گسترش اعتراضات از پایتخت اکراین به دیگر شهرها

ناآرامی‌ها در اکراین با وجود دو دور مذاکره میان رهبران مخالفان و رئیس‌جمهور هنوز ادامه دارد و حال با کشیده شدن اعتراضات خیابانی از پایتخت به دیگر شهرها، احتمالا روزهای سخت‌تری در انتظار این کشور اروپای شرقی است.
کد خبر: ۶۳۸۶۰۱
گسترش اعتراضات از پایتخت اکراین به دیگر شهرها

به گزارش بی.‌بی.‌سی، شهر لویو در غرب اکراین از جمله شهرهایی است که بتازگی شاهد اعتراضات بوده است. این اعتراض‌ها به حدی بود که فرماندار این شهر با حمله معترضان به دفترش ناگزیر به استعفا شد. در پنج شهر غربی دیگر نیز اعتراضات خشونت‌آمیز به وقوع پیوسته است. گفته می‌شود در تمامی این شهرها مقام‌های اکراین محدودیت‌هایی برای تظاهرات اعتراضی وضع کرده‌اند، اما معترضان اعتنایی به آن نمی‌کنند.

در همین حال، گزارش شده معترضان برخی از ساختمان‌های دولتی را به تصرف خود در آورده‌اند. تازه‌ترین ساختمانی که به تصرف معترضان درآمد، ساختمان وزارت کشاورزی است که اوایل صبح دیروز بدون مقاومت کارمندان، به دست معترضان افتاد. یکی از تظاهرکنندگان به خبرگزاری اینترفاکس گفت: کارمندان این وزارتخانه صبح دیروز در سرکار خود حاضر شدند، اما ما در را روی آنان بستیم و تا زمانی که شرایط در کشور عادی نشود، اجازه نمی‌دهیم کسی وارد ساختمان شود. با این حال، یکی از رهبران محلی معترضان گفت هدف از تصرف این ساختمان، پیدا کردن محلی برای گرم کردن معترضانی است که در خیابان‌ها حضور دارند. ساختمان وزارت کشاورزی در 200 متری میدان استقلال (محل اصلی تجمع معترضان) قرار دارد. برخی مراکز دولتی در شهرهای ژیتومیر، وینیت سیا و خمیلنیتسکی نیز به تصرف معترضان در آمده است.

شکست مذاکرات با دولت

در واقع گسترش ناآرامی‌ها به دیگر شهرها و تصرف ساختمان‌های دولتی پس از آن صورت گرفت که دو دور مذاکره رهبران مخالفان با رئیس‌جمهور اکراین به شکست انجامید. دور اول این مذاکرات چهارشنبه بدون هیچ نتیجه مثبتی پایان یافت.

پس از آن و اوایل روز پنجشنبه ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اکراین اعلام کرد احتمال دارد با مخالفان و رهبران آنها به توافق برسد. ویتالی کلیچکو قهرمان پیشین بوکس جهان و از رهبران مخالفان، آرسنی یاتسنیوک، وزیر پیشین اقتصاد و اوله تیاگنیبوک، ناسیونالیست راستگرای افراطی در مذاکرات با یانوکوویچ حضور داشتند. دور دوم این مذاکرات عصر روز پنجشنبه انجام شد، اما پس از چهار ساعت مذاکره، ویتالی کلیچکو به جمع معترضان در میدان استقلال کی‌یف پیوست و گفت: یانوکوویچ در دور دوم مذاکرات با مخالفان با درخواست‌های آنها موافقت نکرد. وی گفت: با رد درخواست‌ها از سوی یانوکوویچ، احتمال وقوع درگیری‌های خشونت‌بار بیشتر در روزهای آینده وجود دارد. با این حال تیاگنیبوک گفت رئیس‌جمهور قول داد برخی از فعالان دستگیر شده را طی چند روز آینده آزاد کند.

تنها نتیجه این مذاکره این بود که آتش‌بسی موقت میان طرفین برقرار شده است، اما گزارش‌های دیروز حاکی است که معترضان ضددولتی در پایتخت اکراین، با استفاده از آتش‌بس موقتی، مواضع و سنگرهای خود را تحکیم بخشیدند. گزارش شده این تظاهرکنندگان اشیائی را برای محکم‌تر کردن سنگرها و استحکامات دست ساز خود آوردند زیرا منتظر بودند پس از پایان مهلت آتش‌بس، درگیری‌ها میان آنان و پلیس ضدشورش اکراین بار دیگر از سر گرفته شود.

از سوی دیگر، نیکولای آزاروف، نخست‌وزیر اکراین پنجشنبه و در پی تشدید درگیری‌ها در این کشور گفت در صورتی که پارلمان رای به استعفای دولت وی بدهد، او این تصمیم را عملی می‌کند.

نگرانی‌های بین‌المللی

درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در اکراین با واکنش‌های شدیدی از سوی جامعه بین‌الملل مواجه بوده است. در همین راستا، جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور اکراین به وی هشدار داد در کاهش بحران این کشور ناکام مانده و بن‌بست موجود می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی در پی داشته باشد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز نگرانی خود را در مورد سرکوب معترضان در اکراین ابراز کرد و در کنفرانس خبری گفت: ما بشدت نگران هستیم و نگرانی ما فقط به دلیل سرپیچی از قانون است. مرکل همچنین اضافه کرد: برای کشورهای اروپایی، واکنش نشان دادن به خشونت از طریق اعمال تحریم نادرست است. میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی پیشین نیز به روسای جمهور روسیه و آمریکا تاکید کرد برای میانجیگری مذاکرات میان دولت اکراین با معترضان اقدامی انجام دهند. وی گفت: اکراین با یک فاجعه احتمالی مواجه است.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز جمعه سفیر اکراین در پاریس را به دلیل درگیری‌های جاری در کی‌یف احضار کرد. ویگاوداس یوساکساس نماینده اتحادیه اروپا در روسیه هم نگرانی شدید این اتحادیه از حوادث جاری اکراین را اعلام کرد. وی افزود: بر این باوریم که فقط از راه گفت‌وگو می‌توان به بحران در اکراین پایان داد. اتحادیه اروپا برای تامین شرایط آغاز گفت‌وگوهای سیاسی میان دولت اکراین و احزاب مخالف آن و حل و فصل تنش‌ها در این کشور اعلام آمادگی کرده است.

حسین خلیلی ‌/‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها