«قنات قصبه» برای ثبت جهانی آماده می‌شود

«قنات قصبه» گناباد قرن‌هاست که با طول تقریبی 33 کیلومتر در جنوب استان خراسان رضوی آرمیده و امروز مقدمات جهانی شدن این اثر تاریخی به عنوان یکی از عجایب تاریخ تمدن بشر فراهم شده تا با عبور از ایستگاه یونسکو به ثبت جهانی برسد.
کد خبر: ۶۲۶۷۴۶

البته تاکنون 60 درصد از این قنات به ثبت جهانی رسیده و تلاش برای تکمیل پرونده این اثر تاریخی و ارسال آن به یونسکو برای به ثبت رساندن کل آن ادامه دارد.

این قنات که سال 79 به ثبت ملی رسیده است، عمیق‌ترین قنات جهان و گنجینه‌ای تاریخی از همکاری طبیعت و انسان است که به گفته مدیر پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شمال شرق به ثبت جهانی رساندن کامل آن قدری زمانبر و طولانی خواهد بود.

ابوالفضل مکرمی‌فر در گفت‌وگو با مهر افزود: طرح ثبت جهانی قنات قصبه اکنون شامل تهیه پرونده‌های عملیاتی و برآورد اعتبارات است و همه این عوامل در کنارهم 80 درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان این‌که قسمتی از طرح ثبت جهانی قنات قصبه در گناباد، بخشی در تهران و بخشی در کشور فرانسه صورت می‌گیرد، عنوان کرد: هنوز زمان قطعی و مشخصی برای به ثبت کامل رساندن این طرح نمی‌توان اعلام کرد، اما اکنون با تلاش‌های صورت گرفته میراث فرهنگی، 60 درصد از این طرح به ثبت جهانی رسیده است.

این کارشناس مسئول با بیان این‌که این قنات یکی از شاهکارهای معماری و مهندسی در سازه‌های آبی جهان است، گفت: اتمام کار ثبت جهانی این قنات یک اتفاق بسیار خوب برای استان خراسان رضوی و سراسر کشور است.

فرماندار گناباد نیز دراین باره یادآور شد: در گذشته زیرساخت‌های لازم برای ثبت جهانی این اثر تاریخی فراهم نبود و امروز باید تلاش کرد تا این نماد تمدن ایران با رسیدن به ثبت جهانی به عنوان بزرگ‌ترین سازه آبی در سطح جهان شناخته شود.

محمد صفایی افزود: طول این اثر باستانی بیش از 33 کیلومتر است و عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشتة «دولاب نو» با توجه به شیب زمین حدود 300 متر و میزان آبدهی آن بیش از 130 لیتر در ثانیه ‌است. وی با بیان این‌که این قنات به لحاظ موقعیتی می‌تواند یکی از بهترین مکان‌های گردشگری گناباد باشد، تصریح کرد: به همین دلیل اکنون مطالعات طرح گردشگری قصبه به پایان رسیده که این طرح شامل مجموعه‌های اقامتی، رفاهی و گردشگری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها