آیا هوش سیاه «بازی رایانه‌ای» می‌شود؟

سریال تلویزیونی «هوش سیاه 2» به نویسندگی آرش قادری، کارگردانی مسعود آب‌پرور و تهیه‌کنندگی سیدمرتضی فاطمی از تولیدات مرکز سیما فیلم بود که چندی پیش از شبکه سه پخش شد.
کد خبر: ۵۹۱۴۸۰
آیا هوش سیاه «بازی رایانه‌ای» می‌شود؟

سریال هوش سیاه به بررسی جرایم اینترنتی می‌پرداخت. مخاطبان در هوش سیاه 1 شاهد دستگیری کامران بوریایی (کیکاووس یاکیده) بودند. سری دوم این سریال با زندان آغاز شد و این‌که بوریایی در تکاپوی طراحی نقشه فرار از زندان و انجام بقیه ماموریت‌هایش در خارج از زندان است.

موضوع امنیت و جرایم اینترنتی و بررسی زندگی روزمره یک هکر، داستان این سریال را جذاب کرده بود و ناگفته مشخص است که بخش بزرگی از مجذوبان این سریال، مخاطبان ما در ضمیمه کلیک هستند. به همین دلیل مدتی است که تماس‌های فراوانی از خوانندگان کلیک دریافت می‌کنیم. مخاطبانی که خواستار تبدیل سریال تلویزیونی هوش سیاه به یک بازی رایانه‌ای بودند. ما قول داده بودیم با عوامل این فیلم درباره این موضوع گفت‌و‌گو کنیم. در این باره مسعود آب‌پرور، کارگردان این سریال موفق ایرانی دیدگاه‌هایی را ارائه کرده که با هم می‌خوانیم.

« اول این‌که من و دیگر عوامل سریال‌های هوش‌سیاه 1 و 2 خیلی خوشحالیم که جوانان و نوجوانان اینقدر از این سریال و داستان آن لذت برده‌اند که به فکر تبدیل آن به یک بازی یارانه‌ای افتاده‌اند. سریال هوش سیاه ۲ از همان نخستین روزهای پخش توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. از اول می‌دانستیم به‌دلیل خط کلی قصه هوش‌سیاه که درباره جرم‌های اینترنتی است، این سریال بیشتر مورد توجه مخاطبان جوان قرار می‌گیرد.

حال می‌شود از این محصول فرهنگی که توانسته نظر مخاطبان بسیاری را جلب کند، استفاده مفیدی کرد و به سمت تولیدات دیگری بر مبنای ایده این سریال رفت. متاسفانه در ایران وقتی یک سریالی ساخته و پخش می‌شود همه چیز تمام می‌شود و دیگر روی سریال‌ هیچ کار فرهنگی صورت نمی‌گیرد. معتقدم سازمان صدا و سیما می‌تواند از ظرفیت آثار نمایشی‌اش نهایت استفاده را ببرد. به عنوان مثال می‌توان بعد از تمام شدن پخش سریال پر مخاطبی مثل هوش سیاه داستان‌های مصور آن را در مجلات منتشر کرد تا علاقه نوجوانان و جوانان را نسبت به قهرمان سریال هوش سیاه بیشتر تحریک کرد و بعد آرام‌آرام یک جریان فرهنگی را شکل داد. در این میان بازی‌های رایانه‌ای از قدرت و ظرفیت زیادی برخوردارند. در بازی‌های رایانه‌ای می‌توان قهرمانان و موضوعات ملی را ترویج داد و جریان فرهنگی فراگیر را ایجاد کرد. با این حرکت، قهرمانان و موضوع‌های ملی در میان نسل‌های مختلف گسترش پیدا می‌کند. با توجه به این‌که موضوع سریال هوش سیاه پیچیده است، مطمئن هستم با طراحی مناسب می‌توان بازی‌های رایانه‌ای جذاب بر اساس داستان این سریال تهیه کرد. برای این بازی باید مراحل مختلفی را طراحی کرد. قبل از اقدام به این کار باید کار کارشناسی و تحقیقاتی انجام داد و نباید بدون هدف به این کار پرداخت، زیرا سرانجام خوشایندی نخواهد داشت.

از طرف دیگر به نظرم طراحی بازی رایانه‌ای هوش سیاه می‌تواند در قالب بازی‌های چند کاربره و شبکه‌ای هم نوشته شود. یعنی قصه آنقدر پیچیده است که می‌توان بازی‌ای طراحی کرد که همزمان چند بازیکن بتوانند در این گیم نقش‌های متفاوتی را به عهده گرفته و بازی را جلو ببرند. قصه این سریال پیچیده طراحی شده، چون از ابتدا به این ماجرا فکر شده بود که می‌توان از این سریال بازی‌های رایانه‌ای هم طراحی کرد. حالا توپ در زمین صدا و سیماست تا از این محصول که مالکیت و حق و حقوقش در اختیار این سازمان است، در رسانه دیگری غیر از تلویزیون (منظورم بازی‌های یارانه‌ای است) استفاده شود.»

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها