کافی است سری به مدارس کپری در استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان بزنید یا از مدارس فاقد امکانات در استان کردستان بازدید کنید تا به چشم خود ببینید که درسخواندن در مدرسههای غیراستانداردی که فقط اسمش مدرسه است، چه رنجی را به دانشآموزان این مناطق تحمیل میکند.
در شرایطی که نبود امکانات اولیه برای ادامه تحصیل، بسیاری از کودکان مستعد را از ادامه تحصیل بازداشته، روزگذشته مدیرکل نظارت، سنجش و فناوری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده است که ما در کشور حتی مدارس یکنفره هم داریم و به این ترتیب کسی به خاطر کمبود مدرسه در ایران بازمانده از تحصیل نیست؛ مگر اینکه خودش سهلانگاری کرده باشد یا مشکلات دیگری داشته است.
مهدی نامجومنش در حالی کمبود مدرسه در کشور را رد کرده است که این مقام مسئول، مدارس کپری و بدون امکانات اولیه را هم جزو آمار مدارس کشور حساب کرده و با همین پیشفرض نتیجه گرفته است که در سراسر کشور، دانش آموزان با مشکل کمبود مدرسه مواجه نیستند.
همچنین در شرایطی که شمار زیادی از دانشآموزان مناطق محروم برای رسیدن به یک مدرسه استاندارد، روزانه چند کیلومتر راه را طی میکنند، اما به تعبیر این مقام مسئول، در صورتی که این دانشآموزان ترک تحصیل کنند، درس نخواندنشان به دلیل سهلانگاری است و مشکل کمبود مدرسه در کشور وجود ندارد.
افزون بر این، هماکنون بیش از 145 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که نداشتن دسترسی آسان به امکانات تحصیل رایگان، یکی از عمده دلایل ترک تحصیل آنهاست و حتی آمارهای غیررسمی، تعداد این دانشآموزان محروم از تحصیل را چند برابر آمارهای رسمی میداند.
البته شکی نیست که فقر، ناآگاهی برخی خانوادهها و نانآور بودن برخی کودکان کار از عواملی است که موجب ترک تحصیل دانشآموزان شده است، اما نمیتوان از کنار این واقعیت هم گذشت که توزیع ناعادلانه امکانات آموزشی در کشور نیز یکی از دلایل عمده ترکتحصیل این گروه از دانشآموزان است.
امین جلالوند - گروه جامعه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت