توسط انتشارات قلمداران جنوب منتشر شد؛

کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها »

وزیر ارشاد در افتتاحیه هفته کتاب:

یافته های علمی به زبان قابل فهم در اختیار مردم قرار گیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ترویج علم، نیازمند کار یکپارچه دانشمندان، پژوهشگران، روشنفکران و همچنین انتشاردهندگان دانش مانند روزنامه نگاران، ناشران، معلمان و تولیدکنندگان منابع دیداری و شنیداری است تا یافته های علمی به زبان قابل فهم در اختیار مردم قرار داده شود.
کد خبر: ۶۱۵۸۴۲
یافته های علمی به زبان قابل فهم در اختیار مردم قرار گیرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی روز شنبه در آیین تقدیر از خادمان علمی و فنی کشور و افتتاحیه هفته کتاب با عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: بر این باورم که تقدیر از خادمان فنی و علمی نشر کشور تنها پاسداشت گروهی از نخبگان برگزیده نیست، بلکه در حقیقت تمجید و نکوداشت قلم و جایگاه دانش و آگاهی است تا آنجا که قرآن کریم به قلم قسم یاد می کند.

وی افزود: شریعت اسلام از همان لحظه ای رسمیت یافت که خداوند متعال به خاتم پیامبران فرمود: «بخوان!.» از همان هنگام بود که «خواندن» تقدس یافت و ناشران و اهالی قلم، خادمان علم و قلم در چنین حوزه مقدسی فعالیت می کنند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: کند و کاوی کوتاه در لابلای فراز و فرودهای تاریخ درخشان اسلام، این حقیقت تابناک را می نمایاند که جاذبه شورانگیز کتاب - این معجزه بی بدیل اسلام - و اهمیت دانش اندوزی و فرهنگ کتابخوانی از همان نخستین دهه های بالندگی نهاد اسلام چنان گستره ای یافت که برکات آن تا سده هایی طولانی ادامه داشت.

جنتی با بیان آنکه نمی توان در هفته کتاب تنها از اهمیت کتاب و کتابخوانی، افزود: ولی از کوشندگان حوزه نشر، این آفرینش گران بی ادعای عرصه فرهنگ مکتوب سخنی به میان نیاورد، گفت: این افراد با تلاش های سترگ شان در رشد و بالندگی فرهنگ و تمدن پر افتخار ایران زمین سهمی به سزا دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: مروری بر برنامه های اقتصادی و اجتماعی اجرا شده در ایران نیم قرن گذشته نشان می دهد که توسعه علمی کشور به عنوان بخشی از توسعه عمومی، اقتصادی و اجتماعی کشور مورد توجه قرار گرفته است.به ویژه که از دهه 1380 خورشیدی به بعد با تصویب اسناد بالادستی علم و فن آوری کشور توجه به توسعه علم و فن آوری نمود آشکارتری یافته است.

به گفته وی، در سند چشم انداز 20 ساله کشور به علم و فن آوری توجه ویژه ای شده است، به گونه ای که توسعه کشور در افق 1404 مسلزم دست یابی ایران به جایگاه اول تولید علم در منطقه خاورمیانه است.در دو دهه گذشته، گسترش آموزش عالی، مراکز پژوهشی و مراکز انتشار اطلاعات و به دنبال آن افزایش چشمگیر تعاد دانشجویان کشور موجب شد تا جهش قابل توجهی در تولیدات علمی کشور ایجاد شود.

عضو دولت یازدهم افزود: از سوی دیگر دستگاه های اجرایی موظف شده اند تا بودجه کافی برای انجام پژوهش های پایه و کاربردی اختصاص دهند.نتیجه این تحولات در مشارکت علمی ایران به گونه ای متجلی شد که علاوه بر گسترش نشریات علمی و پژوهشی کشور و افزایش چشمگیر عناوین کتاب های منتشره، میزان حضور آثار ایرانی در مجلات و سمینارهای علمی و بین المللی نیز رشد بی سابقه ای پیدا کرد.

جنتی یادآور شد: ایران سومین کشور پرشتاب علمی از نظر میزان افزایش سالانه تولیدات علمی بوده و در سال 2012 میلادی با مجموع 36 هزار مقاله، نمایه شده، رتبه هفدهم تولید علم را در میان کشورهای جهان داشته است که به گفته وی اگر آمارهای نشر کتاب در کشور به این میزان اضافه شود متوجه خواهیم شد که در سه دهه گذشته وضع تولید علم در ایران جایگاه ممتازی به خود اختصاص داده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: بر این باورم که تقدیر از خادمان علم و نشر کشور تنها پاسداشت گروهی از نخبگان برگزیده نیست بلکه تمجید جایگاه قلم و آگاهی است.

وی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور در نیم قرن گذشته، اظهار کرد: توسعه علمی کشور به عنوان بخشی از توسعه عمومی اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است به‌ویژه که در دهه 80 به بعد با تصویب اسناد بالادستی کشور توجه به توسعه علم و فناوری نمود آشکارتری پیدا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پایان‌یافتن جنگ تحمیلی و دوران سازندگی که در این زمان تولیدات علمی ایران روند رو به رشدی پیدا کردند، توضیح داد: در سه دهه گذشته گسترش مراکز عالی و مراکز انتشار اطلاعات، افزایش چشم‌گیر دانشجویان و پژوهشگران موجب شد تا جهش قابل توجه‌‌ای در تولیدات علمی کشور ایجاد شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: از سویی دیگر دستگاه‌ها موظف شدند بودجه کافی برای پژوهش‌های پایه اختصاص دهند و نتیجه این تحولات در مشارکت علمی ایران به گونه‌ای متجلی شد که علاوه بر نشریات علمی و پژوهشی شاهد افزایش چشم‌گیر عناوین کتاب‌ها، میزان حضور آثار ایرانی در مجلات و حضور در میادین بین‌المللی رشد بی‌سابقه‌ای یافت.

وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش فعالیت در حوزه نشر را دشوار و در عین حال بی‌اجر دانست و گفت: بر کسی پوشیده نیست که در شرایط کنونی متأسفانه جای کتاب در سبد خانوار تنگ شده است اما وزارت ارشاد در این شرایط موظف است این مسیر را تسهیل کند.

جنتی خاطرنشان کرد: سالانه میلیون‌ها کتاب به زیور طبع آراسته می‌شوند که در فرآیند تولید آن دست‌های بسیاری مشارکت دارند؛ هر کس که در این زمینه مشارکت داشته باشد خادم نشر است و لاجرم بر تارک دیدگان متولیان فرهنگ کشور جای دارند بنابراین بدیهی است تقدیر از خادمان نشر نباید محدود به هفته کتاب باشد بلکه شایسته است این دست اندرکاران خاموش فرهنگ کشور جایگاهی برتر در جامعه دست یابند و شغل و حرفه اشان در میان دیگر گروه های جامعه مورد اقبال و تکریم بیشتری قرار گیرد.

وی گفت: حوزه نشر نیازمند حماتی است ؛ از نیازسنجی و زمان سنجی فکری گروه های هدف گرفته تا مخاطب شناسی و فراهم آوردن امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برای تولید کتاب فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که وزارت ارشاد خود را موظف می‌داند در تمام مراحل پیش و پس از چاپ کتاب چتر حمایتی خود را بر سر فعالان نشر بگستراند.

به گفته جنتی، این مسئله به‌ویژه در مورد کاغذ اهمیتی دوچندان دارد که باید با مشورت و درایت برای آن چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: صنعت نشر آمیزه‌ای از علم و هنر است که با اقتصاد نسبتی مستقیم دارد و قدم‌نهادن در آن جانی سخت و صبور می‌طلبد.

عضو کابینه دولت یازدهم همچنین اصلاح سیاست‌های نشر را از طرح‌های اساسی و کلیدی دولت یازدهم برشمرد و تأکید کرد: هفته کتاب فرصتی مناسب است تا مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود در این حوزه مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد؛ در این محفل از تمام دست‌اندرکاران نشر تقاضا می‌کنم که نوآوری‌های خود را در این زمینه به ما ارایه دهند.

جنتی با تأکید بر چاپ کتاب‌های چاپ اولی، افزود: باید کوشش بیشتری صرف انتشار کتاب‌های چاپ اولی شود چرا که این کتاب‌ها همچون چشمه‌ای جوشان است که اگر محتوا و ظاهرشان هوشمندانه باشد تا سال‌های سال مخاطب خواهند داشت و به چاپ‌های متعدد می‌رسند و به این ترتیب فعالیت در عرصه نشر با توجیه اقتصادی روبرو خواهد بود.

وی گفت: هر چند تعداد عناوین کتاب در ایران بیش از تولید کتاب در کل کشور در خاورمیانه است و ما گاه به این آمار می‌بالیم اما باید توجه کرد که چه تعداد از آنها به لحاظ محتوایی و شکلی ارزشمند هستند و چه تعداد بر مبنای شیوه رایج و نه‌چندان پسندیده کتاب‌سازی پدید آمده‌اند. به نظر می‌رسد رواج کتاب‌سازی در نشر کشور شیوه‌ای پسندیده نیست و مخاطب را دلزده و ناامید می‌کند، از این رو انتخاب ناشران برای چاپ کتاب از اهمیت خاصی برخوردار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تحول در صنعت نشر کشور اظهار کرد: تحولات در صنعت نشر کشور نکته‌ای است که دست‌اندرکاران از آن غافل نبودند و امروزه بسیاری از فناوری‌های نوین چاپ به همت دست‌اندرکاران آن مورد استفاده قرار گرفته‌اند اما در این حوزه به کتاب‌های الکترونیک و کاربرد آن کمتر توجه شده است که در این زمینه ایران عقب افتاده و به نظر می‌رسد در این زمینه باید گام‌های بلندتری برداشته شود.

عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: من دست همه فعالان عرصه نشر را به گرمی می فشارم و از انی که با سخت کوشی خود چراغ علم را روشن نگاه می دارید تشکر می کنم.

به گفته وی، با آنکه شرایط مطالعه مفید در کشور ما با در مقایسه با کشورهای همسایه به نسبت قابل قبول است، اما همچنان با اهداف آرمانی خود فاصله داریم.

جنتی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران خود را وارث فرهنگ غنی و پربار ایران و اسلام می‌داند و در پی افزایش بصیرت و پویایی یکایک مردم است تا ایرانیان جایگاه واقعی خود را در جهان پیدا کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید برنامه ریزی ها به گونه ای صورت گیرد که انس با کتاب و کتابخوانی به عادت روزانه ایرانیان تبدیل شود و در این میان تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه کتاب و کتابخوانی نیازمند عزم ملی و تلاش جمعی است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان «کتاب خوب را همچون غذای خوب و سالم معرفی کرده است و آن را مادر عصاره تمدن‌ها دانسته‌اند و همچنان که کتابخوانی و علم‌آموزی را نه‌تنها یک وظیفه ملی بلکه واجب دینی می‌دانند و بر ضرورت آن تأکید کرده‌اند»، اظهار کرد: برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری همه ما مسئول‌ هستیم از این رو کوشش برا یتحقق مطالبات رهبری معظم انقلاب از جمله تکالیف شرعی همه مسوولان است.

جنتی در خاتمه از همگان خواست برای ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه مطالعه و رشد و تعالی کشور در عرصه فرهنگی و هنری تلاش کنند.

بیست دویکمین دوره هفته کتاب از 25 آبان تا دوم آذرماه 92 در سراسر کشور برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها