کارگران ساختمانی که کارت مهارت دارند، از روز شنبه برای بیمه شدن به شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنند

اعلام جزئیات بیمه کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی برای این‌که بتوانند زیر چتر بیمه قرار بگیرند خون دل‌ها خورده‌اند؛ حالا 600 هزار کارگر ساختمانی در حالی توانسته‌اند از نعمت بیمه بهره‌مند شوند که هنوز هم بخشی از کارگران ساختمانی کشور از بیمه محروم هستند، اما با این حال به نظر می‌رسد قرار است اتفاقاتی بیفتد که راه برای بیمه شدن تمام کارگران ساختمانی هموارتر شود.
کد خبر: ۶۱۷۶۲۴

قرار است از روز شنبه مرحله جدید اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی در کشور کلید بخورد، در این مرحله 50 هزار کارگر ساختمانی می‌توانند با مراجعه به شعب بیمه تامین اجتماعی در استان‌ها، خود و اعضای خانواده‌شان را بیمه کنند.

بر اساس قانون تامین اجتماعی، باید800 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گرفتند که از این تعداد تا پایان سال 91 حدود 600 هزار کارگر ساختمانی بیمه شدند و قرار بود امسال نیز 200 هزار نفر دیگر تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. از این 200 هزار نفر صد هزار نفر طی سه ماهه اول امسال تحت پوشش بیمه درآمدند ؛ 50 هزار نفر نیز از روز شنبه بیمه خواهند شد و 50 هزار کارگر ساختمانی باقیمانده نیز به محض تامین اعتبار تا پایان امسال بیمه کردن آنها به مراکز استان‌ها ابلاغ خواهد شد. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که برنامه تامین اجتماعی برای بیمه کردن 800 هزار کارگر ساختمانی تا پایان سال 92 به سرانجام برسد.

کارگران ساختمانی که به هر دلیل تاکنون شانس این را نداشته‌اند که بتوانند خود و خانواده‌شان را بیمه کنند، حالا باید فرصت پیش آمده را غنیمت بشمارند و برای بیمه شدن به شعب بیمه تامین اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید براین‌که همه چیز برای اجرای بیمه 50 هزار کارگر ساختمانی آماده است، توضیح می‌دهد: دستور بیمه کردن 50 هزار کارگر ساختمانی به تمام شعب بیمه تامین اجتماعی در سراسر استان‌های کشور ابلاغ شده و این افراد می‌توانند از روز شنبه با مراجعه به شعب بیمه تامین اجتماعی خود و اعضای خانواده‌شان را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند.

محمد حسن زدا، البته به این نکته مهم نیز اشاره می‌کند که از این 50 هزار نفر کارگر ساختمانی به هر استان سهمیه ویژه‌ای اختصاص داده شده و کارگران ساختمانی پس از مراجعه به شعب بیمه تامین اجتماعی استان‌ها در نوبت قرار می‌گیرند و با آنها قرارداد بیمه بسته می‌شود.

شرایط بیمه کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی می‌توانند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی خود و خانواده شان را بیمه کنند، اما برای این کار یک شرط مهم وجود دارد: فقط کارگران ساختمانی که دارای کارت مهارت فنی و حرفه‌ای باشند می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در این باره می‌گوید: براساس قانون بیمه کارگران ساختمانی، نرخ سهم بیمه پرداختی کارگران ساختمانی 7 درصد حداقل دستمزد است.

ماجرای بودجه 900 میلیاردتومانی

در این میان یک اتفاق جدید هم در خصوص نحوه تامین اعتبار بیمه کارگران ساختمانی افتاده است.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در این باره توضیح می‌دهد: در گذشته سازمان تامین اجتماعی بر مبنای متراژ زیربنا و قیمت منطقه‌ای از طریق شهرداری‌ها و صدور پروانه سهم کارفرما را دریافت می‌کرد، اما از این به بعد سهم کارفرما از محل مالیات بر ارزش افزوده تامین خواهد شد.

دلیل این اتفاق هم مصوبه تیر امسال مجلس بوده است. به گفته زدا، تیر امسال مجلس مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن به سازمان تامین اجتماعی اعلام شد، این سازمان دیگر نباید حق بیمه سهم کارفرما را از محل صدور پروانه ساختمانی بدهد و از این به بعد باید سهم کارفرما از محل مالیات بر ارزش افزوده تامین شود.

به این ترتیب که باید ازمحل مالیات بر ارزش افزوده 900میلیارد تومان به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود و سازمان نیز مکلف خواهد شد تا پایان امسال تمام 800 هزار نفر را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد.

به گفته زدا، از این 900 میلیارد تومان تاکنون 300 میلیارد تومان به حساب تامین اجتماعی واریز شده و بقیه نیز تا پایان امسال واریز می‌شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی تصریح می‌کند: آنچه فعلا قانون تامین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی تکلیف کرده است همان 800 هزار نفر است و اگر بیش از این تعداد کارگر ساختمانی بیمه نشده در کشور وجود داشته باشند، پس از اتمام کار بیمه این 800 هزار نفر، سازمان فنی و حرفه‌ای موظف است کارگران ساختمانی را که دارای کارت مهارت فنی هستند برای بیمه شدن به تامین اجتماعی معرفی کند.

شرایط بازنشستگی مشاغل سخت

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: طبق قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، افرادی که 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در فعالیت‌های سخت و زیان‌آور مشغول به کار باشند، می‌توانند بازنشسته شوند.

به گزارش مهر، سیدتقی نوربخش در خصوص اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی نیز توضیح داد: از بیست و پنجم آبان امسال 50 هزار کارگر ساختمانی مازاد بر مشمولان قبلی در سراسر کشور بیمه می‌شوند و این سهمیه به تمام استان‌ها اختصاص داده شده است.

پوران محمدی ‌‌/‌ گروه جامعه

برای مشاهده سوابق بیمه با موبایل کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها