ترس از دندانپزشکی به عنوان یک مشکل می‌تواند همیشه وجود داشته باشد و بر چگونگی درمان مشکلات دهان و دندان اثر منفی بگذارد. جالب آن‌که ریشه اصلی هراس از دندانپزشکی به تجربیات دردناک و آسیب‌زای گذشته، بویژه در دوران کودکی بازمی‌گردد. گرچه امروزه با پیشرفت تکنیک‌های دندانپزشکی، تولید داروها و ابزارهای جدید، ویزیت دندانپزشکی بسیار آسوده، کم‌درد و ایمن‌تر از روزگار کودکی ماست.
کد خبر: ۶۲۵۷۷۴

از سوی دیگر ترس از دندانپزشکی به تجربه بد غیرمستقیم ما از دندانپزشکی در اثر شنیدن تجارب ناگوار دیگران و مشاهده درد کشیدن آنها، بویژه از طریق دیدن فیلم‌هایی که در آن درد کشیدن فرد در دندانپزشکی بزرگنمایی می‌‌شود، بازمی‌گردد. همچنین بررسی‌ها نشان داده است محیط فیزیکی دندانپزشکی مانند لباس‌های سفید و ابزار و وسایلی مانند سرنگ و مته دندانپزشکی در ایجاد ترس در افراد موثر است.

با توجه به آن‌که تاخیر در مراجعه بیمار برای درمان به هر علتی، به بروز مشکلات بسیار جدی و حتی تهدید زندگی بیمار منجر می‌شود، ضروری است بدانیم از چه روش‌هایی می‌شود بر ترس از دندانپزشکی غلبه کرد. بر این اساس چند روش‌ را می‌توان برای مقابله با ترس از دندانپزشکی توصیه کرد:

ـ کنترل درونی و روبه‌رو شدن با ترس که می‌تواند موثرترین راهکار برای غلبه بر آن باشد. پس تصورات منفی گذشته را دور بریزید و با ترس‌تان روبه‌رو شوید؛ البته با مراجعه منظم (شش ماه یکبار) به مطب دندانپزشکی نیز می‌توانید رابطه خوبی با دندانپزشک و فضای دندانپزشکی برقرار‌کنید و بر ترس‌تان غلبه کنید.

ـ با نظارت دندانپزشکتان و با کمک داروهای آرامبخش و ضداضطراب بر ترس‌تان غلبه کنید. پس چنانچه احساس کردید استرس زیادی دارید و قادر به کنترل آن نیستید، می‌توانید از دندانپزشکتان بخواهید برای شما داروی آرامبخش تجویز کند. مصرف این داروها قبل و پس از درمان توصیه می‌شود. بر این اساس می‌توانید از انواع داروهای خوراکی، تزریقی یا استنشاقی بنابر صلاحدید پزشکتان بهره بگیرید.

ـ بهره‌گیری از تکنیک ریلکسیشن و آرام‌سازی عضلات نیز می‌تواند برای رسیدن به آرامش هنگام مراجعه به دندانپزشکی موثر باشد.

نباید فراموش کرد، آنچه دندانپزشکان موفق را از دیگر همکارانشان متمایز می‌کند، توجه و مهارت آنان بر تکنیک‌های رفتاری برای آرام‌سازی و آماده کردن بیمار برای پذیرش مطلوب درمان‌های دندانپزشکی است.

دکتر عباس کمالی / جراح لثه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها