نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مخالفت کردند.
کد خبر: ۵۹۹۵۱۲
مخالفت مجلس با فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس بررسی یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را در دستور کار داشتند.

این طرح به امضای 112 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است با این حال فوریت بررسی این طرح با 104 رای موافق، 48 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 215 نماینده حاضر به تصویب نرسید. 57 نماینده در این رای گیری شرکت نکردند. تصویب فوریت طرح نیازمند رای موافق بیش از نیمی از نمایندگان حاضر در مجلس است.

با مخالفت مجلس با یک فوریت این طرح طرح مذکور به صورت عادی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در صورت تصویب نهایی طبق ماده واحده این طرح سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با کلیه اختیارات و وظایفی که سازمان مذکور به موجب قوانین و مقررات دارا است، به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل می گردد.

در تبصره یک این طرح آمده است: کلیه امکانات و اموال و نیروی انسانی سازمان مزبور در اختیار وزارتخانه جدید قرار می گیرد.

در تبصره 2 نیز آمده است شرح وظایف این وزارتخانه ها مطابق قوانین مورد عمل سازمان مذکور خواهد بود و دولت موظف است تغییرات در شرح وظایف وزارتخانه های جدید حداکثر ظرف یک سال برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

بلاتکلیفی صنایع دستی و بار مالی علت مخالفت مجلس

یکی از دلایل نمایندگان مجلس در مخالفت با یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، بلاتکلیفی صنایع دستی در کشور بود و نمایندگان به یک فوریت این طرح رای ندادند.

در ابتدای بررسی این طرح، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود یکی از طراحان این طرح در سخنانی اظهار داشت: صنعت گردشگری در دنیا سومین رتبه اقتصاد را به خود اختصاص داده است و ایران در این رابطه با جاذبه های گردشگری، تاریخی و فرهنگی در ردیف 10 کشور برتر دنیا قرار دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه بر اساس سند چشم انداز در افق 1404 ایران باید با توجه به جایگاه خود درآمد مناسبی داشته باشد متاسفانه به جهت اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پاسخگو نیست این جایگاه همچنان رشدی نداشته و درآمد از این صنعت همچنان اندک است و آثار تاریخی کشور نیز در همه استانها در حال از بین رفتن است.

وی گفت: بنابراین در راستای ارتقای این جایگاه برای رسیدن به اهداف چشم انداز در افق 1404 این طرح با قید یک فوریت تقدیم مجلس شده است.

هادی قوامی نماینده اسفراین در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: وقتی یک فوریت برای طرح یا لایحه مطرح می شود که نیاز و اولویت جامعه باشد. سئوال این است که اولویت این طرح برای تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری چیست در حالیکه همین سازمان عنوان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را با هم دارد. در صورت تبدیل آن به وزارت، تکلیف صنایع دستی در کشور چه می شود؟ در این طرح حوزه صنایع دستی نادیده گرفته شده است و این اولین ضعف طرح مذکور است.

وی ادامه داد: سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی یک سازمان فرابخشی است و نیاز به حمایت همه وزارتخانه ها دارد، ما راه بزرگی در پیش داریم باید بتوانیم از ظرفیت همه وزارتخانه ها و دستگاهها استفاده کنیم. اگر این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود با چالش های جدی مواجه خواهیم بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما در قوانینی که تصویب کردیم به دنبال کاهش وزارتخانه ها بودیم اما دوباره برعکس مصوبات خود عمل می کنیم و این دور تسلسل باعث آسیب خواهد شد.

قوامی با اشاره به مغایرت این طرح با اصل 75 قانون اساسی مبنی بر وجود بار مالی بدون تعیین منبع برای آن، گفت: هزینه های جدیدی در این طرح خواهیم داشت که پیش بینی نشده است از کجا تامین خواهد شد، از طرفی دیگر وجود این طرح باعث ایجاد تردید در بین مردم و کارکنان سازمان می شود و همیشه این سئوال مطرح است که آیا سازمان به وزارتخانه تبدیل می شود یا نه و همین روند برنامه ریزی های سازمان را با مشکل مواجه می کند.

جواد هروی نماینده قائنات نیز در موافقت با یک فوریت این طرح گفت: فقدان ساختاری که پیگیر مسائل مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری باشد احساس می شود. اگر امروز ما بر وجود دارا و سارا تاکید داریم وضعیت به گونه ای است که عروسک های آن از چین وارد می شود .

وی ادامه داد: همواره درباره گردشگری تاکید بر درآمد پاک و بدون آلودگی بوده اما هیچ گاه محقق نشده است. امروز بحث گردشگری به عنوان یک ضرورت در جامعه مطرح ست که باید نمایندگان به این طرح رای موافق بدهند.

هروی گفت: وقتی بحث اقتصاد بدون نفت را پیگیری می کنیم یکی از راههای وصول آن بحث گردشگری است. متاسفانه موضوع گردشگری امروز سیاسی شده است. با وضعیتی که در بحث میراث فرهنگی به وجود آمده بر جبین این سازمان نور رستگاری نیست.

نماینده قائنات ادامه داد: بخش گردشگری باید از صورت کنونی خود که گاه سیمای سیاسی دارد خارج شود و به وزارتخانه تبدیل شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها