وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

1.2میلیون نفر طی 3 سال از شاغلان کشور کاسته شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در طول سال های 1386، 1389 و 1390 بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از شمار شاغلان کشور کاسته شده است.
کد خبر: ۶۳۱۳۱۸
1.2میلیون نفر طی 3 سال از شاغلان کشور کاسته شد

علی ربیعی گفت: در دولت های نهم و دهم با رویکرد نگاه کوتاه مدت نگر ، طرح توسعه بنگاه های کوچک و متوسط با عنوان طرح بنگاه های زودبازده به اجرا گذاشته شد.

وی با اشاره به طرح مسکن مهر، افزود: طرح مسکن مهر با هزینه کرد بودجه 43 هزار میلیارد تومانی به نظر می رسید که گذشته از حل معضل کمبود مسکن بتواند اشتغال بالایی را در کشور ایجاد کند اما آمار رسمی نشان می دهد که متوسط سالانه افزایش شاغلان کشور در سال های 1384 تا 1391 تنها 81 هزار نفر بوده است.

به گفته ربیعی، براساس گزارش های بانک مرکزی در پایان سال 1389 مانده مبلغ طرح های معرفی شده به بانک ها حدود 67 هزار و 24 میلیارد تومان و ارزش طرح های تایید شده در بانک ها 31 هزار و 21 میلیارد تومان بود.

وی افزود: در حالی که طی دوره پیش از این خبری از درآمدهای بالای نفت و گاز و هزینه کرد چنین بودجه هایی برای ایجاد شغل نبوده، این رقم حدود 671 هزار نفر بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: با وجودی که دولت های نهم و دهم در واقع با توزیع پول نه تنها به رشد نقدینگی و تورم دامن زده بلکه با کاهش قدرت خرید مردم، مانورهای رفاهی پرهزینه ای نیز انجام داده است.

وی افزود: حالا ما با سه مشکل کلان مواجه ایم یکی رشد منفی اقتصاد (منفی 5.8 درصد در سال 91) که از 1365 (که اوج جنگ بود) تاکنون بی سابقه بوده است. دوم مساله نرخ تورم 40 درصدی که این هم از سال 1374 تاکنون سابقه نداشته است. سوم وقوع توامان این دو مساله که موجب بروز عمیق ترین دوره رکورد تورمی در اقتصاد ایران شده است.

گذر از تورم و رکود

ربیعی تاکید کرد: عزم دولت یازدهم بر مهار تورم و خروج از رکود است که به جهت دشواری بالا نیاز به تدبیر بالایی هم دارد.

در چنین شرایطی برای افزایش اشتغال در کشور تلاش خواهد شد تا با بازگرداندن رونق به تولید و افزایش سرمایه گذاری خارجی که در پی حصول توافق اخیر هسته ای با کشورهای 1 + 5 که نوید کاهش مستمر دامنه تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران را می دهد، قدری از نگرانی ها نسبت به رشد بیکاری در کشور کاسته شود البته گذشته از وجود حدود دو میلیون و 600 هزار بیکار در کشور (مطابق گزارش مرکز آمار ایران)، طی سالهای آتی بازار کار با هجوم فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار مواجه خواهد شد.

وی معتقد است: با توجه به رقم بی سابقه 4.5 میلیون نفری مشغول به تحصیل در دانشگاه ها، بیکاری پنهان جوانان تحصیلکرده مهمترین معضل آتی اقتصاد ایران است، یعنی تلاش دولت باید ایجاد شغل برای بیش از هفت میلیون نفر جویای کار باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: به همین منظور از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون، برنامه ریزی هایی برای ایجاد فرصت های شغلی تا پایان سال جاری انجام شده است. تاکنون شش هزار و 79 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت به طرح های اقتصادی و ایجاد مشاغل کوچک و خانگی در نظر گرفته شده است.

به گفته عضو کابینه دولت تدبیر و امید، براین اساس در 100 روز گذشته تعداد 35 هزار و 321 مجوز مشاغل خانگی صادر شده و 27 هزار و 954 نفر از متقاضیان مشاغل خانگی تسهیلات قرض الحسنه دریافت کرده اند.

ربیعی افزود: همچنین برنامه ریزی هایی در خصوص توسعه اشتغال جوانان در بخش های فناوری اطلاعات و صنعت گردشگری انجام شده است. در مجموعه شرکت های تابعه شستا هم برآورد می شود با راه اندازی طرح های توسعه این مجموعه هشت هزار شغل مستقیم دیگر ایجاد شود.

وی تصریح کرد: همچنین بیش از سه ماه فعالیت دولت تدبیر و امید، تعاونی های ثبت شده بالغ بر هزار و 880 تعاونی با عضویت 27 هزار نفر و سرمایه ای بالغ بر 146 میلیارد ریال، 44 هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده اند. در بخش تعاون طرح ایجاد 172 هزار شغل در سراسر کشور تدوین شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: در بخش بازار کار چند اقدام زیرساختی از جمله بسترهای ایجاد بانک اطلاعات کارآفرینان فراهم شده و شبکه ملی بازار کار که در واقع بانک جامع اطلاعات و آمار بازار کار است، در حال تکمیل و راه اندازی است. تهیه اطلس مشاغل استان ها و شهرستان ها نیز در حال پیگیری است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها