برای بازدید از رآکتور اراک

بازرسان آژانس ۱۷ آذر به ایران می‌آیند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با یادآوری امضای بیانیه مشترک بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: بازدید از کارخانه تولید آب سنگین اراک می تواند قبل از 20 آذرماه و آغاز دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس صورت بگیرد.
کد خبر: ۶۱۵۲۸۵
بازدید از کارخانه آب سنگین اراک می تواند قبل از 20 آذر باشد

بهروز کمالوندی در پاسخ به سوالی درباره زمان احتمالی بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات اراک گفت: اگر با آژانس درباره جزئیات بازدید بازرسانش به تفاهم برسیم، بازدید آنها از تاسیسات اراک می تواند قبل از 20 آذر ماه و با هدایت سازمان انرژی اتمی انجام شود.

معاون امور راهبردی و مجلس رییس سازمان انرژی اتمی افزود: مشکلی در سرعت کار با آژانس نیست ولی باید اطلاعات دقیق به ما داده شود تا ما نیز نسبت به رفع ابهامات آنها اقدام کنیم.

وی در خصوص مذاکرات روز گذشته دکتر علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران اظهار کرد: روز گذشته پس از توافق درباره بیانیه مشترک از فرصت حضور کارشناسان همراه استفاده و درباره نحوه اجرایی کردن این بیانیه صحبت شد.

معاون امور راهبردی و مجلس رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قرار بر این است که درباره هر بخش از بیانیه تفاهم و توافق دو جانبه حاصل شود، افزود: یک نقطه قوی در مذاکرات این بود که این نوع بازدید ها براساس توافق باشد و آنها جزئیات بازدید خود را نیز اعلام کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شاید در گذشته بازرسان جزئیات بازدید خود را اعلام نمی کردند، تصریح کرد: قرار شد که بازرسان بگویند به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند تا ما هم به صورت هدفمند این اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهیم.

توافق برای اجرای سه گام سه ماهه

کمالوندی درباره ضمیمه شش بندی بیانیه مشترک روز گذشته ایران و آژانس، اظهار کرد: هدف از این مساله این بوده که بحث ها و ابهاماتی که در گذشته مطرح بوده است، برطرف شود.

وی با بیان اینکه سه گام سه ماهه برای برطرف کردن ابهامات با آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظر گرفته شده است، افزود: در حقیقت این شش موضوع ضمیمه شده به بیانیه مشترک در قدم اول مطرح است و اگر مقداری جلوتر برویم در دوره سه ماه بعدی، موضوعات دیگری مطرح خواهند شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: قصد داریم تا در کمتر از یک سال ابهامات آژانس را درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان برطرف کنیم تا آژانس متقاعد شود.

تغییر در روش همکاری با آژانس یک پیشرفت بود

معاون امور راهبردی و مجلس رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا تضمینی وجود دارد آژانس پس از رفع ابهاماتش، ابهامات و سوالات جدیدی را مطرح نکند؟، گفت: پیش از این روشی از سوی آژانس اتخاذ می شد که مورد اعتراض ما بود ولی تغییر این روش، یک پیشرفت بود.

وی تصریح کرد: ما نمی خواهیم دادن اطلاعات به آژانس به صورت کور باشد بلکه می خواهیم این اطلاعات را به صورت هدفمند در اختیار این نهاد بین المللی قرار دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد:در وهله نخست، برای ما رفع ابهامات مهم است که می تواند خود را در گزارشات بعدی مدیرکل به شورای حکام نشان خواهد داد.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته (20 آبان ماه جاری) بیانیه مشترکی را به همراه یک ضمیمه شش بندی، امضا کردند.

این بیانیه به امضای علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی رسید.

براساس این بیانیه، ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به معدن گچین در بندرعباس، رآکتور تولید آب سنگین اراک، ارائه اطلاعات درباره همه راکتورهای تحقیقاتی جدید، ارائه اطلاعات در زمینه شناسایی 16 سایت که برای ساخت نیروگاه های هسته ای در نظر گرفته شده، شفاف سازی اظهارات ایران درباره تاسیسات غنی سازی اضافی و شفاف سازی بیشتر اظهارات ایران در زمینه فن آوری غنی سازی لیزری مورد توافق قرار گرفته است.

پس از مذاکرات صالحی و آمانو، مذاکرات کارشناسی دو طرف به ریاست رضا نجفی سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس و ترو واریورانتا معاون پادمان های این نهاد بین المللی برگزار شد و دو طرف توافق کردند گفت و گوهای خود را در روز 20 آذر در وین از سر بگیرند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها