مهاجرت افغان‌ها برای همسایه دردسرساز شد

سرنوشت خاکستری اتباع خارجی در مشهد

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور: اقامت قانونی خانوارهای افغان که روادید یکساله دارند، پانزدهم شهریور امسال به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۵۹۱۲۷۲
15 شهریور، پایان اقامت قانونی افغان‌ها در ایران

کاظمی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: دولت و مسوولان افغانستان در دیدار با مسوولان جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور، درخواست تمدید اقامت قانونی این گروه خانواری را داشته‌اند.

کاظمی با بیان این که تاکنون وزارت کشور در این باره تصمیمی نگرفته است، افزود:هفته آینده، جلسه‌ای در اداره کل اتباع وزارت کشور برگزار و در آن تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

کاظمی گفت: اگر تصمیم نهایی بر این شد که اتباع در تاریخ مقرر خاک ایران را ترک کنند، فرصتی مشخص برای آنان تعیین می‌شود که در آن فاصله زمانی این افراد مکلف هستند خاک کشور را ترک کنند در غیر این صورت با آنان برخورد قانونی انجام می‌شود.

کاظمی گفت: وزارت کشور مسوولیت ساماندهی و مدیریت و امور اتباع و مهاجرین خارجی را با همکاری دستگاههای مربوط مانند پلیس مهاجرت، وزارت امورخارجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر عهده دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی اتباع افغان در سال 1389 گفت: در این طرح، اتباع افغان غیرمجاز در کشور باید  ساماندهی می‌شدند.

کاظمی افزود: تعداد اتباع افغان غیرمجاز که در سال 1389 در طرح ساماندهی شرکت کردند یک میلیون و 420 هزار  بود.

وی گفت: در طرح ساماندهی، بخشی از اتباع دارای اقامت قانونی در ایران شدند و بخش دیگر هم به کشور خود بازگشتند.

کاظمی افزود: اتباع افغان که گذرنامه گرفتند به دو گروه تقسیم می‌شوند، یک گروه مجردانی هستند که براساس قانون، خاک جمهوری اسلامی ایران را ترک کرده اند و در داخل افغانستان گذرنامه گرفتند و سپس از نمایندگیهای وزارت امورخارجه در داخل افغانستان روادید اخذ کردند و به ایران بازگشتند.

وی گفت: از 202 هزار نفر مجردی که خاک جمهوری اسلامی ایران را ترک کردند، 80 هزار نفر به صورت قانونی به داخلی کشورمان بازگشتند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: برای افراد مجرد نیز یک ویزای سه ماهه صادر و سه دوره سه ماهه هم تمدید شد و مدت اقامت آنان نیز یکسال در نظر گرفته شد و تاریخ خروجشان براساس زمان دریافت روادید است.

کاظمی گفت: گروه دیگر خانوارهای افغان بودند که صدور گذرنامه و روادید برای آنان در داخل جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

وی گفت: صدور گذرنامه و روادید این اتباع  در 17 استان انجام شد و روادید سه ماه دریافت کردند و روادید آنان سه بار هم به صورت سه ماهه تمدید و اقامت قانونی آنان یکساله شد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود‌: تعداد این افراد تقریبا 400 هزار نفر است که برای آنان 136 هزار جلد گذرنامه صادر شده است.

کاظمی گفت: تاریخ دریافت روادید خانوارهای افغانی از 15 شهریور سال گذشته بود و طبیعتا اقامت یک ساله آنان 15 شهریور امسال به اتمام می‌رسد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در عین حال گفت:‌ به جز این افراد حدود 840 هزار نفر از  اتباع  افغان دارای کارت پناهندگی از جمهوری اسلامی ایران هستند.

کاظمی افزود: اعطای کارت پناهنده جمعی، کاری مشترک بین ما و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
قدرت الله
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
۰
۰
خداكنداقامت شان تمدیدنشودوازایران خارج شوند.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
۰
۰
خداكند كه درباره منافع دوطرف در نظر گرفته شود، و ظلمی به افاغنه بی پناه نشود

نیازمندی ها