نگاه هفته

ویترین جهانی جام‌جم

حضور جهانی آثار تلویزیونی، یکی از اهداف مهم مدیران سیما در مقطع فعلی است. در سه دهه اخیر، تولیدات تلویزیونی کشور ما، همپای تولیدات سینمایی در مجامع مختلف برون‌مرزی دیده‌ شده و مورد استقبال قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۳۶۸۰۱

حمایت تلویزیون از تولید فیلم‌های سینمایی و نقش تلویزیون در فروش آثار، موجب شده است آثار مختلفی از ایران در بازارهای جهانی دیده شود و از سوی خریداران تلویزیونی کشورهای مختلف، مورد استقبال قرار گیرد. این اتفاق درباره کارهای مستند، انیمیشن و سریال‌های ایرانی نیز به شکل‌های مختلف روی داده است، اما این که حجم این تعاملات برون‌مرزی در مقاطع مختلف تاریخی، با افت‌وخیزهایی روبه‌رو بوده، بحث دیگری است که به نظر می‌رسد برای ساماندهی آن باید طرحی نو درانداخت و آن را ـ همان‌طور که در اهداف سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم مورد اشاره قرار گرفته ـ به‌عنوان یک هدف مهم به فعلیت درآورد.

امسال جشنواره تلویزیونی جام‌جم توانست با ایجاد بخش بین‌الملل و بهره گرفتن از حضور داوران و مهمانان خارجی، اولین گام‌ها را برای بسترسازی تعاملات بین‌المللی بردارد. در ادامه این مسیر، اگر بازاریابی آثار ایرانی در کنار خرید آثار خارجی، جدی‌تر گرفته شود، سریع‌تر می‌توان به هدف‌های ترسیم شده، دست یافت.

کارهای تلویزیونی ایرانی به‌عنوان آثار اخلاق‌گرا، قصه‌گو و جذاب، تاکنون توانسته است با مخاطبان کشورهای هم‌سو ارتباط برقرار کند و قطعا می‌تواند به شرط کار گسترده و جدی در زمینه بازاریابی و تعاملات بین‌المللی، با مخاطبان گسترده‌تری در ارتباط باشد.

یکی از نکات جالب توجه در این میان، بالا بودن نسبی کیفیت آثار ایرانی نسبت به آثار تولید شده در کشورهای منطقه است؛ نکته‌ای که داوران بخش بین‌الملل جشنواره جام‌جم نیز به آن اذعان داشتند و به عنوان نمونه، رسما اعلام کردند کارهای ایرانی تولید شده درباره بیداری اسلامی، به این دلیل که فاصله کیفی زیادی از کارهای کشورهای عربی داشتند، از شرکت در این بخش رقابتی کنار گذاشته شدند و این موید فاصله کارهای تلویزیونی ایرانی با کشورهای منطقه است.

ویترین جهانی جشنواره جام‌جم، امسال به چشم آمد، اما هنرمندان و برنامه‌سازان سیما نیز باید با مشارکت در تولید، این ویترین را پربارتر از گذشته شکل دهند. شناخت زبان جهانی و به‌کارگیری این زبان در تولیدات تلویزیونی، خواهد توانست جدا از انتخاب درست مضامین جهانشمول، به ارتقای آثار در بعد فرامرزی کمک کند، زیرا قطعا برنامه بلندمدت در زمینه صادرات فرهنگی تلویزیون، محدود به کشورهای اطراف نخواهد بود و آن‌گاه باید در زمینه ایده و ساختار، بیشتر از این به فکر رعایت استانداردها و تأثیرگذاری اثر تلویزیونی بر مخاطبان گسترده‌تر بود.

علی افشار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها