گالری دی این روزها میزبان نقاشانی از 4 قاره جهان است

جمع متضادها

رویدادهای اجتماعی، سیاسی، وقایع پیرامون، خوشی‌ها و سختی‌های زندگی و بسیاری از موارد دیگر روی زندگی همه ما بخصوص روحیه ظریف و شکننده هنرمندان تاثیر می‌گذارد. در این میان هنرمندان جوان و حساس، بیشتر دستخوش این اتفاقات قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۶۱۹۰۹۴

آنها سعی می‌کنند از هر مدیومی برای بیان دغدغه‌های درونی‌شان استفاده کنند که یکی از این رسانه‌ها بوم نقاشی است. این روز‌ها نمایشگاهی از آثار نقاشی استاکیست‌ها با عنوان «استاکیست‌های بین‌الملل: نقاشان از رده خارج» در گالری دی برپاست. (استاکیسم، جنبش هنری بین‌المللی است که توسط چارلز تامسون و بیلی چایلدیش سال ۱۹۹۹ بنیان گذاشته شد. استاکیست‌ها از نقاشی به عنوان وسیله‌ای برای خودشناسی، برقراری ارتباط و بیان احساسات، تجربیات و اندیشه‌ها استفاده می‌کنند)

همان‌طور که اشاره شد، استاکیست‌ها در آثارشان به تجربه و اندیشه بی‌تفاوت نیستند و دغدغه‌ها ، تضادها و تقابل‌های جامعه پیرامونشان را به تصویر می‌کشند. در این نمایشگاه 26 هنرمند از چهار قاره دنیا گردهم آمده‌اند تا مشکلات و نگرانی‌های خود را با هم تقسیم کنند.

بوم‌هایشان را در کنار هم چیده و با یک تفکر نقاشانه آثارشان را خلق کرده‌اند. گالری دی میزبان هنرمندانی چون آیدین چالی، پویا حقانی، حمید حمایتیان، فرسام سنگینی، ارسیا عبداللهی مقدم و شیوا عینی از ایران، چالز تامسون، الاگورو، بیل لوییس، سکستون مینگ، گریس یتس از انگلستان، فلوید آلزباخ، تری مارکس از آمریکا، آرتیستا الی از اسپانیا، کری سید از آفریقای جنوبی، شهربانو حسین از پاکستان، مایکل دیکینسون از ترکیه است و همچنین وحید امینی، پگاه بهمرام، مرجان شریعت مهر، نجمه کزازی، عاطفه قاسمی و احمد میری به عنوان هنرمند مهمان در این رویداد هنری حضور دارند.

استاکیسم جهانی و ایرانی

استاکیسم یک جنبش هنری بین‌المللی است و ‌اولین گروه استاکیست در ​ لندن انگلستان با 13 عضو فعالیت خود را شروع کرد و اکنون این جنبش از طریق اینترنت به 237 گروه در 52 کشور گسترش یافته است. در اولین بیانیه استاکیست‌ها گفته شد که اعضای جنبش متعهد می‌شوند تا از نقاشی به عنوان وسیله‌ای برای خودشناسی، برقراری ارتباط و بیان صادقانه احساسات، تجربیات و اندیشه‌های خود استفاده کنند. یکی دیگر از بیانیه‌های شناخته‌شده این جنبش «باز نوگرایی» است که هدف اصلی آن احیای معنویت در هنر از طریق جایگزین‌کردن باز نوگرایی به جای پسانوگرایی و بازگشت به روح حقیقی نوگرایی است.

سابقه این گروه در ایران به سال 1386 باز می‌گردد. این گروه سال 89 نخستین نمایشگاه استاکیستی را در ایران و در خانه هنرمندان برپا کرد. نمایشگاه استاکیست‌های بین‌الملل: نقاشان از رده خارج، دومین نمایشگاهی است که توسط استاکیست‌های تهران در گالری دی برپا شده است. این نمایشگاه شامل آثاری از استاکیست‌های ایران، انگلستان، آمریکا، اسپانیا، آفریقای جنوبی، پاکستان، ترکیه و چند هنرمند مهمان است.

علی مرادخانی در کنار ا​ستاکیست‌ها

علی مرادخانی که چند وقتی است سکان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست گرفته هر جمعه در گالری‌های تهران دیده می‌شود و به نمایشگاه‌های این روزها سر می‌زند، شاید به جرات بتوان گفت حضور او در این دوره کوتاه مدیریت بسیار بیشتر از حضور مدیران قبلی در گالری‌های تهران بوده است. در حاشیه همین بازدید‌ها مرادخانی به دیدار آثار استاکیست‌ها در گالری دی رفت و در این باره گفت: نمایش آثار هنرمندان پنج کشور در کنار آثار هنرمندان ایرانی توسط یک گالری، مشخصه ممتاز این نمایشگاه است و این‌که گالری دی با رویکرد بین‌المللی آثار دیگر کشور‌ها را در این نمایشگاه ارائه کرده، قابل تحسین است. در این میان باید به این نکته اذعان داشت که آثار این نمایشگاه در کنار توجه به تکنیک‌های نقاشی به مضمون و محتوا نیز پرداخته‌ است.

حامد دهنوی یکی از نقاشان ایرانی حاضر در نمایشگاه استاکیست‌ها در گالری دی که در نخستین نمایشگاه استاکیست‌ها در خانه هنرمندان نیز حضور داشته درباره برگزاری نمایشگاهی از نقاشان چهار قاره دنیا در گالری دی گفت: نمایشگاه حاضر در گالری دی دومین نمایشگاهی است که استاکیست‌های ایرانی در تهران برگزار می‌کنند. در این نمایشگاه ما از استاکیست‌های خارج از ایران هم دعوت کردیم تا در کنار هنرمندان ایرانی آثارشان را به نمایش بگذارند.

نمایشگاه اول این گروه در خانه هنرمندان برگزار شد و پس از آن هنرمندان از نقاط دیگر جهان با ما تماس گرفتند و خواهان حضور استاکیست‌های ایرانی در نمایشگاهی در لندن شدند و ما در نمایشگاه لندن شرکت کردیم و این باب آشنایی ما با هنرمندان خارجی این حوزه شد. در این نمایشگاه هم از طریق ایمیل و اینترنت از آنها دعوت کردیم تا در کنار ما آثارشان را به نمایش بگذارند برخی از آنها هم قبول کردند و سعی کردیم از چهار قاره دنیا و فرهنگ‌های متفاوت در این نمایشگاه کار داشته باشیم.

وی افزود: آنچه باید مخاطب درباره استاکیست‌ها بداند این است که استاکیست سبک بصری خاصی را القا نمی‌کند، بلکه یک جنبش است که در هنرمند تعهد ایجاد می‌کند. این جنبش می‌گوید هنر اصیل و درست تحت تاثیر بازار یا دیکته‌های بیرونی از جمله آکادمیک و دانشگاهی که می‌خواهند راه خاصی را گسترش دهند، نیست و استاکیسم هدفش این است که هنرمند با نقاشی، زندگی و دغدغه‌هایش را به تصویر درآورد و حالا این ممکن است به مذاق خریدار خوش نیاید، ولی هنرمند باید این ریسک را بپذیرد. به هر حال هنرمند متعهد به استاکیسم باید روی بومش صادقانه بگوید که این زندگی من است و رابطه‌ای است میان نقاشی و زندگی.

اکثر نقاشی‌های استاکیسم فیگوراتیو است و البته به این معنی نیست که آثار فیگوراتیو از انتزاع محروم است در همه اینها انتزاع دیده می‌شود. استاکیسم به نوعی جمع متضادهاست. یک کار می‌تواند هم احساسی باشد و هم عقلانی یا هم معنویت را به تصویر بکشد و هم بتواند با دنیای مادی ارتباط برقرار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها