شهرهای الرمادی و فلوجه از وجود شبه‌نظامیان القاعده پاکسازی شد

درگیری‌های سنگین ارتش عراق با گروه‌های تروریستی

به‌دنبال ورود شبه‌نظامیان القاعده به برخی شهرهای مهم استان الانبار، نیروهای قبایلی به همراه نیروهای ارتش در جنگی خیابانی شهرهای الرمادی و فلوجه را از شبه‌نظامیان باز پس گرفتند. این درحالی است که گفته می‌شود هنوز در برخی از مناطق استان الانبار درگیری‌های نظامی وجود دارد.
کد خبر: ۶۳۱۶۲۴

به گزارش ایسنا، سخنگوی نیروهای امنیتی عراق دیروز اعلام کرد که این نیروها با کمک عشایر توانسته‌اند کنترل شهر فلوجه را به‌دست بگیرند و شبه‌نظامیان القاعده را نیز از شهر الرمادی بیرون رانده‌اند. از یک هفته پیش ارتش عراق درگیر نبردی سنگین با نیروهای شبه‌نظامی وابسته به القاعده در استان الانبار است. به گفته برخی منابع، نیروهای قبایل هم‌اکنون نیز در حال درگیری‌های خیابانی با شبه‌نظامیان القاعده و بیرون راندن آنها از برخی مناطق حاشیه‌ای شهر فلوجه هستند، اما قسمت‌های مهم شهر از جمله پاسگاه‌های پلیس و ساختمان‌های دولتی در اختیار نیروهای عشایری و دولتی است. بنابراین گزارش، خودروها و ساختمان‌هایی که روز پنجشنبه به تصرف نیروهای وابسته به القاعده درآمده بود بار دیگر به کنترل دولت درآمده است. نیروهای القاعده، روز پنجشنبه پل‌ها و تاسیسات زیربنایی عبور و مرور به سمت غرب استان الانبار را تخریب کردند تا مانع از ورود ارتش و نیروهای دولتی به این منطقه شوند. این دو شهر پس از حمله آمریکا به عراق به عمده‌ترین مراکز فعالیت القاعده تبدیل شده است.

روز پنجشنبه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی شام و عراق تصاویر ویدئویی از خود منتشر کردند که آنها را در حال آتش زدن خودروهای دولتی و خواندن بیانیه‌های هشدارآمیز علیه دولت نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق نشان می‌داد.

از سوی دیگر منابع پزشکی در عراق اعلام کردند که در حمله هوایی به منطقه الشهدا شهر الرمادی، مرکز استان الانبار دو غیرنظامی کشته و زخمی شدند. شاهدان عینی نیز اعلام کردند که در درگیری‌هایی که در مرکز این شهر میان اعضای قبایل و افراد مسلح رخ داد، دست‌کم شش نفر کشته شدند.

دور جدید خشونت‌های عراق از دوشنبه و زمانی شروع شد که نیروهای امنیتی عراق چادرهای اغتشاشگران را در الرمادی به آتش کشیدند. روز دوشنبه هفته گذشته در جریان برچیدن چادر معترضان سنی، برخوردهای شدیدی روی داد که در نتیجه آن ۱۴ نفر جان خود را از دست دادند. در اعتراص به این اقدام ۴۴ نماینده از ائتلاف سیاستمداران سنی استعفانامه خود را به پارلمان عراق ارائه دادند.

حمله ناموفق به بغداد

در یک تحول دیگر روز گذشته ارتش عراق اعلام کرد مانع از ورود افراد مسلح به بغداد و عبور آنان از مرزهای الانبار به داخل کشور شد. به گزارش ایرنا، سخنگوی عملیات بغداد اعلام کرد، لشکر چهارم از تیپ پیاده 23 با گروه‌های تروریستی مسلح که تلاش می‌کردند به خودروهای نظامی آنان در منطقه الزیدان در غرب بغداد نزدیک شوند، درگیر شدند.

سرلشکر سعد معن، سخنگوی عملیات بغداد در این باره گفت: تروریست‌ها در این عملیات با بمباران به وسیله هواپیماهای ارتش و گلوله‌باران سلاح‌های سنگین مواجه شده و متحمل خسارات سنگینی شدند. این شکست موجب شد تا باقی‌مانده‌های گروه‌های تروریستی به سوی شهر فلوجه در استان الانبار فرار کنند. در یک خبر دیگر اعلام شد انفجار بمبی در نزدیکی بازار الشعبیدر در منطقه محمودیه در جنوب بغداد که صبح دیروز روی داد، دو کشته و سه زخمی برجا گذاشت.

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد، در سال ۲۰۱۳ که خونبارترین سال عراق در پنج سال گذشته بوده، ۷۸۱۸ غیرنظامی و ۱۰۵۰ نفر از ماموران امنیتی انتظامی کشته شده‌اند. طی این یک سال گروه‌های تروریستی حملات جدیدی را در مناطق مختلف عراق ترتیب دادند. تشدید فعالیت تروریست‌ها، دولت عراق را بر آن داشت تا طی یک عملیات گسترده اقدام به پاکسازی استان الانبار از وجود گروه‌های تروریستی کند. این عملیات که از دو هفته پیش شروع شده، همچنان ادامه دارد.

کشمکش‌های سیاسی

درگیری‌های نظامی در استان‌های غربی و شمالی عراق در حالی ادامه دارد که برخی گروه‌های سیاسی این کشور نیز با دفاع از تروریست‌ها بر دولت نوری المالکی فشار وارد می‌کنند. هفته گذشته تعدادی از وزرای فهرست العراقیه در اعتراض به عملیات ارتش در استان الانبار استعفای خود را تقدیم نوری المالکی کردند. مریم الرئیس، مشاور نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی با رادیو نوا اعلام کرد، نوری المالکی با استعفای آن دسته از وزیران ائتلاف العراقیه که در نشست سه‌شنبه کابینه دولت حاضر نبودند، موافقت کرده است، اما در نهایت پاسخ قاطعانه نوری المالکی موجب شد تا وزرای یاد شده پشیمان شده و اعلام کنند از استعفای خود منصرف شده‌اند.

نخست‌وزیر عراق همچنین طی سخنانی از سیاستمداران این کشور خواست تا با اتخاذ مواضع حکیمانه، درخواست‌ها برای استعفا از دولت و عقب‌نشینی از پارلمان را کنار بگذارند. وی افزود: باید از هرگونه موضعی که ممکن است درخصوص افکار القاعده و تروریست‌ها در عراق باشد، دوری کرد. المالکی همچنین تاکید کرد: ما باید از دستاوردهای نیروهای مسلح در از بین بردن پایگاه‌های القاعده با افتخار یاد کنیم.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی عراق از عملیات ارتش در پاکسازی استان الانبار حمایت کرده‌اند. عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نیز در دیدار با استفان بکرافت، سفیر آمریکا در عراق برحمایت همه‌جانبه خود از عملیات نظامی ارتش عراق در استان سنی‌نشین الانبار تاکید کرد. آخرین خبرهای دیروز حاکی از آن بود که اوضاع در الرمادی، پس از یک تنش چهل‌وهشت ساعته که البته با تعدادی کشته و زخمی هم همراه بود، به شرایط عادی بازگشته است. ارتش، این شهر را تحویل پلیس داده و برای ادامه عملیات در صحاری الانبار آماده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها