عراقچی: اشتون اطمینان داد، غرب مصمم به اجرای توافق‌نامه است

هرگونه تحریم جدید به معنای مرگ توافق ژنو است

در حالی که پس از گفت وگوی دیروز عباس عراقچی‌و کاترین اشتون اعلام شد که گفت‌وگوهای ایران و 1+5 بزودی از سر گرفته می‌شود، سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که هرگونه اعمال تحریم جدید به منزله مرگ توافق ژنو است، گفت: امیدواریم طرف‌ها در حفظ و پایبندی به برنامه اقدام مشترک جدی باشند و روح حاکم بر برنامه را حفظ کرده و اقدامات سازنده را برای اجرایی شدن آن در پیش بگیرند.
کد خبر: ۶۲۷۱۹۳

به گزارش فارس، مرضیه افخم دیروز در نشست خبری گفت: از کلیدی‌ترین بحث‌هایی که به عنوان تعهدات طــرف‌های مقابل در برنامه اقدام مشترک نام برده شده، عدم مبـــادرت به تحریم جدید است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به دیدار دیروز سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: آقای عراقچی همچنین گفت‌وگوهایی با خانم هلگا اشمید معاون خانم اشتون داشته است.

افخم این گفت‌وگوها را در چارچوب مذاکرات کارشناسی و روند اجرای برنامه اقدام مشترک برشمرد و گفت: طرفین ضمن بررسی از سرگیری مذاکرات درباره دور بعدی مذاکرات در سطوح بالاتر گفت‌وگو خواهند کرد.

وی درباره زمان از سرگیری مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 با ذکر این نکته که تماس‌ها و تبادل‌نظرهایی بین طرفین در حال انجام است خاطرنشان کرد: دو طرف موضوع اجرای برنامه اقدام مشترک را مورد توجه دارند و مذاکرات امروز آقای عراقچی و خانم اشتون و رایزنی‌های آقای ظریف همه در این زمینه است که زمان‌بندی‌های بعدی با تفاهم طرفین مشخص شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ابراز امیدواری نسبت به شروع مذاکرات کارشناسی در آینده نزدیک، تماس‌ها و گفت‌وگوها در موضوع هسته‌ای ایران را امری طبیعی خواند و گفت: امیدواریم مذاکرات کارشناسی در اولین زمان برگزار و بتوان درباره زمان‌بندی مذاکرات در سطوح بالاتر به تفاهم رسید.

وی درباره بیانیه شورای اتحادیه اروپا مبنی بر لغو بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و منوط کردن آن به تائید آژانس بر تعلیق غنی‌سازی 20 درصد اظهار کرد: در گام اول انتظار داریم که طرفین در جهت پایبندی و حفظ تفاهمات و اجرای دقیق و درست برنامه اقدام مشترک گام بردارند.

افخم روح بیانیه اتحادیه اروپا را مفید و سازنده برشمرد و افزود: امیدواریم که استقبال اتحادیه اروپا از برنامه اقدام مشترک در صحنه عمل نیز متبلور شود و اتحادیه اروپا بتواند به تعهدات خود در اجرای برنامه اقدام مشترک عمل کند. این استقبال در این مرحله نشان از آمادگی اتحادیه اروپا برای برداشتن گام اول است.

وی اضافه کرد: براساس برنامه اقدام مشترک انتظار داریم که یک روز برای اجرا مشخص شود و در آن روز، طرفین به تعهداتشان مبادرت ورزند و براساس اقدام مشترک، تعیین روز خاص برای شروع اقدامات، قسمت اصلی کار است.

مذاکرات ایران و 1+5 بزودی از سر گرفته می‌شود

اظهارات افخم در حالی است که چند روز پس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان و قطع مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 از سوی مذاکره‌کنندگان کشورمان، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در بروکسل، پایتخت بلژیک با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و پس از این رایزنی اعلام کرد که ایران به مذاکرات هسته‌ای ادامه خواهد داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته و در حالی که هیات‌های کارشناسی ایران و 1+5 در وین مشغول گفت‌وگو درباره چگونگی اجرایی کردن توافق‌نامه ژنو بودند، چند فرد و شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود افزود که این موضوع با واکنش جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد و هیات کارشناسی کشورمان برای مشورت با مقامات به تهران بازگشت؛ چرا که بر اساس توافق ژنو تصویب هرگونه تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و تهران اعلام کرد تحریم‌های جدید را بر خلاف روح توافق‌نامه می‌داند. روز دوشنبه هم وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد وزیر امورخارجه آمریکا پس از این تحولات با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، تلفنی گفت وگو کرده و محمدجواد ظریف، اعتراض شدید ایران را نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا به جان کری اعلام کرده است.

در همین حال عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دیروز پس از مذاکرات خود با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت در نشست با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از مواضع غیرسازنده غرب و بویژه اظهارات مقامات آمریکایی تاکید کرده است که اگر مذاکرات بخواهد ادامه یابد، باید از برخی زیاده‌خواهی‌ها و اظهارات و اقدامات تحریک‌کننده بویژه از سوی مقامات آمریکایی اجتناب شود. به گزارش واحد مرکزی خبر، عضو گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: خانم اشتون با تائید ضرورت اجتناب از اقداماتی که به سوءتفاهم می‌انجامد، اطمینان داد گروه مذاکره‌کننده بخصوص طرف آمریکایی به همین ترتیب عمل خواهد کرد و وی پذیرفت لازمه توافق، پایبندی و تعهد به اصل متن توافق است. عراقچی افزود: آمریکایی‌ها مواضع نادرستی اتخاذ کردند و عبارات نامناسبی به کار بردند و تصمیمی که برای افزودن نام برخی شرکت‌های ایرانی به فهرست تحریم‌ها انجام دادند، موجب شد بررسی مجددی درخصوص این تحولات و ادامه مذاکرات صورت گیرد.

وی گفت: این که یک طرف فکر کند، می‌تواند به طور یکجانبه درباره توافق صورت گرفته،‌ قضاوت و افکار عمومی دنیا را مشوش کند و توافقی را که براساس یک برداشت دوجانبه و با رویکرد برد ـ برد بوده به نفع خود مصادره کند، صحیح نیست و مورد انتقاد است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دو طرف ایرانی و گروه 1+5 باید بر رفتارهای صورت گرفته پس از توافق ژنو مروری داشته باشند که اگر قصد بر رسیدن به یک تفاهم معقول و درستی است باید بر اساس حسن‌نیت و تفاهم باشد.

وی با انتقاد از عملکرد اخیر آمریکا در افزودن نام برخی شرکت‌های ایرانی به فهرست تحریم‌ها افزود:‌ کسانی در کنگره آمریکا هستند که قصد دارند با اقدامات خود توافق ژنو را از بین ببرند و این‌که دولت آمریکا باید با این تلاش‌ها مقابله بکند قابل درک است اما این را نباید به قیمت زیر سوال بردن توافق و تخریب زمینه‌های مذاکره انجام دهد و بسیاری از تعابیر و اظهارات مقامات آمریکا را نمی‌پسندیم و اعتراض داریم و به آنها نیز این اعتراض را منتقل کرده‌ایم.

ولایتی: شرایط برای توافق نهایی فراهم است

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل هم با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران ادامه مذاکره و پایبندی به آن چیزی است که در توافق ژنو آمده و شرایط برای رسیدن به توافق نهایی فراهم است.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر ولایتی که اخیرا از سوی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده است دیروز در حاشیه مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر این مرکز در جمع خبرنگاران افزود: بدون تردید اگر طرف‌های مقابل (اعضای گروه 1+5) از جمله آمریکا خلاف توافق ژنو عمل کنند در حقیقت خود را در انظار بین‌المللی رسوا کرده‌اند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل اظهار کرد: آمریکایی‌ها چاره‌ای جز پایبندی به تعهدات خود در توافق ژنو ندارند زیرا پس از تجربه شکست خورده آنها در عراق، افغانستان، لبنان و سوریه حتما نمی‌خواهند وضع آنها در این منطقه با ایران به سمتی پیش برود که به مصلحت آنها نیست. وی گفت: در حقیقت آمریکا بیشتر از ایران نیاز دارد درباره موضوع هسته‌ای ایران، فکری بکند و چاره‌ای بیندیشد. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران برای استفاده صلح‌آمیز از امکانات هسته‌ای که به دست پژوهشگران خود فراهم کرده است، از هیچ کس اجازه نخواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها