مدیرمسئول روزنامه جام جم:

جامعه، جریانات افراطی را طرد می‌کند

مدیرمسئول روزنامه جام‌ جم با اشاره به اقدامات برخی گروه‌های افراطی و برخوردهای نادرست علیه مسئولان که به اسم انتقاد از سوی این گروه‌ها اعمال می‌شود گفت: مسئولان مطابق با شاخص‌های بیانات مقام معظم رهبری، این افراد را معرفی کنند و برخوردهای قانونی لازم را در مورد آنها انجام دهند.
کد خبر: ۶۰۲۰۸۰
جامعه، جریانات افراطی را طرد می‌کند

بیژن مقدم با بیان اینکه "همواره و در همه دولت‌ها فضای نقد ناصحانه و سالم در جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است"، اظهار کرد: در کشور ما امکانات و فضای نقد ناصحانه و سالم همواره وجود داشته است، چراکه بسیاری از افراد، گروه‌ها و جریانات سیاسی همواره دارای رسانه بوده‌اند و مطالب خود را از طریق این رسانه‌ها به دیگران منتقل کرده‌اند.

برخی تخریب‌کنندگان ترجیح می‌دهند از روش‌های غیرمنطقی برای بیان انتقادات استفاده کنند

وی در مورد چرایی از بین رفتن مرز نقد سالم و نقد همراه با تخریب و فحاشی نیز اظهار کرد: دلیل از بین رفتن این مرزها این است که برخی افراد که با عنوان انتقاد دست به تخریب و فحاشی می‌زنند، امکانات موجود در کشور برای بیان انتقادات را نمی‌شناسند یا ترجیح می‌دهند از روش‌های غیرمنطقی برای بیان انتقادات استفاده کنند.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه "همواره بعد از انقلاب اسلامی، در داخل و خارج از کشور شاهد موارد زیادی در مورد پشت سر گذاشتن مرزهای نقد سالم و ورود به تخریب و فحاشی بوده‌ایم"، یادآور شد: همواره در کشور ما جریان‌هایی وجود داشته‌اند که به جای استفاده از رسانه‌ها و طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود از این ابزار مهم، از روش‌های غیرمعمول برای رساندن پیام خود استفاده کرده‌اند. این در حالی است که این افراد معمولا سخنی برای گفتن نداشتند و به همین دلیل از روش‌های غیرمعمول برای بیان نظرات خود استفاده می‌کردند.

جامعه، جریانات افراطی را طرد کرده است

مدیرمسئول روزنامه جام جم در مورد چرایی حرکت فضای نقادی در کشور به سمت پدیده پرتاب کفش و اشیا توسط برخی افراد به سوی مسئولان کشور، با بیان اینکه "تاکنون فضای نقادی به سمت ظهور این پدیده نرفته است"، گفت: ‌ممکن است شخص معترضی وجود داشته باشد که در گوشه‌ای از کشور چنین اقدامی انجام دهد و برای ابراز اعتراض خود دست به پرتاب کفش یا اشیای دیگری بزند، ولی خوشبتخانه فضای کلی نقادی در کشور به این سمت نرفته است.

مقدم با اشاره به مواردی از این دست، خاطرنشان کرد: جریانات و گروه‌هایی که اینگونه اقدامات ناشایست را انجام می‌دهند، جریانات افراطی هستند و جامعه نیز آنها را طرد کرده است. کسانی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند، یا در منطق خود ضعیف هستند یا نمی‌توانند از ابزارهایی که در اختیار دارند به خوبی استفاده کنند.

وی با اشاره به محکوم کردن اینگونه اقدامات از سوی مقام معظم رهبری که در برهه‌های مختلف صورت گرفته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه امکان طرح دیدگاه‌های مختلف در کشور ما وجود دارد و دولت‌ها نیز همواره اعلام کرده‌اند که شنونده دیدگاه‌ها و انتقادات مختلف هستند، انجام چنین اقدامات ناشایستی، هم خلاف قانون و اهانت‌آمیز و هم بیانگر این است که این افراد معترض، حرف خاصی برای گفتن ندارند.

وجود احزاب بابرنامه، جلوی فعالیت گروه‌های بدون شناسنامه را می‌گیرد

مدیرمسئول روزنامه جام جم در ادامه بر لزوم فعالیت احزاب مختلف در کشور تاکید کرد و با اشاره به جای خالی احزاب در فضای نقادی، اظهار کرد: این جای خالی به دلیل اشکالات ذاتی احزاب است و اینکه احزاب فعال در کشور ما اغلب با هدف ارائه لیست‌های انتخاباتی تشکیل می‌شوند. چنانچه احزاب فعال در کشور، احزابی با برنامه باشند، می‌توانند با در دستور کار قرار دادن برنامه‌های دولت‌ها و ارائه برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود به آنها و همچنین نقد این دولت‌ها، جلوی فعالیت و انتقادات گروه‌های بدون شناسنامه را بگیرند.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: اگر احزاب و گروه‌های سیاسی فعال کشور ما دارای شناسنامه‌ای روشن باشند، چنانچه اقدامات انتقادی از سوی برخی افراد انجام شود، ما متوجه آنها می‌شویم. این در حالی است که در کشور ما گروه‌هایی ترجیح می‌دهند که بدون شناسنامه باقی بمانند و همچون سایه‌ای در تاریکی به فعالیت خود ادامه بدهند. این گروه‌ها معمولا برای فرار از پاسخگویی در مورد اقدامات خود بدون شناسنامه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

هنجارشکنی به نام انقلاب و اسلام، خیانت است

وی با تاکید بر اینکه "همواره امکان برخورد با گروه‌های بدون شناسنامه و هنجارشکن وجود داشته است"، به بیانات مقام معظم رهبری در مورد این گروه‌ها اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده‌اند که "چنانچه این افراد ادعای انقلابی‌گری هم دارند و معتقدند که این اقدامات را برای نظام و انقلاب انجام می‌دهند، در اشتباه هستند".

مقدم افزود: علاوه بر سخن مقام معظم رهبری، ما می‌گوییم این افراد خیانت می‌کنند، چراکه اینگونه اقدامات هنجارشکنانه را به نام انقلاب و اسلام انجام می‌دهند. مسئولان می‌توانند با در نظر گرفتن بیانات مقام معظم رهبری به برخورد با جریان‌های افراطی و انحرافی موجود در کشور بپردازند. این افراد هنجارشکن باید معرفی شوند و برخوردهای قانونی لازم در مورد آنها انجام شود. معتقدم تنها راه مقابله با این گروه‌ها و افراد هنجارشکن، برخورد قانونی است وگرنه تا زمانی که این افراد از دیدگان مردم پنهان بمانند به نتیجه‌ مطلوبی نخواهیم رسید.

انتقاد به رییس‌جمهور اشکالی ندارد اما برخی اقدامات در این راستا، غیراخلاقی است

مدیرمسئول روزنامه جام جم با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده که در زمان بازگشت رییس‌جمهور از سفر به نیویورک و حضور در سازمان ملل، در فرودگاه مهرآباد صورت گرفت،‌ با بیان اینکه "مذاکره با آمریکا می‌تواند در داخل کشور هم مخالف و هم موافق داشته باشد"، اظهار کرد: هیچ اشکالی ندارد که عده‌ای در زمان ورود رییس‌جمهور به کشور نزد ایشان بروند و از اقدامات ایشان تشکر کنند و عده‌ای دیگر نیز نسبت به اتفاقات رخ داده اعتراض داشته باشند.

این فعال رسانه‌ای در عین حال گفت: اینکه عده‌ای به رییس‌جمهور اعتراض و اعلام کردند که با وی هم‌نظر نیستند، اشکالی ندارد. این اقدام می‌تواند هم در دانشگاه اتفاق بیفتد و هم در فرودگاه، ولی بحث ما بر سر این است که تعدادی از این افراد دست به اقدامات ناشایستی زده‌اند و این اقدام آنها اقدامی غیراخلاقی به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر لزومِ داشتن درک صحیح از فضای سیاسی کشور برای مطرح کردن انتقادات، خاطرنشان کرد: منتقدان باید افرادی هوشمند باشند که شرایط جامعه و مقتضیات آن را به خوبی می‌شناسند و پس از آن اقدام به نقد می‌کنند. آنهایی که در روز استقبال از رییس‌جمهور به عملکرد وی انتقاد داشتند نیز بر این فرض انتقاداتشان را مطرح کردند که معقتد بودند درک صحیحی از فضای سیاسی کشور دارند. فرض آنها بر این است که شرایط کشور را به خوبی می‌شناسند؛ حال ممکن است ما از بیرون نظر این منتقدان را نپذیریم.

رییس‌جمهور در حال پیشبرد سیاست‌های نظام است

مقدم همچنین با اشاره به پذیرش قعطنامه 598 توسط امام خمینی(ره) تصریح کرد: در زمان پذیرش این قطعنامه نیز عده‌ای در داخل می‌گفتند "جنگ جنگ تا پیروزی" و عده‌ای دیگر نیز از پذیرش این قطعنامه توسط امام خمینی(ره) حمایت می‌کردند. این در حالی بود که در شرایطی که توجیه کردن نیروهای انقلاب کار بسیار سخت و سنگینی بود، امام راحل یک پشتوانه فکری برای اقدام خود داشت.

مدیرمسئول روزنامه جام جم اضافه کرد: اکنون نیز در حالی که آقای روحانی برای رابطه با آمریکا اقدام کرده‌اند، عده‌ای معتقدند که این تابو که امروز شکسته شده است، مشکلاتی را برای کشور به بار می‌آورد.

این فعال رسانه‌ای در پایان با بیان اینکه "رییس‌جمهور در حال پیشبرد سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی است"، اظهار کرد: ممکن است با این وجود در بین برخی افراد در دانشگاه‌ها و سایر مراکز، شبهاتی داشته باشد. رییس‌جمهور و سایر مسئولان باید با تسامح و تساهل فرصتی را ایجاد کنند تا این شبهات مطرح شود و منتقدان نقدهای خود را بصورت مستقیم مطرح کنند، چراکه هر اندازه که نقدها مستقیم‌تر بیان شود، کمتر شاهد اقدامات هنجارشکنانه و غلط خواهیم بود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها