اعتراض ۵۰۰ نویسنده مشهور دنیا به جاسوسی‌های آمریکا

بیش از ۵۰۰ نفر از نویسندگان برجسته دنیا در بیانیه‌ای اعتراضی در واکنش به افشاگری‌های اسنودن، جاسوسی‌های آمریکا از شهروندان دیگر کشورها را محکوم کرده و از سازمان ملل خواستند برای دفاع از حقوق انسان‌ها وارد عمل شود. گفته می‌شود پنج نفر از برندگان جایزه نوبل جزو این نویسندگان هستند. به گزارش فارس، همچنین این نویسندگان فعالیت سازمان‌های جاسوسی را که روز به روز شرایط حقوق بشر و دموکراسی را در جهان تضعیف می‌کنند،‌ محکوم کرده و خواستار محدود شدن فعالیت‌های آنها از سوی یک منشور جدید بین‌المللی شدند.
کد خبر: ۶۲۴۵۹۴

امضاکنندگان این بیانیه که از 81 کشور مختلف هستند، شامل افراد سرشناسی چون مارگارت اتوود، دان دلیو، اورهان پاموک، گونتر گراس و آرونداتی روی می‌شوند که در این بیانیه بصراحت می‌گویند ظرفیت سازمان‌های اطلاعاتی برای جاسوسی از ارتباطات دیجیتال میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، همه را به مظنون بالقوه‌ای تبدیل کرده است و ادامه این روند پیامدهای نگران‌کننده‌ای برای جوامع مختلف دارد.

آنها در بیانیه خود از سازمان ملل متحد خواستند برای ایجاد یک منشور بین‌المللی برای حفاظت از حقوق مدنی مردم در عرصه سایبری، ‌تلاش کند. این بیانیه که روزنامه گاردین انگلیس آن را منتشر کرده است، دقیقا یک روز پس از نشست سران شرکت‌های فناوری پیشرو در جهان منتشر شد که آنها نیز خواستار تغییرات گسترده در قوانین بین‌المللی بودند تا بتوانند به این وسیله اعتماد عمومی را به فضای اینترنت و شرکت‌های دیجیتال برگردانند. نتیجه نشست این شرکت‌ها نامه سرگشاده‌ای بود از طرف شرکت‌هایی چون اپل، گوگل، مایکروسافت و فیسبوک که امضا و برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، ارسال شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها