دبیر جشنواره تئاتر مقاومت گفت: این جشنواره به دفاع مقدس ختم نمی‌شود و فرهنگ جهانی مقاومت را در برمی‌گیرد زیرا فرهنگ مقاومت یک مقوله جهانی محسوب می‌شود و ارتقا فرهنگ مقاومت هدف اصلی این جشنواره است.
کد خبر: ۵۹۳۳۶۲
جشنواره مقاومت دربرگیرنده فرهنگ جهانی مقاومت است

مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره مقاومت صبح امروز -دوشنبه 11 شهریورماه- در مزار شهدای گمنام شهر تبریز با حضور جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت، حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره، علیرضا نوین شهردار شهر تبریز، سید رضا علومی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز و مدیر سازمان فرهنگی هنری این شهر و عباس‌زاده معاون فرهنگی اجتمای استان آذربایجان شرقی و با حضور جمعی از هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره برگزار شد.

در این مراسم، حسین مسافر آستانه دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: وقتی آقای علومی مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز درخواست میزبانی بخشی از این جشنواره را به ما داد به دلیل توجه مسئولین این شهر به مقوله تئاتر و همکاری‌های گذشته‌ای که در برگزاری چند جشنواره با مسئولین این شهر داشتند بدون هیچ چون و چرایی آن را پذیرفتم امیدوارم فضای معنوی ایجاد شده در افتتاحیه بخش اول چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت در طول روزهای برگزاری جشنواره ادامه داشته باشد.

وی ضمن اشاره به درخواست‌های متعدد هنرمندان برای اجرا در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، افزود: یکی از ویژگی‌های این جشنواره و برگزاری آن در شهر تبریز این است که هنرمندان شرکت کننده به صورت خودجوش درخواست‌های متعددی را برای اجرا در مناطق زلزله زده داشته‌اند که با استقبال مسئولین تبریز مواجه شده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت با بیان اینکه این جشنواره دربرگیری موضوعاتش فراتر از دفاع مقدس است، اظهار کرد: علیرغم آنکه تئاتر مقاومت متعلق به دفاع مقدس است و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد ظرفیت‌های پرداختن به مقوله مقاومت و دفاع مقدس باید بگویم که این جشنواره به دفاع مقدس ختم نمی‌شود و فرهنگ جهانی مقاومت را در برمی‌گیرد زیرا فرهنگ مقاومت یک مقوله جهانی محسوب می‌شود و ارتقا فرهنگ مقاومت هدف اصلی این جشنواره است. امیدوارم هنرمندان تئاتر با نگاه تخصصی و ریزبینانه خود به ابعاد مختلف فرهنگ مقاومت پرداخته و موجب ترویج آن شود.

مسافر آستانه افزود: چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت با نگاهی بین‌المللی برگزار می‌شود و سعی شده در این جشنواره طی رایزنی‌های صورت گرفته مسئولین و نمایندگان فستیوال‌های خارجی در این جشنواره حضور یابند تا ضمن مشاهده آثار، تعدادی اثر از این جشنواره را برای اجرا در جشنواره‌های خارجی انتخاب کنند.

در ادامه این مراسم، علیرضا نوین شهردار تبریز اظهار کرد: ما شهریور که می‌آید یاد شهیدان بزرگی همچون رجایی، باهنر و غیره می‌افتیم.

وی افزود: روزی که سید مرتضی آوینی کار مستند‌سازی را شروع کرد فعالیت‌های زیادی را در این حوزه انجام داد و خوشحالیم که راهی را که آوینی آغاز کرده حال بنیاد روایت با برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری ادامه می‌دهد و این یعنی توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص پرداختن به فرهنگ دفاع مقدس است.

شهردار تبریز تصریح کرد: سال گذشته ما یادواره 4700 شهید تبریز را برنامه‌ریزی و برگزار کردیم، به زودی موزه دفاع مقدس نیز در شهر تبریز افتتاح می‌شود در سال گذشته در نقاطی از شهر تبریز که توسط صدام بمباران شده بود یادواره‌هایی را ساختیم و اقدامات بسیار زیادی را در این حوزه عملیاتی کردیم اما کافی نیست زیرا ما هر آنچه را که داریم حاصل خون شهداست ما امروز به واسطه هنر به فرهنگ مقاومت به قدردانی از شهدا می‌پردازیم فردا با نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌ها در شهر.

همچنین در این مراسم، سیدرضا علوی معاون اجتماعی فرهنگی و مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز طی سخنانی گفت: افتتاحیه چهاردهمین جشنواره مقاومت را همزمان با شهادت امام جعفر صادق برگزار کردیم تا ارادت خودمان را به ایشان اعلام کنیم. شهر تبریز شهر اولین‌ها است، اولین نمایشنامه‌نویس ایران میرزا آقا خان تبریزی بوده که در زمان قاجار نمایشنامه‌ای را نوشته است، اولین اجراهای تئاتر در شهر رشت و تبریز بوده است بنابراین تبریز قدمتی بیش از 100 سال در حوزه تئاتر دارد ما در سال‌های دور سالن تئاتر 500 نفره‌ای به نام آرامیان را داشتیم این جشنواره در شهری برگزار می‌شود که محله سرخاب آن محل آرزوی صائب تبریزی و مولانا بوده است.

معاون اجتماعی فرهنگی و مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در پایان خاطرنشان کرد: سعی داریم تا بهترین میزبانی را در جشنواره مقاومت داشته باشیم.

مراسم افتتاحیه بخش اول جشنواره مقاومت با اجرای نمایش «بر بال ملائک» به کارگردانی یعقوب صدیق زمانی آغاز شد که با پرده‌خوانی حاج علیرضا مداحی آخرین بازمانده نقالی در شهر تبریز همراه بود. پرده‌ای که حاج‌علی مداحی نقالی آن را می‌کرد قدمتی بیش از 500 سال داشت.

همچنین در پایان این مراسم، با اجرای نمایش خیابانی یوسف بخش اول چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت افتتاح و آغاز شد.

بخش نخست چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت در بخش‌های تئاتر کودک و نوجوان، عروسکی و خیابانی از 11 تا 14 شهریور ماه به همت بنیاد فرهنگی هنری روایت و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به دبیری حسین مسافر آستانه در شهر تبریز برگزار می‌شود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها