اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس در حالی امروز از سایت‌های هسته‌ای فردو و نطنز بازدید می‌کنند که اولین دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 پنجشنبه گذشته برای اولین بار با حضور وزرای امور خارجه ایران و آمریکا برگزار شد و کمتر از یک‌روز پس از این مذاکرات روسای جمهور دو کشور درباره ضرورت حل و فصل پرونده هسته‌ای کشورمان به گفت‌وگویی تلفنی پرداختند.
کد خبر: ۶۰۲۰۳۱
بازدید نمایندگان از فردو ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ندارد

اگر به این مذاکرات، یازدهمین دور از گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم اضافه کنیم، باید گفت که هفته اول مهرماه را می‌توان هفته‌ای مهم در خصوص موضوع هسته‌ای کشورمان ارزیابی کرد و حالا نمایندگان مجلس می‌خواهند در بازدید از برخی مراکز مهم هسته‌ای، برای کمک به رشد بیشتر این صنعت آستین بالا بزنند؛ هرچند سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص به جام‌جم می‌گوید که بازدید از این مراکز ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ندارد.

سید حسین نقوی حسینی در این گفت‌وگو ارزیابی خود از برقراری خط تماس میان تهران و واشنگتن را بیان کرده و فقط برداشتن گام عملی از سوی دولت اوباما را عاملی اعتمادبخش برای ادامه مذاکرات دوجانبه قلمداد می‌کند.

آقای نقوی حسینی، فارغ از بحث‌هایی که درباره چگونگی مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا مطرح شده، می‌خواهم بدانم پیش‌بینی شما از آینده این مذاکرات چیست؟

به‌نظر من روابط میان ایران و آمریکا به سبب دخالت‌ها، خیانت‌ها، فشارها و تحریم‌هایی که طی 34 سال گذشته آمریکا بر کشورمان تحمیل کرده، چنان پیچیده اســت که یک گفت‌وگوی تلفنی به تنهایی راه به‌جایی نمی‌برد.

با وجود تغییر لحن رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به کشورمان، باز هم نسبت به آینده این گفت‌وگوها خوشبین نیستید؟

نکته مهم اینجاست که ما در رفتار دولتمردان آمریکایی صداقت نمی‌بینیم. رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این هم درباره آمادگی این کشور برای مذاکره با ایران سخن گفته بود، اما یک هفته پس از بیان این اظهارات، تحریم‌ها علیه تهران را امضا کرد. در چنین شرایطی چگونه می‌توان به این کشور اعتماد داشت.

به‌نظر شما چارچوب مناسب برای پیشبرد مذاکرات باوجود همین بی‌اعتمادی‌هایی که اشاره کردید، چیست؟

باید دید آمریکا در عمل چه ‌خواهد کرد. به نظر من گفت‌وگوی صورت گرفته مثبت است اما سوال اینجاست که چه ضمانت اجرایی دارد؟ اگر در عمل در راستای منافع ایران گامی برداشته و سیاست‌های گذشته کنار گذاشته ‌شد، طبیعی است که ما هم با خوشبینی بیشتری به این مذاکرات نظر خواهیم داشت.

اقدامات عملی دولت اوباما که مورد اشاره شماست، دقیقا به چه مواردی اشاره دارد؟

به‌عنوان مثال 35سال است که آمریکا بدون هیچ دلیلی دارایی‌های ایران را بلوکه کرده که این، مصداق دزدی است. 34 سال است که این کشور تحریم‌های دوره‌ای را علیه کشورمان به اجرا گذاشته که با آزادی آن دارایی‌ها و لغو این تحریم‌ها می‌توان نگاهی مثبت به آینده این مذاکرات داشت.

اعضای کمیسیون امنیت ملی قرار است دوشنبه(امروز) از برخی مراکز هسته‌ای ازجمله فردو و نطنز بازدید کنند. آیا این بازدیدها در چارچوب مذاکرات اخیر هسته‌ای هدفی را دنبال می‌کند؟

خیر؛ بازدید امروز نمایندگان بازدیدی دوره‌ای و برنامه عادی کمیسیون است. کمیسیون امنیت ملی از سایت‌های هسته‌ای کشورمان بازدید کرده و هدف از این بازدید آشنایی با مسائل مربوط به این مراکز و تلاش برای رفع مشکلاتی است که مجلس می‌تواند به رفع آن کمک کند بنابراین این بازدیدها فقط بررسی روند پیشرفت فناوری هسته‌ای در کشورمان را پیگیری کرده و ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها