کانکس، همچنان سرپناه برخی زلزله‌زدگان ارسبارانی

حدود یک و نیم سال از وقوع زلزله ارسباران در آذربایجان شرقی می‌گذرد برخی ساکنان مناطق زلزله‌زده هنوز صاحبخانه نشده و همچنان در کانکس زندگی می‌کنند. هرچند مسئولان تاکنون بارها پایان بازسازی را اعلام کرده‌اند.
کد خبر: ۶۲۲۷۱۷
کانکس، همچنان سرپناه برخی زلزله‌زدگان ارسبارانی

نماینده مردم ورزقان در مجلس دراین باره به جام‌جم گفت: هنوز کانکس‌ها در مناطق زلزله‌زده، میزبان زلزله‌زدگان بیست و یکم مرداد سال گذشته است و با وجود گذشت یک فصل سرما و آغاز دومین دوره زمستان سخت این مناطق، هنوز هم کسانی هستند که ساخت و ساز واحدهای مسکونی‌شان به پایان نرسیده است.

الهوردی دهقانی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از تعهدات ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده ورزقان محقق شده است، یادآور شد: در خوشبینانه‌ترین حالت، فقط حدود 70 درصد ساخت و سازها در این مناطق محقق شده است.

وی در عین حال از جذب اعتباری معادل یک میلیارد ریال برای کمک به تکمیل واحدهای روستایی خبر داد.

فرماندار شهرستان ورزقان خاطرنشان کرد: هرچند از زمان وقوع زلزله تاکنون اقدامات بسیاری در بحث اسکان روستاییان و حتی واحدهای دامی صورت گرفته است، اما متاسفانه در برخی روستاها توان مردم برای مراحل تکمیلی ساخت و ساز چون کاشیکاری و نازک کاری پایین است و آنها نمی‌توانند با تسهیلات پرداخت شده، منازل خود را به پایان برسانند.

محرم فروغی میزان تسهیلات و کمک‌های دولت به روستاییان را شامل 14 میلیون تومان تسهیلات بانکی، دو میلیون تومان بلاعوض و پنج میلیون تومان هم متمم صندوق مهررضا عنوان کرد و افزود: باتوجه به پایین بودن مبلغ وام، از مسئولان دولتی درخواست کرده‌ایم میزان وام 14 میلیون تومانی روستاییان به 20 میلیون تومان و وام 20 میلیون تومانی شهرها نیز به 30 میلیون تومان افزایش یابد که در صورت قبول این درخواست، بسیاری از مشکلات مالی روستاییان حل خواهد شد.

فروغی با بیان این‌که بیشتر مشکلات ما در زمینه ناقص بودن بازسازی‌ها، مربوط به روستاهایی است که بعد از وقوع زلزله و بنا به دلایلی چون رانش زمین دیگر ساخت و ساز در آنها صلاح نبود و باید به مکانی دیگری منتقل می‌شدند، افزود: از آنجا که منابع ملی، زمینی در اختیار نداشت تا به این روستاییان واگذار شود، به ناچار زمین‌هایی را در کنار روستاهای قبلی از مالکان آنها گرفته و به ساخت و ساز اقدام کردیم، اما متاسفانه بعد از پایان پروژه، بعضی مالکان گفتند یا زمین‌مان را پس بدهید یا از واحدهای ساخته شده به ما تحویل دهید.

وی تعداد روستاهای جابه جا شده را هفت روستا عنوان و خاطرنشان کرد: قبل از زلزله حدود 212 خانوار در این روستاها زندگی می‌کردند و اکنون حدود 575 مورد ساخت و ساز در آن روستاها صورت گرفته است، با این وجود به دلیل مشکلات یاد شده بیشتر روستاییان همچنان در کانکس‌ها سکونت دارند.

فروغی در پاسخ به این پرسش که درباره تامین سوخت روستاییان در آستانه فصل سرما چه اقدامی انجام شده است، یادآور شد: باتوجه به وجود حدود 22 شعبه فروش نفت، مشکلی از بابت توزیع سوخت نخواهیم داشت، همچنان که روستاهایی که قبل از زلزله به آنها گازرسانی شده بود، همچنان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و علاوه بر آن تا دهه فجر امسال و طبق اعلام شرکت گاز استان، 12 روستای بدون گاز منطقه نیز گازدار خواهد شد.

به ما خانه رایگان بدهید

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که مشکلی از بابت کمبود واحدهای احداثی وجود ندارد، گفت: به غیر از سه، چهار روستای کانکس‌دار، در دیگر روستاها نه تنها مشکل ساخت و ساز وجود ندارد، بلکه واحدهای اضافه هم در آنها احداث شده است.

قربان محمدی، مشکل عمده کانکس‌نشینی برخی روستاییان را مربوط به جابه‌جایی روستاها و بحث تملک اراضی دانست و افزود: در دو روستا از چهار روستای جابه‌جا شده، مالک اراضی بعد از توافق با این اداره و پایان ساخت و ساز زیرحرف خود زده و با مانع تراشی‌های خود، جلوی برق رسانی و آبرسانی و دیگر اقدامات ساختاری این اداره را گرفته است.

وی با بیان این‌که در دو روستای دیگر با تملک زمین از طریق دادگاه در جوار روستای آسیب دیده شروع به ساخت و ساز کرده‌ایم، تصریح کرد: روستاییان یکی از روستاها حاضر نیستند به بانک معرفی شوند و می‌گویند واحد جدیدالاحداث خود را رایگان می‌خواهند.

جمال سعادت‌پور افزود: روستاهای جابه جا شده به دلیل تکمیل نشدن علاوه بر بحث کانکس‌نشینی ساکنان، دارای مشکلات زیرساختی چون انشعابات برق، آب و گاز، راه‌های دسترسی، مدارس و شبکه بهداشت است که حل این مشکلات عزم جدی مسئولان و همکاری روستاییان با نهادهای دولتی و متولیان امر را می‌طلبد.

سعیده دلال علیپور ‌- جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها