خبر سلامت

سنگ‌های صفراوی در زنان 2 برابر مردان

یک فوق‌تخصص گوارش و کبد با بیان این‌که 10 درصد مردم سنگ کیسه صفرا دارند، اظهار کرد: مصرف روزانه یک فنجان قهوه به دلیل افزایش انقباض کیسه صفرا، خطر بروز سنگ‌های صفراوی را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۶۳۹۰۷۱

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: افزایش سن از عوامل ابتلا به سنگ کیسه صفرا است. شیوع این بیماری در زنان دو برابر مردان است و اگر دفعات حاملگی در زنان بیشتر باشد، شانس ابتلا به سنگ کیسه صفرا افزایش می‌یابد.همچنین زنان چاق بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی، نقش ژنتیک را نیز در بروز سنگ کیسه صفرا مهم عنوان کرد و گفت: اگر سابقه ابتلا به سنگ کیسه صفرا در بستگان وجود داشته باشد، فرد دو برابر بیشتر شانس ابتلا به این مشکل را خواهد داشت. همچنین مصرف برخی داروها نیز می‌تواند خطر سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد که مصرف قرص‌های ضد حاملگی از جمله آنهاست. اگر میزان هورمون پروژسترون و استروژن در یک زن بالا باشد، فرد دچار اضافه‌وزن بوده و اگر قرص‌های ضدحاملگی هم استفاده کند، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا در وی چند برابر می‌شود.

بیماران قلبی زیاد میوه‌ و سبزی بخورند

یک کارشناس تغذیه گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی باید مصرف میوه و سبزیجات را به چهار یا پنج وعده در هفته افزایش دهند.

مریم شیرمستی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی افزود: این افراد بویژه آنهایی که تازه عمل جراحی قلب داشته‌اند باید از مصرف غذاهای مصنوعی، قهوه، نوشابه گازدار، آبمیوه مصنوعی، سوسیس و کالباس خودداری کنند.

وی، مصرف غذاهای پرچرب را نیز برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی مضر دانست و افزود: این افراد باید از مصرف روغن جامد، پوست مرغ، کره و خامه پرهیز کنند. افرادی که بیماری قلبی دارند باید از روغن هسته انگور یا روغن زیتون استفاده کنند و غذاها را به صورت بخارپز یا کبابی میل کنند. تغذیه افراد مبتلا به بیمارهای قلبی باید مبتنی بر مصرف ماهی باشد، یعنی این افراد باید دو، سه وعده در هفته ماهی بخورند. همچنین در طب سنتی استفاده از میوه‌های قرمز و ارغوانی برای بیماران قلبی از جمله شاه توت، انار و دیگر میوه‌های دارای رنگدانه‌های قرمز مورد تاکید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها