حبیب‌الله عسگراولادی رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری، دبیرکل سابق حزب مؤتلفه اسلامی و از مبارزان اول نهضت اسلامی صبح روز سه‌شنبه (14 آبان‌ماه) در سن 81 سالگی درگذشت.
کد خبر: ۶۱۲۹۸۳
نگاهی به زندگینامه و فعالیت‌های سیاسی مرحوم عسگراولادی

عسگر اولادی فرزند حسین در سال 1311 شمسی، در یک خانواده متدین و از پدر و مادری اهل دماوند، در تهران متولد شد، با شروع جنگ جهانی دوم و وخیم شدن اوضاع اقتصادی امکان تحصیل از وی گرفته شد، لذا به کار در بازار تهران اشتغال یافت و چند سال در بازار دروازه‌ای تهران به خرده فروشی برنج پرداخت، وی در منزل برادر بزرگ‌ترش صادق سکونت گزید، سکونت عسگر اولادی در این محل و نزدیکی محل کار او با مسجد «امین‌الدوله» باعث آشنایی وی با برنامه‌های مذهبی مسجد شد و در کلاس علوم دینی شیخ حسین زاهد در مسجد جامع تهران شرکت و دروس حوزوی را تا سطح فراگرفت.

 عسگراولادی در سالهای پایانی دهه بیست، به هنگام تحصیل علوم حوزوی در مسجد امین‌الدوله و بعدها در حوزه علمیه مروی و در حالی که سیزده سال بیشتر نداشت به فعالیت‌های سیاسی به رهبری آیت الله کاشانی، جلب و در سال 1327 در یک راهپیمایی که به دعوت آیت الله کاشانی به هواداری از مردم فلسطین تشکیل شده بود، دستگیر و بازداشت شد.

از سال 1327، پس از آزادی از زندان تا 28 مرداد 1332، در جریانات، با آهنگ روحانیت، در متن فعالیتها بود، در 1327 به فعالیت‌های سیاسی وارد و با حوادث ملی شدن نفت آشنا شد و در تجمعات و تظاهرات این دوران شرکت می‌کرد، وی که با فعالیت جمعیت فدائیان اسلام نیز آشنا بود، در 1333، به همراه عده‌ای از دوستانش که در مسجد امین‌الدوله با هم آشنا شده بودند، تصمیم به تاسیس هیئتی مذهبی تأسیس گرفته و هیئتی به نام هیئت «مؤید» تأسیس کردند و در مسجد امین‌الدوله به فعالیت مشغول شدند.

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، با ایشان آشنا شد و به قم رفت و آمد می‌کرد و از طرف امام(ره) مأمور وصول وجوهات شرعی در بازار تهران شد، در ماجرای تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، ارتباط هیئت وی با بیت امام(ره) گسترده‌تر شد و این ارتباط باعث ائتلاف آنان با دو هیئت مسجد «شیخ علی» و هیئت اصفهانیهای بازار و تشکیل هیئتهای مؤتلفه اسلامی گردید.

با فرا رسیدن محرم سال 1383 که مصادف با خرداد 1342 بود، مؤتلفه اسلامی که به تازگی تشکیل شده بود، در جلسه‌ای تصمیم  گرفت اعلامیه امام را خطاب به هیئت های مذهبی راجع به با شکوه برگزار کردن مراسم عزاداری محرم، تکثیر و در اختیار مردم قرار دهد، همچنین با صدور اعلامیه اخطار گونه‌ای، از تمامی خطبا و وعاظ و مداح‌ها خواست تا بر طبق خواسته امام عمل شود، مؤتلفه اسلامی سپس طرح یک راهپیمایی بزرگ را در روز عاشورا تهیه کرد، عسگر اولادی از طراحان راهپیمایی این روز به همراه "مهدی عراقی" و "ابوالفضل توکلی بینا" به قم رفتند تا موافقت امام(ره) را جلب کنند.

در جریان وقایع پانزده خرداد 1342، هیئت‌های مؤتلفه اسلامی  دو تصمیم مهم هجرت علمای شهرهای بزرگ برای تجمع در تهران و اعتراض به بازداشت امام و فعالیت برای تثبیت مرجعیت امام خمینی(ره) برا اتخاذ کردند.

در سال 1343 که هیئت‌های مؤتلفه به ترور«حسنعلی منصور» اقدام کرد، عسگر اولادی نیز به همراه شاخه نظامی مؤتلفه به جرم نگهداری چمدان اسلحه دستگیر و به حبس ابد محکوم شد و در 1356 مورد عفو قرار گرفت و از زندان آزاد شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مجلس شورای اسلامی راه یافت و با تأسیس کمیته امداد امام خمینی، به عنوان نماینده ایشان در این نهاد، عهده‌دار مسئولیت شد، عسگر اولادی در 1360 در منزل خود مورد سوء قصد قرار گرفت که این ترور با شکست رو به رو شد، پس از تأسیس جمعیت مؤتلفه اسلامی در 1369، عسگر اولادی به عنوان دبیر کل آن انتخاب و به کار مشغول شد.

سال‌ها وی در مقام دبیرکلی موتلفه بود که در تیر 83 جای خود را به محمدنبی حبیبی، دیگر عضو موتلفه داد که سن و سالش 16 سال کوچکتر بود، اما همچنان کرسی ریش سفیدی وی پابرجا باقی ماند.

عسگراولادی کتاب خاطرات هم دارد، کتابش بهمن 89 با حضور لاریجانی رونمایی شد. در این کتاب 226 صفحه ای در هفت فصل به زندگی سیاسی اش پرداخته که اغلب به روزهای زندان و و مبارزه قبل از انقلاب اختصاص دارد.

وی اوایل شهریور ماه سال جاری به علت نارسایی قلبی و گرفتگی عروق در بیمارستان بستری شد.در این مدت چهره‌ها و فعالان سیاسی بسیاری از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری،‌ حجت‌الاسلام معزی نماینده مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، محمدرضا نهاوندیان، علی‌اکبر ولایتی، آل اسحاق، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، محمدرضاباهنر، حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی ، سید حسین هاشمی، محمود احمدی نژاد رییس جمهوری سابق، محمدرضا عارف و ... به ملاقات این مبارز انقلابی رفته و از وی عیادت کردند.

حبیب‌الله عسگراولادی بعد از گذشت 81 سال از عمر خویش سرانجام صبح امروز(14 آبان‌ماه) در اولین روز از ماه محرم‌الحرام بعد از پشت سرگذاشتن یک دوره بیماری سخت در بیمارستان دی دعوت حق را لبیک گفت.

 اسدالله عسگراولادی، برادر مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی ، در جمع خبرنگاران با بیان این‌که برادرم 81 سال برای خدا و حفظ دین و کمک به مردم زندگی کرد، خاطر نشان کرد: سه روز پیش که من با ایشان ملاقات داشتم و حالشان خوب بود از من درخواست کردند که وی را به کمیته امام خمینی(ره) ببرم تا بلکه بتواند به کسی کمک کند. برادرم به من می‌گفت که چرا من را اینجا نگه داشته‌اید.

وی ادامه داد: در تمام 81 سالی که من با ایشان زندگی کردم، تمام زندگی ایشان از ساعت 6 صبح تا 10 شب تلاش برای کمک به دیگران و حفظ دین بود.ایشان از نوجوانی به دنبال روحانیت بودند و از سن 15 سالگی هر روز با نماز دیدار داشت و می‌گفت روزی که با روحانیون دیدار نداشته باشم، روز من نیست.

برادر مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی با بیان این‌که ایشان همچون پدرم در اول محرم به امام حسین(ع) پیوست، گفت: ان‌شاءالله ایشان عاقبت به خیر شوند، برایش دو رکعت نماز بخوانید که ان‌شاءالله سعادت برای او باشد.

محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) که در بیمارستان دی تهران به دلیل درگذشت حبیب‌الله عسکر اولادی حضور یافته بود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنده جلسه خصوصی با آقای عسکر اولادی داشتم و ایشان گفتند که یک موضوع را فراموش نکنید و آن ارتباط داشتن با مستضعفین است.

وی ادامه داد: آقای عسکر اولادی گفتند که با مستضعفین ارتباط داشته باشید ولو اینکه مسئولیت شما ارتباطی با این کار نداشته باشد.

 اسدالله بادامچیان قائم مقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی نیز گفت:عسکراولادی کتابی بزرگ در یک انسان نمونه اسلامی بود؛ انسانی که در تمام حالات با تقوایش خدا را در نظر می‌گرفت و نمونه یک انسان مسلمان بود که همواره در خدمت مردم و مستضعفین بود.

جام جم آنلاین درگذشت این یار صدیق حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را تسلیت می گوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
۰
۰
خداوند روحش را با روح شهدا محشور كند . آمین
خانی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
۰
۰
انسانی كه در خدمت مردم ومستضعفین بود، خداوند روحش را قرین رحمت كند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها