از بین معدود سریال‌های ایرانی که فوتبال و حاشیه‌های آن را دستمایه کار قرار داده است، «به سوی افتخار» را می‌توان نخستین سریال ایرانی پس از انقلاب با محوریت این سوژه قلمداد کرد.
کد خبر: ۶۰۸۰۸۶

این سریال، سال 77 که شبکه سه سیما به عنوان شبکه ورزش و جوانان به جمع کانال‌های محدود تلویزیونی اضافه شده بود، از این شبکه پخش شد و توانست بر مخاطبان شبکه بیفزاید.

هر چند سیروس مقدم آن روزها کارگردان نام‌آشنای تلویزیون نبود و تازه همکاری‌اش را با داوود میرباقری در سریال «امام علی(ع)» به پایان برده بود، اما پا به میدان فوتبال گذاشت تا در روزهای اوج این ورزش که همه ذهن‌ها درگیر جام جهانی فرانسه بود، اثری قابل اعتنا و پرطرفدار روانه آنتن تلویزیون کند.

به سوی افتخار که ماجرای یک تیم محلی فوتبال بود، پای فوتبالیست‌های قدیمی را هم به قاب تلویزیون کشاند تا در نقش‌های فوتبالی ظاهر شوند که از آن جمله می‌توان به مرحوم مجید سبزی و غلام فتح‌آبادی دو بازیکن سابق پرسپولیس اشاره کرد.

نکته جالب این سریال در این است که سعید سلطانی، کارگردان سریال «ستایش» فیلمنامه این سریال را براساس نوشته‌ای از حسین سلیمی به نگارش درآورده بود و داریوش ارجمند نیز علاوه بر ایفای نقش اول داستان، بازنویسی فیلمنامه را به عهده داشت.

تهیه‌کنندگی به سوی افتخار را مجید اوجی به عهده داشت که این روزها یکی از تهیه‌کنندگان تلویزیونی است و جالب آن که همسرش، فلورا سام به عنوان گریمور در این سریال با او همکاری داشته است.

علاوه بر داریوش ارجمند که نقش هادی خضوعی، یعنی نقش اصلی داستان را به عهده داشت، سیاوش طهمورث، مهدی فتحی، اکبر عبدی، افسر اسدی (همسر هادی خضوعی)، الهام پاوه‌نژاد، نعمت گرجی، آتش تقی‌پور، امیرهوشنگ هاشمی، آرش تاج، مهری ودادیان، هایده حائری، افسانه ناصری، امین زندگانی و... در این سریال نقش ایفا کردند و بخشی از موفقیت این سریال مرهون نقش‌آفرینی این هنرمندان بود.

هر چند مقدم بعد از این سریال دیگر در آثار خود سراغ فوتبال نرفت تا نشان دهد موفقیت به سوی افتخار فقط به مضمون فوتبالی آن نیست، اما پایه‌گذار راهی شد تا کارگردانان نیز به اشکال مختلف پای فوتبال و فوتبالیست‌ها را به قاب جعبه جادویی باز کنند.

مقدم، اردیبهشت امسال در گفت‌وگویی با سایت رجانیوز، درباره این ‌که چرا فوتبال را به عنوان داستان نخستین سریال تلویزیونی خود انتخاب کرده است، چنین می‌گوید: «یادم می‌آید شبکه سه داشت راه‌اندازی می‌شد و در سیاست‌های تلویزیون بود که شبکه‌ای برای ورزش و جوانان راه‌اندازی شود. در واقع ما جزو اولین آدم‌هایی بودیم که این شبکه با امثال ما شکل گرفت. به سوی افتخار نخستین سریال شبکه سه در بدو تاسیس و هدفش جوانان و ورزش بود. آن روزها در فوتبال بحث بازیکن‌سالاری و دلالی مطرح شده بود و من هم سوژه فوتبال و مسائل پشت پرده آن را انتخاب کردم. سریال در زمان خودش بازتاب خوبی داشت، چون مسائل تازه‌ای در آن مطرح شده بود، ولی به لحاظ ساختار و شکل اولین تجربه سریالی من بود و نقاط ضعف زیادی داشت.»

کارخانه سریال‌سازی مقدم بعدها سراغ مشکلات اجتماعی و حتی طنز و موضوعات ماورایی رفت و آثار ماندگاری چون پلیس جوان، نرگس، روزهای زندگی، مسافر، دریایی‌ها، ریحانه، پرواز در حباب، اغماء، پیامک از دیار باقی، روز حسرت، رستگاران، چاردیواری، زیر هشت، پایتخت، تا ثریا و دیوار را روانه آنتن کرد.

اکنون در میان انبوه سریال‌هایی که در این سال‌ها مقدم ساخته و پرداخته، به سوی افتخار را می‌توان گام نخست وی برای رسیدن به نقطه امروز این کارگردان دانست؛ افتخاری که از زمین‌های چمن آغاز شد و به مدد علاقه وافر مردم به فوتبال ملی و فوتبالیست‌های مطرح آن روزگار از جمله خداداد عزیزی، کریم باقری، علی دایی و... ماندگار شد.

به سوی افتخار در این مدت بارها از شبکه‌های دیگر تلویزیونی داخلی، استانی و حتی شبکه‌های برون‌مرزی برای مخاطبان بازپخش شده است تا ماجراهای دو تیم امید و خورشید را بازخوانی کند؛ تیم امید که داریوش ارجمند مربی آن بود و بر جوانمردی تکیه داشت و تیم خورشید که سیاوش طهمورث به خوبی نقش ضدقهرمان آن یعنی یک مربی بدطینت ورزشی را به تصویر کشید؛ داستانی که هنوز در ورزش کشور ادامه دارد و هنوز می‌طلبد دست اندرکاران سینما و تلویزیون هر بار در آثار خود پرده «پشت پرده‌های فوتبالی» را کنار بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها