شاید شما هم سال‌های گذشته وقتی از میدان امام خمینی(ره)، نبش خیابان فردوسی عبور می‌کردید چشمتان به یک بنای دوره قاجار افتاده باشد که در آن مجسمه‌های ساخته شده از سوی استادعلی‌اکبر صنعتی نگهداری می‌شد.
کد خبر: ۶۱۹۷۸۷
دستفروشان، بازدیدکنندگان جدید موزه صنعتی

اما حالا خیلی وقت است که دیگر در آن به روی بازدیدکنندگان باز نیست و این بنای تاریخی که به ثبت ملی نیز رسیده مورد بی‌مهری قرار گرفته و به پاتوقی برای دوره‌گردها و دستفروش‌ها تبدیل شده است.

بنای موزه‌ استاد علی‌اکبر صنعتی همزمان با ساخت میدان توپخانه در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شد و سال‌ها بعد از سوی استاد علی‌اکبر صنعتی که یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌سازان عصر معاصر لقب گرفته به‌ عنوان کارگاه و محلی برای نصب مجسمه‌هایش مورد استفاده قرار گرفت. ساختمان موزه علی‌اکبر صنعتی تنها بازمانده از بناهای میدان امام خمینی(ره) و یادگاری از معماری دوره قاجار است که بعد از انقلاب به جمعیت هلال‌ احمر ایران تحویل داده شد.

هرچند در طول این سال‌ها موزه برای بازدید عموم مردم چند بار باز و بسته شده است، اما این بار علت تعطیلی موزه‌ استاد علی‌اکبر صنعتی به دلیل شرایط بد ساختمان و احتمال خطر ریزش به روی بازدیدکنندگان اعلام شده است.

وضع این بنا به حدی ناراحت‌کننده است که حتی دختر علی‌اکبر صنعتی بارها از وزارت ارشاد خواسته است تا به حال موزه تعطیل شده فکری کنند، موزه‌ای که روزگاری آثار پدرش در آنجا در معرض دید علاقه‌مندان قرار داشت.

او در گلایه‌اش مطرح کرده که موزه‌ها زیبایی شهرهاست و هر تازه‌واردی که به فرهنگ و هنر علاقه‌مند باشد، اولین جایی که با ورود به شهر سراغ آن را می‌گیرد موزه‌هاست و تعجب می‌کنم که چرا شهرداری و دیگر سازمان‌های مرتبط توجهی به خراب شدن برخی موزه‌ها ندارند، آثاری که ساخته‌ دست هنرمندی از دل همین مردم بود و سال‌ها با دست خالی کار کرد.

هم‌اکنون حدود دو سالی از تعطیلی این موزه می‌گذرد و برخی از آثار این موزه از جمله مجسمه‌ های قابل‌انتقال و نقاشی‌های استاد علی‌اکبر صنعتی برای جلوگیری از هر اتفاق ناخوشایندی، به موزه ملی جمعیت هلال‌احمر منتقل شده است، اما هنوز آثاری که در دل دیوار موزه نقش شده‌ در این مکان باقی است و ضروری است نهادهای متولی از جمله سازمان میراث فرهنگی و شهرداری هر چه زودتر برای مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی اقدام کنند تا ضمن حفظ این خانه تاریخی با بازگشایی مجدد این موزه آثار ارزشمند این هنرمند مجسمه‌ساز در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

سیما رادمنش - ‌گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها