با پیوستن 2 صنف دیگر به خانه سینما، اساسنامه اصلاحی این نهاد تصویب شد

ابقای 3 ماهه مدیریت خانه سینما

بر اساس وعده از پیش اعلام شده، سرانجام پانزدهم مهر مجمع عمومی خانه‌ سینما برگزار شد و هیات مدیره‌ این تشکل صنفی برای سه ماه آینده ابقاء شد و اساسنامه اصلاحی به تصویب رسید.
کد خبر: ۶۰۴۷۹۱

به گزارش ایسنا،این مجمع با تصویب اساسنامه اصلاح شده و اضافه شدن دو صنف جدید به خانه سینما به پایان رسید.

فرهاد توحیدی، رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره این موضوع توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در این مجمع سه دستور جلسه داشتیم که دستور اول شامل انتخابات هیات مدیره با رای مجمع عمومی اساسا از موضوع خارج شده و دوره ماموریت هیات مدیره فعلی برای سه ماه آینده، تمدید شد.

او ادامه داد: به این ترتیب در مدت سه ماهی که ماموریت هیات مدیره فعلی تمدید شده، باید نسبت به طی مراحل قانونی ثبت اساسنامه تصویب شده اقدام شود و پس از طی مراحل قانونی ثبت و درج آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی، اساسنامه جدید مبنای هیات مدیره و اعضاء خانه سینما قرار بگیرد.

به گفته او، سه ماه بعد با برگزاری مجمع عمومی دیگری انتخابات هیات مدیره بر مبنای اساسنامه جدید خانه سینما برگزار می‌شود و ترکیب مجمع عمومی خانه سینما متفاوت خواهد شد.

توحیدی در سخنان خود اظهار کرد: در این سه ماه نظارت بر مجامع اصناف عضو خانه سینما و انتخابات شوراهای مرکزی و هیات‌های مدیره کانون‌های عضو پیگیری می‌شود و طبیعتا نماینده‌های اصناف با مدیریت شوراهای مرکزی جدید خود در مجمع عمومی آینده شرکت می‌کنند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره دستور دوم مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما یعنی بررسی تقاضای عضویت دو صنف جدید نیز گفت: دو صنف طراحان جلوه‌های ویژه بصری و سازندگان مواد تبلیغی و روابط عمومی سینمای ایران متقاضی عضویت در خانه سینما بودند که این پیشنهاد بررسی شد و پس از طرح، مجمع عمومی نسبت به عضویت آنها رای مثبت داد. براین اساس، اصناف سی‌ام و سی‌ویکم خانه سینما امشب به خانواده خانه سینمای ایران پیوستند.

توحیدی درباره دستور سوم مجمع عمومی فوق‌العاده که شامل بررسی و تصویب اساسنامه اصلاح‌شده پیشنهادی هیات هفت نفره می‌شد، گفت: با توجه به این‌که اساسنامه در مجمع عمومی غیررسمی مورخ ششم مرداد 1392 یک بار بررسی و تصویب شده بود و در جلسات پیش مجمع هم درباره آن گفت‌وگو شده بود، کل اساسنامه در مجمع عمومی فوق‌العاده پانزدهم مهر ماه تصویب شد.

او اضافه کرد: پیشنهاد اصلاح دو بند از ماده 12 درباره شرایط انتخاب شوندگان در هیات مدیره خانه سینما نیز مطرح و تصویب شد. در این دو بند «التزام عملی به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه» و نیز «تابعیت جمهوری اسلامی ایران» (به جای تابعیت ایرانی) به شرایط انتخاب‌شوندگان اضافه شد.

رئیس هیات مدیره خانه سینما یادآور شد: اساسنامه‌ای که امشب مورد تصویب مجمع قرار گرفت به وزارت ارشاد ارسال خواهد شد تا در مرجع ذیصلاح خود یعنی هیات رسیدگی به نظارت بر مراکز فرهنگی و هنری بررسی و در صورت تصویب ابلاغ شود. اگر در این هیات مواردی برای اصلاح تشخیص داده شود، آنها را به خانه سینما اعلام می‌کنند و طبیعتا بر مبنای آنها یک بار دیگر ناچاریم در مجمع عمومی رای‌گیری کنیم و پس از آن اساسنامه برای ثبت به دفتر ثبت شرکت‌ها ارجاع داده می‌شود.

توحیدی با اشاره به این‌که این مجمع بسیار منظم و با شکوه برگزار شد، گفت: در این مجمع عمومی فوق‌العاده 28 صنف از 29 صنف عضو خانه سینما حضور داشتند و برگزاری مجمع نقطه پایانی بود بر روندی که با دستور انحلال خانه سینما در سیزدهم دی ماه سال 90 شروع شد. امروز روندی که در گذشته آغاز شده بود با تدبیر مناسب دولت یازدهم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست مدبر سازمان سینمایی، ناظر وزارت ارشاد و نیز همکاری کمیسیون فرهنگی به پایان رسید و امیدوارم این تجربه دو ساله، سرمایه آینده جامعه اصناف سینمای ایران باشد.

در مجمع عمومی فوق‌العاده خانه سینما نمایندگان صنف‌های مختلف حضور داشتند که از آن میان به همایون اسعدیان (رئیس کانون کارگردانان)، داوود رشیدی (رئیس کانون بازیگران)، مجتبی میرطهماسب، رضا مقدسیان، سیروس الوند، پروین صفری، مرتضی رزاق‌کریمی، علی دهکردی، محمد اطیابی، غلامرضا موسوی، زینت رضا، آناهید آباد، بهزاد آدینه، مصطفی احمدی، منوچهر شاهسواری، وجیه‌الله شهیدی، حمید دهقان‌پور، جابر قاسمعلی، عزیز‌الله مشهدی، کیوان کثیریان، زهرا مشتاق و داریوش فرهنگ می‌توان اشاره کرد. جمال خندان کوچکی وکیل خانه‌ سینما، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه‌ سینما و ابراهیم مختاری، محمدرضا مویینی، محمد سریر، امیر اثباتی، سیروس الوند از اعضای هیات مدیره‌ خانه‌ سینما بودند که در این نشست حضور داشتند.

حضور حبیب‌الله کاسه‌ساز، رئیس هیات مدیره خانه سینمای ایرانیان که در دوران ریاست جواد شمقدری تاسیس شده بود، حاشیه‌ای ترین اتفاق این مجمع بود. کاسه‌ساز که دقایقی قبل از تشکیل این مجمع در خانه سینما حاضر شده بود به دلیل این‌که از لحاظ قانونی نماینده‌ هیچ صنف سینمایی نبود، نتوانست در جلسه مجمع عمومی شرکت کند. او هنگام ترک خانه سینما گفت: این مجمع طبق توافقی که چند روز قبل صورت گرفته برگزار شده و قرار است به هیات مدیره خانه‌ سینما، سه ماه فرصت داده شود تا پیگیر قانونی شدن چند صنف دیگر و پیگیر برگزاری انتخابات هیات مدیره باشند. آنچه امروز اتفاق افتاده توافقی است که از قبل داشتیم و در مجمع عمومی امروز فقط اساسنامه‌ هیات هفت نفره با اصلاحات، بررسی می‌شود که یا تصویب می‌شود یا رد.

او افزود: در این مجمع به هیات مدیره خانه سینما سه ماه فرصت داده می‌شود که برای انتخابات هیات مدیره‌ بعدی برنامه ریزی کند و مراحل کار صنوفی که قانونی نشده‌اند، را پیگیری کند.

کاسه ساز ادامه داد: به‌این ترتیب یک مجمع عمومی کلی در آینده برای انتخاب هیات مدیره و بازرس تشکیل می‌شود و این تفاهم ما بوده است. در این تفاهم دکتر ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی، مسئول هماهنگی صنوفی شد که دوتایی هستند.

او با تاکید بر این‌که قرار نیست در این جلسه، هیات مدیره‌ جدیدی انتخاب شود گفت: اگر طبق توافقاتی که انجام شده پیش برویم، روزهای خوبی را برای سینمای ایران می‌بینم.

کاسه‌ساز درباره‌ دلیل حضور خود گفت: من نماینده تهیه‌کنندگان بودم و البته با نگاه خوش‌بینانه و بدون تنش و دغدغه حضور داشتم؛ اما طبق صحبتی که با نماینده سازمان سینمایی (محمد حیدری) داشتم، قرار شد برای این‌که مساله‌ای ایجاد نشود به عنوان نماینده صنف تهیه‌کنندگان در مجمع حضور پیدا نکنم و از آنجا که اتفاق امروز طبق توافقات صورت گرفته انجام می‌شود، این موضوع را پذیرفتم.کاسه ساز درباره‌ صنف تهیه کنندگان خاطرنشان کرد: این بحث پیچیده است و چند سالی می‌شود که طرح جدا شدن تهیه‌کنندگان از خانه سینما و فعالیت آن به طور مستقل مطرح است و ما خوشبین هستیم که این اتفاق بیفتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها