پیشکسوت علم روزنامه‌نگاری:

کتاب را به صرف کتاب‌نوشتن ننویسیم

شکرخواه در نشست‌ مکتب خبر مطرح کرد

آماتورها؛ قهرمانان دنیای مجازی

یونس شکرخواه گفت: خط میان روزنامه نگاری حرفه ای و آماتور در دنیا در حال حذف شدن است و قهرمانان امروز دنیای مجازی نه تنها حرفه ای ها نیستند بلکه آماتورها هستند.
کد خبر: ۶۰۳۱۶۲
آماتورها؛ قهرمانان دنیای مجازی

نخستین نشست از سلسله نشست های مکتب خبر با موضوع بررسی آینده اتاق‌های خبر، عصر روز گذشته (چهارشنبه) با سخنرانی دکتر یونس شکرخواه در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در این نشست که طی آن شکرخواه به طرح مجموعه اسلایدهایی در مورد تازه ترین رویدادهای رخ داده در رسانه‌های کشور در ارتباط با آینده اتاق‌های خبر می‌پرداخت؛ این استاد دانشگاه در سخنانی ضمن شرح این تصاویر، گفت: روزنامه‌نگاری امروز ما در ایران در وضعیتی است که روزنامه‌ها بدون ارتباط و هم‌افزایی نسبت به هم قرار دارند و این وضعیت، حتی در مورد نشریات منتشر شده در قالب یک موسسه مطبوعاتی نیز دیده می‌شود در حالی که این وضعیت در دنیا یک موقعیت فراموش شده است.

وی افزود: بسیاری از ما اتاق‌های خبر روزنامه‌های چاپی را هنوز به خاطر داریم که ساختار آن‌ها به طور عمده از پایین به بالا تعریف می‌شد. پس از آن نوعی از شکوفایی را در مطبوعات ایران شاهد بودیم که طی آن برخی روزنامه تیم‌هایی ایجاد می‌کردند تا نسخه چاپی را آپلود کنند و روی وب سایت روزنامه قرار دهند، منتهی امروز وضعیتی در کشور وجود دارد که در آن میان تیم آن‌لاین روزنامه و تیم چاپی آن ارتباطی برقرار نیست. در عین حال در سایر نقاط دنیا این ارتباط به شکل دیگری تعریف شده است. مثلا در نمونه‌ای، ما شاهدیم که تمامی دیتاها به درون یک پایگاه و متن وارد می شود و تمامی سرویس‌های نشریه از آن بهره می‌برند و هیچ گسستی میان رویداد چاپی و آن لاین دیده نمی‌شود.

این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار کرد: امروز در جهان گفته می شود اگر در روزنامه، لسان شما یک اتاق خبر مجزا نداشته و تیمی برای اداره آن نداشته باشید به واقع هیچ کس نیستید. به عبارت دیگر خط میان روزنامه نگاری حرفه ای و آماتور در دنیا در حال حذف شدن است و اتفاقا قهرمانان امروز دنیای مجازی نه تنها حرفه ای ها نیستند بلکه آماتورها هستند. مگر ماجرای زندان ابوغریب را چه کسی فاش کرد؟ کسی جز چند سرباز آمریکایی موبایل به دست بودند؟

شکرخواه تصریح کرد: امروز در دنیا روزنامه نگاری آنلاین وره آماتوریزیم است نه حرفه ای گرایی ولی اگر نیروهای حرفه ای  ابزارهای این کار را درست در دست بگیرند مطمئن هستم دیگر هیچ نیرویی نمی تواند جلوی آنها را بگیرد. به همین خاطر امروزه گفته می شود که باید در زمینه روزنامه نگاری و خبررسانی آنلاین در آب سیاه آماتوریزم شیرجه زد.

وی همچنین در شرح روال های جهانی برای ارتقای سطح کیفی و کمی روزنامه نگاری آنلاین و اتاق خبر مرتبط با آن، گفت:  تعیین صحیح مضامین و رویدادهای اصلی برای افزوده شدن بر مضامین و رویدادهای موجود در کنار تعیین رایطه آنها با مقوله صرفه اقتصادی و نیز بهینه سازی موتور جستجو(SEO) و استراتژی مدیریت محتوا (CMS) در کنار کاربرد تکنولوژی های مدرن برای دریافت، پردازش و نمایش و ذخیره اطلاعات به چند زبان از مهمترین ابزراهایی است که می تواند منجر به ارتقاء سطح کیفی خبررسانی آن لاین و طراحی اتاق های خبر مرتبط با آنها باشد.

شکرخواه همچنین در شرح انواع اتاق های خبر در نشریات امروز جهان، اظهار کرد: چهار دسته از اتاق های خبر را امروز می توان در نشریات جستجو کرد. نخست اتاق های خبر چندگانه که در آن نسخه آن لاین با همان محتوای نسخه چاپی تهیه و آپلود می شود. دسته دیگر اتاق های خبر مستقل هستند که در آن تیم آن لاین و تیم چاپی جدای از همدیگر به تولید مطلب می پردازند که البته در این زمنیه استثناهایی مانند روزنامه استریخ و گاردین نیز وجود دارد که در آن این دو تیم مجزا اما زیر یک سقف کار می کنند.

این استاد ارتباطات افزود:دسته دیگر از اتاق های خبر  بین رسانه ای هستند که در آنها تولید محتوا برای نسخه چاپی و آنلاین به صورت همزمان انجام می‌‌شود که نمونه اش در روزنامه فاینشنال تایمز قابل جستجو است و دسته چهارم نیز اتاق خبر رسانه ای همگراست که در آن مالک خبر است که تعیین می کند خبرش باید با چه فرمتی منتشر شود. نمونه آن را می توان در روزنامه دیلی تلگراف دید.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها