته باشد و تحت پیگیری نباشد و فضا برای حرکت های براندازانه وجود داشته باشد و اگر کسی علیه اسلام و نظام عمل کرد و تحت پیگیری قرار گرفت فریادها بلند می‌شود.

وی ادامه داد: اما وقتی به خودشان می رسیم همه چیز فدای امنیت ملی می شود و به اسم امنیت وارد زندگی خصوصی افراد می شوند. آزادی در مفهوم غربی مرزش با امنیت مشخص می شود.

لاریجانی گفت:دموکراسی وقتی به ما می رسد در کف خیابان باید باشد، اگر خیابان ها شلوغ شد افراد اشغالگر محق هستند اما در جریان وال استریت آمریکایی‌ها چه کردند، برای آنها جایی که آرای مردم مشخص می شود کف خیابان است.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه یادآور شد: در جریان فتنه 88 گروهی به خیابان ریختند و آمریکایی‌ها به اسم دموکراسی از آنها دفاع کردند.

 لاریجانی گفت: حقوق بشر عنوانی است که مجموعه وسیعی از ادبیات را در سطح جهانی در بر میگیرد و لازم است که کسانی که وارد این حوزه می شوند ادبیات فرهیخته‌ای داشته باشند. در آینده ادبیات بسیج همراه با این فرهیختگی خواهد شد.

وی با اشاره به حوزه ایدئولوژیکی حقوق بشر اظهار داشت:در حوزه ایدئولوژیک مجموعه ای از نرم های جمعی جهان متحول شده و هدف این است که کرامت انسانی حفظ شود این هدف خوبی است اما نوع مباحثه نیازمند مباحثه فکری و ایدئولوژیک است.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره منشور حقوق بشر سازمان ملل گفت: برای موجه بودن این منشور دو استدلال مطرح شده است. استدلال نوع اول سکولاریزم طبیعی است که معتقد است که هیچکدام از ادیان ریشه درستی ندارند. پس دین اصلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: نوع دیگری از سکولاریزم، سکولاریزم مصلحتی است که اگر یک دین را انتخاب کنیم دعوا می شود پس بهتر است هیچ دینی نباشد، این دو استدلال در متون حقوق بشری دیده می شود. در زمانی که غرب معتقد بود راه درست زیستن بشر، مانند آنها بودن است، ما ملت مسلمان سبک زندگی اسلامی را انتخاب کردیم.

لاریجانی به منشور حقوق شهروندی اشاره و با تأکید بر اینکه این منشور از زمان آیت الله شاهرودی مطرح شده است گفت: برای این منشور احتیاج به استنباط از قرآن داریم . مکتب اهل بیت تفننی نیست و از ظهور پیامبر دو تفکر اهل بیت و اهل سنت آغاز شد. در اهل بیت باید نرم های رفتاری را استنباط کنیم در صحنه جهانی ادعای ما روشن است به عنوان یک مسلمان نرم های رفتاری خود را در جامعه حاکم می کنیم که این حق مسلم ما است.

وی با تأکید بر اینکه حقوق بشر عنوان عملیات سیاسی است که توسط کلوپ‌های سیاسی غرب برای تغییر حاکمان بکار گرفته می شود و دارای مکانیزم مختلفی است تصریح کرد: آمریکا و دول غربی تز جهانگشائی خود را دنبال می کنند. سقوط شوروی به غرب این روحیه را داد که جهانگشائی را دنبال کند و حقوق بشر در این زمینه پرچمدار جهانگشائی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به خاطره ای از مقام معظم رهبری پس از ورود اینترنت به ایران اشاره کرد و گفت: در ابتدای ورود این تکنولوژی من گزارشی را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم و دو هفته بعد مقام معظم رهبری سه حاشیه بر گزارش من نوشته بودند.

لاریجانی ادامه داد: رهبری فرمودند این تکنولوژی بسیار جالب است و باید بر آن سرمایه گزاری شود و این حوزه برای جوانان جاذب است اما باید در فکر آلودگی این صنعت باشید. این موضوع برای یک عالم دینی که در دانشگاههای بین المللی درس نخوانده و روح این قضیه را بدست آورده بسیار ارزشمند است.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه سه کلید واژه آزادی، برابری و دموکراسی کلیدواژه های مهمی در ادبیات حقوق بشر هستند تأکید کرد: غربیها در زندگی خصوصی افراد به اسم آزادی وارد می شوند و در فرانسه جایی که روسری بر علیه منافع آن باشند جلوی آن ایستادگی می کنند.

وی با اشاره به گزارش حقوق بشر احمد شهید گفت: در گزارش این شخص یعنی «احمق شریر» گفته شده که 4 نفر در ایران قرار است اعدام شوند و در طی این گزارش 4 هزار نامه برای ما آمد که این 4 نفر را اعدام نکنید، اما این 4 نفر چه کسانی بودند؟ یکی از آنها جلوی نانوایی 2 نفر را ترور کرد، یک نفر دیگر خانه‌ای را منفجر کرد، نفر سوم با اسلحه به کسی حمله کرده بود و نفر چهارم در خانه‌ای مملو از آرپی‌جی و بمب دستگیر شده بود.

لاریجانی در پایان گفت: امروز کسانی که تحت عنوان مدافعان حقوق بشر مطرح می‌شوند، آلوده به تحرکات تروریستی هستند و اسم خود را مدافعان حقوق بشر گذاشته‌اند. اما در اسناد سازمان ملل متحد چنین عنوانی سابقه ندارد. پس بدانید وقتی که نام مدافع حقوق بشر را شنیدید، افرادی هستند که تحرکات تروریستی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها