درپی احتمال دخالت نظامی آمریکا در سوریه

نوری مالکی به نیروهای نظامی عراق آماده باش داد

منابع خبری صهیونیستی‌ روز گذشته اعلام کردند احتمالا امروز (پنجشنبه) آمریکا به سوریه حمله می‌کند

سوریه در یک قدمی جنگ ناخواسته

در حالی که بازرسان سازمان ملل هنوز به تحقیقات خود در سوریه پایان نداده‌اند، دولت انگلستان می‌گوید پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را علیه سوریه آماده کرده تا به شورای امنیت ارائه دهد. این در حالی است که کشورهای غربی همچنان مشغول مقدمه‌چینی برای یک حمله نظامی قریب‌الوقوع به سوریه بدون مجوز شورای امنیت هستند و دولت سوریه نیز می‌گوید در صورت وقوع چنین حمله‌ای با تمام توان از خود دفاع خواهد کرد.
کد خبر: ۵۹۲۳۸۲

به گزارش فارس، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا دیروز از قصد کشورش برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در خصوص سوریه به سازمان ملل خبر داد. گفته می‌شود مفاد این قطعنامه شامل اقدامات لازم برای حفاظت از شهروندان سوری خواهد بود. شبیه این قطعنامه پیشتر در خصوص لیبی تصویب شده بود و منجر به عملیات نظامی علیه این کشور شد. تاکنون روسیه و چین 3 بار قطعنامه‌های شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرده‌اند.

در همین رابطه فرحان حق، سخنگوی بان کی‌مون در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد: اگر اعضای شورای امنیت به یک موضع مشترک در مورد بحران سوریه برسند، حل این بحران را تسهیل خواهد کرد.

وی در عین حال اذعان کرد شورای امنیت درباره حل بحران سوریه دچار چنددستگی و اختلاف است.

روز چهارشنبه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه تاکید کرد: مداخله نظامی در سوریه، جایگزین راه حل سیاسی نمی‌تواند باشد و اوضاع منطقه را متشنج خواهد کرد. طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، دو طرف در این مکالمه تلفنی خاطرنشان کردند در این زمان حساس، شایسته است همه طرف‌ها از جمله نقش‌آفرینان خارجی، رفتاری مسئولانه داشته باشند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

خبرگزاری رسمی چین نیز دیروز ضمن انتقاد از جوسازی غرب برای حمله به سوریه نوشت: مساله سوریه در نهایت از طریق فرآیند سیاسی و دیپلماتیک باید حل شود.

این خبرگزاری افزود: هنوز اتهام استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی مورد تائید بازرسان سازمان ملل قرار نگرفته که حوصله کشورهای غربی سر رفته است.

ادامه تحقیقات

روز گذشته کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل برای سومین روز متوالی بازرسی از منطقه‌ای را در سوریه از سر گرفتند.

براساس این گزارش، گروه کارشناسان سازمان ملل با شش دستگاه خودرو، از دمشق عازم مکانی اعلام نشده شدند. روز دوشنبه کار این گروه تحقیقاتی به خاطر تیراندازی به سوی آنان، متوقف شده بود.این کارشناسان بنابه دلایل امنیتی روز سه‌شنبه نیز به صورت کامل نتوانستند از دومین محل در الغوطه الشرقیه واقع در حومه شمال شرقی پایتخت سوریه بازدید کنند.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از تحولات جاری پیرامون سوریه از جامعه جهانی خواست تا به صلح و دموکراسی فرصت دهند و از برافروختن آتش جنگ در سوریه بپرهیزند. وی در سخنانی در لاهه گفت: گروه تحقیقاتی سازمان ملل هم اکنون در سوریه در حال انجام ماموریت خود است و در روز اول نیز مدارک و نمونه‌های بسیاری جمع‌آوری کرد و ما خواهان ادامه ماموریت آنها هستیم. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مقامات آمریکایی و انگلیسی همچنان بر لزوم حمله نظامی به سوریه سخن می‌گویند. در همین رابطه گفته شد استرالیا و کانادا نیز از حمله نظامی به سوریه حمایت کرده‌اند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه استرالیا که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی توسط یک کشور علیه مردمش خواستار پاسخ مناسب به آن شد.

پافشاری آمریکا

این در حالی است که آمریکا همچنان بر ادعاهای خود مبنی بر انجام حمله شیمیایی از سوی دولت اسد پافشاری می‌کند.

جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا گفته است: شکی نیست که عامل حمله شیمیایی هفته گذشته در سوریه، حکومت بشار اسد بوده است.

به گزارش ایسنا، جو بایدن گفته است او و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، معتقدند کسی که چنین حمله‌ای را علیه زنان و کودکان بی‌دفاع ترتیب داده، باید پاسخگو باشد. در همین رابطه جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز مدعی شد: هیچ تردیدی وجود ندارد که دولت سوریه، عامل حمله شیمیایی هفته گذشته در دمشق بوده و در مقیاس وسیع از چنین سلاح‌هایی استفاده کرده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین وعده داد که در هفته جاری، مدارکی غیرمحرمانه در اثبات ادعای حمله شیمیایی دولت سوریه منتشر شود.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت هدف از حمله احتمالی به سوریه سرنگون کردن بشار اسد و تغییر نظام این کشور نیست، بلکه تضعیف ارتش و تقویت مخالفان است.

در همین رابطه مجله فارین پالیسی در گزارشی تصریح کرد دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا مکالمات تلفنی یکی از مسئولان وزارت دفاع سوریه با فرمانده واحد سلاح‌های شیمیایی را که از حمله به شرق دمشق وحشت‌زده شده بود شنود کرده‌اند.

این مجله مدعی شد ساعاتی پس از حمله به شرق دمشق این مسئول در حالی که وحشت‌زده بود با فرمانده واحد سلاح‌های شیمیایی ارتش تماس تلفنی برقرار کرد و از وی خواست در مورد حمله با گاز اعصاب توضیح دهد. روزنامه دیلی میل نیز در این رابطه نوشت:‌ ماهر اسد، برادر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بیش از یک ماه است که در انظار عمومی دیده نشده است، اما یکی از کانال‌های تلویزیونی اسرائیل می‌گوید وی در حمله روز چهارشنبه هفته گذشته دست داشته است.

ماهر اسد، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری با ده هزار نیرو و لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه شخص اصلی در جنگ داخلی سوریه محسوب می‌شود.دولت سوریه گروه‌های تروریستی را متهم به حمله شیمیایی به حومه دمشق کرده و به بازرسان سازمان ملل اجازه داد تا دراین باره تحقیق کنند.دمشق جنجال‌های رسانه‌ای غرب پیرامون استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی را بهانه‌ای برای حمله نظامی به این کشور می‌داند و می‌گوید با تمام قوا با هرگونه حمله‌ای مقابله خواهد کرد.

اوضاع امنیتی اسرائیل

روز گذشته کابینه امنیتی رژیم‌ صهیونیستی با حضور وزرای ارشد و سران اطلاعاتی و نظامی با هدف بررسی تحولات سوریه به ریاست «بنیامین نتانیاهو» تشکیل جلسه داد.

این نشست قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر آن را به چهارشنبه موکول کرد.نتانیاهو روز سه‌شنبه گفته بود اسرائیل قصد ندارد در اقدام نظامی علیه سوریه شرکت کند، اما به تلاش‌های احتمالی برای حمله به اسرائیل پاسخ سختی خواهد داد.

به گفته منابع اسرائیل ارتش رژیم صهیونیستی که می‌داند حمله به سوریه می‌تواند مقدمه‌ای برای حملات احتمالی به اسرائیل باشد، از دیروز به حالت آماده‌باش درآمد.

در همین رابطه روزنامه اسرائیلی معاریو نوشت حمله به سوریه روز پنجشنبه (امروز) و با شلیک چندین موشک به اهدافی در خاک این کشور آغاز خواهد شد.

پیش از این نیز منابع خبری آمریکا و از جمله شبکه خبری «سی‌ان‌ان» اعلام کرده بودند که احتمال می‌رود حمله هوایی این کشور به سوریه از پنجشنبه آغاز شود.

ترسیم خطوط حمله

گرچه هنوز وقوع حمله نظامی به سوریه قطعی نیست، اما برخی رسانه‌ها از چند روز خطوط این حمله را هم ترسیم کرده‌اند.

به گزارش مهر، در این ترسیم، گفته می‌شود دو پایگاه هوایی اطراف سوریه در قبرس و ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. چهار ناو جنگی آمریکا نیز به دریای مدیترانه اعزام شده‌ است.

همچنین ناو شارل دوگل فرانسه و ناوهای انگلیسی مجهز به موشک‌های کروز در دریای مدیترانه حضور دارند. جنگنده‌های F16 آمریکایی و موشک‌های پاتریوت نیز در اردن مستقر هستند. در خلیج فارس نیز دو ناو هواپیمابر آمریکایی به همراه چندین ناوشکن حضور دارند. بی‌بی‌سی عربی طی گزارشی نوشت حمله نظامی به سوریه ممکن است به صورت محدود و تنبیهی باشد.

به گزارش این منبع، هدف از این حمله، دادن این پیام به بشار اسد خواهد بود که دیگر نمی‌تواند از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند. در این راهکار اهدافی از جمله پایگاه‌های هوایی، پدافند ضد هوایی، تاسیسات تولید سلاح‌های موشکی و تاسیسات تولید سلاح‌های شیمیایی سوریه مورد حمله قرار خواهد گرفت.

هدف از این حملات فلج کردن ماشین جنگی سوریه عنوان شده است تا مخالفان بتوانند به حملات خود حتی به پایتخت سوریه ادامه دهند و در نهایت با برگزاری کنفرانس ژنو2 تکلیف نظام آینده در سوریه تعیین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها