لاریجانی:

حرف کافی نیست منتظر عمل غربی‌ها هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شبکه سوئیسی آر تی اس گفت: ما شاهد تغییرات مثبت در رفتار غربی ها هستیم اما این کافی نیست و ما منتظر عمل هستیم.
کد خبر: ۶۰۵۳۸۶
حرف کافی نیست منتظر عمل غربی‌ها هستیم

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در گفت‌وگو  با شبکه سوئیسی آر تی اس در پاسخ به این پرسش که  هفته آینده مذاکرات هسته ای ایران از سرگرفته می شود، تفاوت این مذاکرات با دیدارهای قبلی چیست؟، گفت: آنچه تغییر کرده از این قرار است، دیگر در دوره ای قرار نداریم که تصور می کردند مجازاتها و فشارها باعث تسلیم ایران خواهد شد، ما در شرایط جدیدی قرار گرفته ایم، این فضای جدید به علت دولت جدید ما است که سرکار آمده است، دولت مایل است دیپلماسی فعال تری دنبال کند و پیامهایی که از کشورهای غربی گرفته ایم نیز نشان می دهد که در سطح آنها نیز تغییراتی مشاهده می کنیم و این امری مثبت است.

مجری شبکه پرسید: جهان از گفتگوی تلفنی باراک اوباما با رئیس جمهور روحانی بسیار شگفت زده شد. شما چطور؟ لاریجانی گفت واقعا جای تعجب دارد.  آیا از نظر شما زمان آن رسیده است که دو طرف (ایران و آمریکا) یکدیگر را ببخشند؟.

علی لاریجانی گفت: چرا آمریکاییها باید ما را ببخشند؟ ما با آنها چه کار کرده ایم؟ ایران مظلوم واقع شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت قطعا باید به آینده نگریست و نباید صرفا به گذشته نگاه کرد. اما فقط نباید به حرف اکتفا کرد و منتظر عمل هستیم.

لاریجانی در پاسخ به سوال مجری شبکه آر تی اس مبنی بر این که آیا دست دادن اوباما و روحانی امری مثبت می توانست باشد؟، گفت: فکر می کنم در جهان سیاست هر کس روش خود را دارد. ما در سناریویی هنری قرار نداریم بلکه به عمل دیپلماتیک نیاز داریم.

در ادامه مجری سوئیسی گفت آقای روحانی از نمادهای مهمی نظیر استفاده از توئیتر استفاده کرده است. آیا به نظر شما این مساله مثبت است؟

لاریجانی گفت: نمی دانم واقعا از توئیتر استفاده می کند. خوب است. چرا بد باشد؟

مجری گفت بسیاری می گویند مردم ایران دسترسی آزاد به توئیتر ندارند.

علی لاریجانی گفت: خیلی ها دارند. دیگر نمی توان دسترسی به این چیزها را محدود کرد. شرایط ایران نسبتا باز است.

مجری تلویزیون سوئیس گفت امروز ایران تغییر کرده است؟.

لاریجانی گفت: قطعا تغییر کرده است. ما رئیس جمهور جدیدی داریم ، وزیران جدیدی داریم. برخی اصول راهبردی تغییر نمی کند اما با تغییر دولت سبک دولت در سطح اجرایی تغییر کرده است.

مجری آر تی اس گفت: رژیم شما با رژیم دموکراسی لیبرال ما تفاوت زیادی دارد. بر اساس دیدگاه ما، رژیم ایران حقوق بشر را نقض می کند. شما دیدگاه دیگری دارید. آیا امروز ممکن است نزدیکی بین دو دیدگاه صورت گیرد؟.

لاریجانی در پاسخ گفت: فکر نمی کنم شما تصور کنید دموکراسی همه جای جهان یک شکل باشد. اما دموکراسی برای تغییر دین یا عادات و سنتهای مردم نیامده است. دموکراسی روش حکومت داری است. طبیعی است که در کشور شما دموکراسی با دموکراسی در کشور ما اشکال متفاوتی داشته باشد زیرا به شیوه های  متفاوت زندگی می کنیم. اما  چیز مشترک این است که رای مردم به حساب می آید و سه قوه از یکدیگر تفکیک شده اند. بنابر این واضح است که در کشوری مسیحی سبک رفتار به یک شکل باشد و در کشوری اسلامی، رفتار به سبکی دیگر باشد. اما هر دو می توانند دموکراسی باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها