رودخانه دز به عنوان سومین رودخانه کشور نقشی کلیدی و اساسی در حیات اقتصادی و زیست‌‌محیطی استان خوزستان دارد، اما متأسفانه ورود فاضلاب شهری و روستایی به این رود و برخوردهای نامناسب گردشگران با آن همچون ریختن زباله و پسماندهای غذایی موجب شده تا رشد جلبک‌ها و نیزارها در کنار این رودخانه هر روز افزایش یابد و نه‌تنها به لحاظ اقتصادی، بلکه از نظر زیبایی ظاهری نیز بر این رودخانه تاثیر منفی داشته باشد. حتی کارشناسان معتقدند که در صورت ادامه این روند دیری نخواهد پایید که این رودخانه به مرداب تبدیل شود.
کد خبر: ۶۰۴۸۱۴

فرهاد قلی‌نژاد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول در این باره به ایسنا گفت: بر اساس طرحی که از سوی اداره حفاظت محیط‌ زیست دزفول در حال تدوین است، تراکم جلبک‌ها در نقاط مختلف رودخانه مشخص و راهکارهایی برای جلوگیری و مبارزه با آن در نظر گرفته شده است.

وی به تشریح عوامل رشد گیاهان آبزی و جلبک‌ها در رودخانه دز پرداخت و افزود: کم‌آبی سال‌های اخیر، تخلیه رسوبات در رودخانه و تغییرات فیزیکی مسیر رودخانه موجب کندشدن سرعت آب شده است. ورود فاضلاب خانگی دارای نیترات و فسفات نیز از دلایل اصلی رشد گیاهان آبزی در رودخانه دز است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌‌زیست دزفول با اشاره به بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان دزفول گفت: فاضلاب دزفول با ورود به این تصفیه‌خانه به رودخانه دز سرازیر نمی‌شود، اما فاضلاب روستای چمگلک اندیمشک همچنان به رودخانه دز سرازیر شده که باید اقدام لازم درباره احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در این محل انجام شود.

قلی‌نژاد خواستار لایروبی گل و لای کف رودخانه دز از سوی وزارت نیرو شد و افزود: پل شناور دزفول و برخی بندهای احداث شده در مسیر رودخانه موجب کندی حرکت آب و در نتیجه فراهم‌شدن بستر مناسب برای رشد گیاهان آبزی و جلبک شده است.

وی خاطرنشان کرد: دز به عنوان سومین رودخانه پر آب کشور، شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان محسوب می‌شود که جریان آن نقش اساسی و مهمی در پویایی اکوسیستم و محیط ‌زیست منطقه بویژه حیات جنگل‌های پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز دارد. این رودخانه با آبی سرد و زلال علاوه بر ظرفیت گردشگری، زیستگاه انواع آبزیان بومی و گاهی منحصر به‌فرد است.

قلی‌نژاد تصریح کرد: لایروبی نشدن رودخانه دز در سال‌های اخیر موجب رشد بی‌رویه انواع جلبک و خزه در بخش وسیعی از این رودخانه‌شده به طوری که در پایین دست پل شناور و نیز اطراف پل پنجم، جریان آب بشدت کند شده و خزه‌ها به محل انباشت انواع پسماند و زباله تبدیل شده‌است.

وی ادامه داد: رشد بی‌رویه گیاهان آبزی در رودخانه دز به تهدیدی جدی برای این رودخانه تبدیل شده به طوری که سطح وسیعی از رودخانه دز در نقاط مختلف به وسیله گیاهان آبزی پوشیده شده است.

تشکیل کمیته حفاظت از رود دز

روح‌الله بهشتی‌فر، مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری دزفول نیز اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم کمیته و سازمان حفاظت از رودخانه دز تأسیس شود تا مشکلات رودخانه از نظر بهداشت محیطی و گردشگری مرتفع شود.

وی افزود: رودخانه دز، شاهراه زندگی و سلامت بخش زیادی از مردم منطقه شمال خوزستان است که پرداختن به مسائل و مشکلات آن از وظایف دولت و مردم است.

بهشتی‌فر ابراز امیدواری کرد، دولت جدید با رویکردی مثبت و رو به جلو به رودخانه‌ها به صورت موضوع ویژه رسیدگی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها