پرونده مذاکرات هسته‌‌ای به‌وزارت خارجه منتقل شد

سکان مذاکرات هسته‌ای که از سال 82 و از همان ابتدا تاکنون در دست دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بوده است، از پنجشنبه گذشته با دستور رئیس‌جمهور در اختیار وزارت خارجه قرار گرفت تا شاید ظریف بتواند با استفاده از فنون دیپلماتیک خود، طرف‌های مقابل در مذاکرات را خلع سلاح کند و قفل ده ساله‌ای را که بر پرونده هسته‌ای ایران خورده، بگشاید.
کد خبر: ۵۹۴۵۶۲

جنجال بر سر پرونده هسته‌ای ایران گرچه از اوایل سال 81 آغاز شد، اما شروع مذاکرات هسته‌ای، مهرماه سال 82 بود و مقامات کشورمان از همان ابتدا تصمیم گرفتند یک نفر مسئولیت این مذاکرات را به‌عهده داشته باشد و آن فرد کسی نبود جز حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت؛ طرف مذاکره با ایران هم در ابتدا فقط سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان بودند، اما بعدها آمریکا، روسیه و چین هم به این مذاکرات اضافه شدند و عنوان گروه 1+5 را برای خود برگزیدند. پس از پایان مسئولیت روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی لاریجانی که به جای روحانی دبیری شورای عالی امنیت ملی را به‌عهده گرفته بود، مسئول مذاکرات هسته‌ای شد و پس از او نیز سعید جلیلی هدایت مذاکرات هسته‌ای را عهده‌دار شد.

اما اکنون که حدود ده سال از هدایت مذاکرات هسته‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی می‌گذرد و دبیران شورای عالی امنیت ملی در این مدت مذاکرات متعددی با گروه 1+5 داشته‌اند و با وجود فراز و فرودهایی که در پرونده هسته‌ای ایجاد کرده‌اند، هیچ‌یک نتوانسته‌اند این پرونده را ببندند.

در چنین شرایطی، حسن روحانی که خودش زمانی در قامت دبیر شورای عالی امنیت ملی، رئیس گروه مذاکره‌کننده با کشورهای خارجی بود، مسئولیت مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های خارجی را به وزارت امور خارجه محول کرده و عملا وزیر خارجه را سکاندار این مذاکرات قرار داده است.

البته مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرده که با وجود واگذاری مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه، مجموعه هماهنگی‌های لازم در این باره همچنان در شورای عالی امنیت ملی صورت می‌گیرد.

توافق اشتون با ظریف در حاشیه اجلاس سازمان ملل

بلافاصله پس از این جابه‌جایی در ریاست هیات مذاکره‌کننده ایران، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد خبر داد.

به گزارش ایرنا، به نقل از رویترز، مایکل مان، سخنگوی اشتون گفت: در پی انتشار خبر واگذار شدن مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور خارجه ایران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح جمعه (دیروز) با ظریف تماس گرفته و دو طرف توافق کرده‌اند در حاشیه نشست سازمان ملل متحد که در ماه جاری میلادی (سپتامبر) برگزار می‌شود، درباره مذاکرات هسته‌ای متوقف شده، مذاکره کنند.

ظریف: اصول مذاکرات، همان است که اعلام کرده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان در یکی از اولین اظهارنظرها پس از برعهده‌گیری مسئولیت مذاکرات هسته‌ای درباره برنامه‌های خود برای پیگیری پرونده هسته‌ای اظهار کرد: ما اصول مذاکرات را اعلام کرده‌ایم؛ مذاکرات باید بر مبنای سه اصل کلی یعنی موضع برابر، احترام متقابل و منافع مشترک باشد. سیاست دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با دنیا براساس این سه اصل است.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم تحریم‌ها غیرقانونی است، ولی با مذاکرات سازنده هرگونه بهانه از کسانی که تلاش کردند به مردم ایران فشار بیاورند، گرفته خواهد شد و محملی برای ادامه تحریم‌ها نخواهد بود؛ به شرط آن‌که اراده سیاسی برای حل موضوع وجود داشته باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم در اظهاراتی با تاکید بر این ‌که ایران به دنبال برون‌رفت از موضوع هسته‌ای است، گفت: با وجود آن که پرونده هسته‌ای را ساختگی می‌دانیم، اما آمادگی داریم با استفاده از مجموعه مقررات و معاهدات بین‌المللی، نگرانی‌های غرب را رفع کنیم و آماده حل موضوع هسته‌ای به‌صورت برد ـ برد هستیم.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: متقابلا انتظار داریم آنها هم حق ما را آن‌گونه که در ان.پی.تی و اساسنامه آژانس آمده است، به رسمیت بشناسند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اصول ما تغییر نکرده و همواره مطالبه بحق خودمان را براساس ان.پی.تی و اساسنامه آژانس داریم و از طرف دیگر به تعهدات خود نیز پایبند هستیم.

وی تصریح کرد، مسئولیت مذاکرات فنی میان ایران و آژانس که پنجم مهر(بیست و هفتم سپتامبر) در وین اتریش برگزار می‌شود، به‌عهده سازمان انرژی اتمی است.

رویترز: در نشست شورای حکام ایران تحت فشار قرار نمی‌گیرد

در همین حال دیپلمات‌ها گفتند که کشورهای غربی قصد افزایش فشار بر ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آینده را ندارند تا به رئیس‌جمهور جدید ایران فرصت بدهند که نشان دهد درباره اقدام برای کاهش تنش درباره فعالیت هسته‌ای خود جدی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها