این یادگارها گواهی میدهد که وقار، در میان ایرانی ها چه زن و چه مرد، حتی پیش از آن که با دین اسلام آشنا شوند، از معیارهای انتخاب پوشش بوده تا جایی که زنان و مردان ایران باستان، جامههای فاخر، بلند و خوش نقش و نگار به تن می کردهاند که بدن نما نبوده و همه تن شان را میپوشانده و در عین حال زیبایی خیره کننده داشته که آنها را از مردم کشورهای دیگر قابل تمیز میکرده است.
این پوشیدگی پیوند خورده با اصالت و زیبایی در شرایطی سوژه هنرمندان ایرانی در آن دوران بوده که در آثار هنری کشورهای دیگر، عریانی مد روز بوده است و حتی برخی آثار هنری و مجسمه ها، آدم هایی را در حال ارتباط جنسی به نمایش گذاشته است اما ایرانی ها .... ایرانی های عزیز و محجوب، حرمت را چه در هنر و چه در رفتار و پوشش در سطح جامعه نگه داشتهاند؛ حرمتی که با ورود اسلام به ایران بیشتر و عمیق تر شده است.
تاریخ ایران نشان میدهد کشورمان بارها و بارها، در تقابل اجباری یا اختیاری با فرهنگ ها و آداب و رسوم کشورهای دیگر بوده است، اما نیاکان مان فقط زمانی ظاهری نو و حتی زبان بیگانه ای را پذیرفته اند و آن را در قلب شان حفظ کرده اند که با اعتقادات قلبی خودشان تطابق داشته است. اعتقاد عمیق ایرانی ها به دین اسلام هم از این قاعده مستثنی نیست و به همین علت در طول قرن ها، ایمان مردم مان به آن بیشتر و بیشتر شده و حالا مسلمانانی هستیم با جهان بینی که حتی از جهان بینی مسلمان های برخی کشورهای عرب به عنوان خاستگاه اصلی اسلام، ژرف تراست.
یکی از مظاهر مسلمانان، حجاب است که آیات و احادیث نشان می دهد پروردگار آن را هم برای زنان و هم برای مردان توصیه کرده و با این حال معیارهای حجاب زن مسلمان بیشتر از مرد مسلمان است که البته در طول تاریخ جلوه های آن در پوشاک ایرانیان ، بسته به دوره زمانی و الزاماتش، تغییراتی کرده است؛ حجابی که نگهدارنده و مانع فساد است و به همین علت از چشم تیزبین غارتگران فرهنگی غرب دور نماند و آنها سرانجام پس از پژوهش درباره اش به این نتیجه رسیدند که باید آن را منسوخ کرد چراکه بخشی از سبک زندگی اصیل مسلمان ها با آن پیوند خورده است و بنابر این اگر کنار گذاشته شود میشود شیوه زندگی سالم مسلمانان را تغییر داد چون استثمار ملتی عریان که ریشه، تعصب و غیرت ندارند آسان تر از ملتی متعصب و هوشیار است.
غربی ها این طرح را که مشابه اش پیش تر درباره مسلمانان اندلس ( اسپانیای فعلی) موثر واقع شده بود، در سال های نخستین قرن بیستم ، از طریق تلقین این باور به رضاخان که حجاب باعث عقب ماندگی ملت میشود، دنبال کردند و همین مرض را به جان امان الله خان در افغانستان و آتاتورک در ترکیه هم انداختند تا آنها بپذیرند که برای پیشرفت کشورشان باید رفتارهای اجتماعی زنان را با حذف حجاب شان، تغییر دهند و خلاصه آن که به قول امام خمینی ( ره ) برای به یوغ کشیدن مان «سراغ زنان مان آمدند. » این شد که رضا شاه پس از سفر به ترکیه، دشمن سرسخت چادر و حجاب شد و در روزی مثل امروز در سال 1314 خورشیدی اجرای قانون کشف حجاب را در جشن فارغ التحصیلی دانش سرای مقدماتی دختران در تهران اعلام کرد که بر اساس آن استفاده از چادر، روبنده و روسری برای زنان ایرانی ممنوع شد.
اما قانونی که رضاشاه تصویب آن را نمادی از حرکت به سوی پیشرفت و داشتن کشوری آزاد و آباد می دانست علناً حق آزادی زنان در انتخاب نوع پوشش شان را گرفته بود و باعث شد زنان معتقد به حجاب نه تنها خانه نشین شوند، بلکه از حق تحصیل هم محروم شوند. با تصویب این قانون، کشیدن چادر از سر زنان محجبه میخواستند به زندگی اجتماعی شان خارج از خانه ادامه بدهند آغاز شد، غافل از آن که تاریخ نشان داده هیچ قانون مستبدانه ای حتی به ضرب دگنک ، پابرجا نمانده است و مردم معتقد، به این سادگی خام نمیشوند و سرانجام از قانون دیکتاتوری که حقی مانند حق انتخاب پوشش را از آنها سلب میکند، انتقام میگیرند.
سالها گذشت، مردم کوتاه نیامدند و علناً رضاخان نتوانست حجاب را از زنان ایرانی بگیرد و بر خلاف باور او کشورمان راهش را به سوی ترقی، با حفظ ارزش های ایرانی و اسلامی ادامه داد و حالا باید دید آیا ما، زنان امروز، به آن سطح از آگاهی و بینش رسیده ایم که بتوانیم میراث مادران مان را از روزگاران دور، حفظ کنیم؟
برای حسن ختام این یادداشت شاید بهتر باشد بخشی از خاطرات همفر ، جاسوس انگلیسی در دوره ناصرالدین شاه را بخوانید تا بهتر و بیشتر با دیدگاه غربیها نسبت به حجاب ایرانیان آشنا شوید و باور کنید تصویب قانون کشف حجاب در ایران، اولین حلقه زنجیر دور کردن مردم مان از دین محبوب شان نبود و حتی بسیار پیش از دوره سلطنت رضاخان نیز پوشیدگی و عفاف زنان مسلمان، غربی ها را خشمگین و نگران میکرد. این جاسوس در خاطراتش می نویسد:
در مسئله بی حجابی زنان باید کوشش فوق العاده به عمل آوریم تا زنان مسلمان به بی حجابی و رها کردن چادر مشتاق شوند... پس از آنکه حجاب زن از میان رفت وظیفه مأموران ما آن است که جوانان را به عشق بازی و روابط جنسی نامشروع با زنان تشویق کنند و بدین وسیله فساد را در جوامع اسلامی گسترش دهند....
مریم یوشی زاده-خبرنگار جام جم آنلاین
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد
ممنون از مطلب شما. واقعا همینگونه است. مردم ایران از همان ابتدا در دوران گذشته هفت و پاكدامنی را پیشه خود داشتند. تاریخ گواه این مدعاست و پس از آن ظهور اسلام این عفاف و حجاب را دو چندان كرد.
كشورهایی كه میخواهند بر فرهنگ دیگران رخنه كنند از همین راهها وارد میشوند و سعی میكنند تا قبح اینگونه مسائل را بشكنند. باید مراقب بود.