با پای پیاده آمدند پابوست‌

مشهد مقدس هر ساله در دهه کرامت، میزبان هزاران زائر پیاده‌ای است که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک به شوق زیارت حرم امام رضا (ع)‌ وارد این شهر مقدس می‌شوند. امسال نیز 1500 زائر از سراسر کشور و حتی از دورترین نقاط ایران با پای پیاده خود را در روز ولادت امام رضا (ع)‌ به پابوس این امام شیعیان رساندند.
کد خبر: ۵۹۸۵۴۴
با پای پیاده آمدند پابوست‌

این نوع زیارت گرچه سنت دیرینه‌ای است، اما امروزه به عنوان نوع خاصی از گردشگری با نام «زائران پیاده» مطرح است. برای این نوع گردشگری نمی‌توان هیچ انگیزه و هدفی جز خواسته دل و شوق زیارت نام برد. این نوع زیارت در کشورمان اغلب در مناسبت‌های خاص و برای مقاصد خاص شکل می‌گیرد.

به عنوان مثال زیارت از مرقد مطهر امام خمینی (ره)‌، جمکران و مرقد مطهر حضرت معصومه (س) از جمله مکان‌هایی است که زائران بسیاری در زمان ولادت یا رحلت این عزیزان با پای پیاده رنج سفر را به جان می‌خرند. به همین دلیل در چند سال اخیر خدماتی از سوی نهادهای دولتی برای این زائران در نظر گرفته می‌شود.

یکی از زائران حریم رضوی در باره این سفرمی گوید: وقتی محب باشی نه بعد مسافت و نه سختی راه هیچ‌کدام نمی‌تواند، سد راه شود و قطعا این اتفاق هرساله درباره ده‌ها هزار زائر تکرار می‌شود.

وی می‌افزاید: این شور رضوی که در دهه کرامت بیشتر دیده می‌شود، نیازمند هدایت و حمایت است.

زائر دیگری نیز می‌گوید: به رسم ادب پیاده آمده‌ام. این تن سالم را هدیه گرفته‌ام و برای میلاد امامم چیزی جز خرج کردن از همین هدیه الهی ندارم.

1118 کیلومتر پای پیاده

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی، مسئول کاروان پیاده زائران یزدی نیز با اشاره به این‌که 21 سال است این کاروان راه‌اندازی شده است، می‌گوید: حدود370 نفر در دهه کرامت متقاضی سفر زیارتی با پای پیاده به حرم امام رضا(ع) بودند که پس از برگزاری دوره‌های آموزشی و آزمون و قرعه‌کشی تعداد 150 نفر برای این سفر انتخاب شدند.

وی با تاکید بر این‌که این کاروان قدیمی‌ترین کاروانی است که به صورت پیاده به حریم رضوی مشرف می‌شود، می‌افزاید: زائران هرساله با هدف کسب معرفت والای رضوی 1118 کیلومتر راه را در 27 روز طی می‌کنند.

وی هدف از تشرف با پای پیاده را تزکیه نفس عنوان و خاطرنشان‌ می‌کند: جوان‌ترین زائر کاروان 18 سال دارد و سالمند‌ترین آنان نیز هفتاد ساله است.

تجهیز راه برای زائران پیاده

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز به تقویت زیرساخت‌ها برای خدمت به زائران پیاده اشاره می‌کند و می‌گوید: با احداث جاده مخصوص زائران پیاده، خدمات‌رسانی به زائران آسان خواهد شد.

محمدحسن واحدی می‌افزاید: در طرح احداث جاده مخصوص زائران پیاده، مسیرهایی به موازات جاده‌های منتهی به مشهد و ایستگاه‌هایی مجهز در محل‌هایی مشخص احداث می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت جلب مشارکت خیرین در اجرای این طرح می‌گوید: اجرای طرح احداث جاده مخصوص زائران پیاده، نیازمند بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار است که 11 میلیارد ریال آن تخصیص و بقیه آن به مرور از منابع استانی تامین می‌شود که در این زمینه مقرر شد شورای راهبردی طرح با دبیری دفتر فنی استانداری تشکیل و به صورت ماهانه جلسه برگزار شود.

حسین رضایی، دبیر جمعیت خدمتگزاران به زائران پیاده نیز با بیان این‌که 1500 نفر در این دهه با پای پیاده وارد مشهد مقدس شده‌اند، می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد از این میان بیش از 300 نفر به صورت منفرد یا در قالب دسته‌های چهار یا پنج نفری در این روزها به زیارت امام رضا(ع) مشرف شدند .وی با بیان این‌که این زائران از شهرستان‌های کرمان، قائن، بابل و گناباد و دیگر شهر‌ها عازم مشهد شده‌اند، می‌افزاید: امکاناتی از جمله اسکان، تغذیه و درمان رایگان به همت خیران و برخی نهادهای دولتی در اختیار زائران پیاده قرار گرفت.

وی تصریح می‌کند: احداث جاده مخصوص زائران پیاده طرح مهمی است که به اعتبارات ویژه‌ای نیاز دارد که متاسفانه هنوز عملیاتی نشده است.

مرجان جاودانی ‌/‌ جام‌جم مشهد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها