جواد لاریجانی: بهبود روابط با آمریکا، مشکلات ما را حل نمی‌کند

محمدجواد لاریجانی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی، با بیان این‌که مشکلات ما با بهبود روابط با آمریکا حل نمی‌شود، گفت: من معتقد هستم 80 درصد مشکلات ما در امر اقتصادی و معیشتی مربوط به نبود مدیریت درست است و فقط 20 درصد آن مربوط به فشارهایی است که وارد شده است.
کد خبر: ۵۹۱۱۳۳

لاریجانی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که روابط خارجی خوب می‌تواند به اقتصاد مقاومتی کمک کند، تصریح کرد: ما باید منطق خوب و قابل عرضه داشته باشیم، اما این مساله غیر از این است که فکر کنیم شاه‌کلید حل مشکلاتمان در دست آمریکاست.

وی افزود: رابطه با آمریکا چه در دشمنی و چه در دوستی یک کار ضروری است. اسمش را رابطه به‌معنای دیپلماتیک نمی‌گذارم؛ بلکه تعامل می‌گذارم. ما با دشمن‌ترین افراد هم باید تعامل داشته باشیم. لاریجانی تاکید کرد: دشمنی هم مدیریت می‌خواهد و دیپلماسی فقط برای مدیریت دوستی نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر این‌که ما هرگز نباید جنایات آمریکا را فراموش کنیم، گفت: یک سیاستمدار عاقل اولین کارش این است که تصویر واقع‌بینانه از اوضاع داشته باشد، نه تصویر خیالی. واقعیت این است که آمریکا امروز وسیع‌ترین تهاجم را علیه ملت، پیشرفت و استقلال ما روا داشته است. باید این دشمن را خوب بشناسیم و برای تعامل با آن برنامه داشته باشیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مسائلی که امروز در جهان اسلام می‌گذرد، بسیار جدی است، گفت: یکی از اشکالات بزرگ دیپلماسی آقای احمدی‌نژاد این بود که قائل به پدیده بزرگی که در جهان اسلام در حال شکل‌گیری است، نبود. ایشان معتقد بود که این تحولات کار آمریکاست و این‌که چگونه چنین مساله‌ای در ذهنشان فرو رفته بود، نمی‌دانم.

وی در بخشی از این گفت‌وگو به حوادث سال 88 اشاره کرده و با بیان این‌که اکنون در دوران «پسافتنه» هستیم، گفته است: آقای دکتر روحانی «دوره پسافتنه» را کلید زدند و البته فرد مناسبی هم برای این کار هستند، زیرا هم مورد احترام جناح اصلاح‌طلب و هم مورد وثوق جناح اصولگراست و خاستگاه جناح اصولگرا را با خود دارد.

لاریجانی افزود: او در حرف‌هایش درخواست کرده که اتفاقات گذشته، نادیده گرفته شده و از آن گذشت شود.

وی با بیان این‌که مواضع رئیس‌جمهور در چارچوب قوانین و اصول نظام بیان شده است، گفت: در این چارچوب ما باید دوره پسافتنه را شروع کنیم. اقتضائات دوره پسافتنه این است که درباره آنهایی که آنچنان در این قضیه دخیل نبودند، اغماض صورت بگیرد و میدان فعالیت داشته باشند.

لاریجانی گفت: حماسه سیاسی و این پیروزی عظیمی که پس از فتنه88 پیدا شد، آغاز دوره پسافتنه است، البته همواره باید در تاریخ سیاسی کشورمان رسانه‌ها، متفکران و اصحاب دانش سیاسی برای مردم تحلیل کنند که فتنه چه بود و چرا پیدا شد و چرا خطرناک بود و چگونه این مساله مهار شد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این‌که بعضی افراد بیایند و منکر شوند که در فتنه بوده‌اند و در آن نقشی داشته‌اند و بگویند تابع نظر ولی‌ فقیه بودند و هستند، حرف خوبی است و انتظار داریم که این را ادامه دهند.

وی اظهار کرد: نظام، نظام توانمندی است و می‌تواند گذشته‌ها را نادیده بگیرد، اما خود حق و باطل را نمی‌تواند نادیده بگیرد.

لاریجانی درباره مشاوران رئیس‌جمهور در عرصه سیاست خارجی گفت: روحانی هم سیاست‌های عملی در سیاست خارجی را در دست دارد و هم تصمیم‌سازی تکروانه ندارد و حساسیت‌های نظام را می‌داند. من نگرانی ندارم از این‌که افراد مختلف به ایشان دسترسی دارند و نظراتشان را می‌دهند. او خلاف مشی مورد تائید ولی‌امر، هرگز عمل نخواهد کرد. ضمن این‌که ایشان فرد زرنگ و باهوشی هستند و نگرانی ندارم از این‌که افراد مختلفی به ایشان دسترسی دارند. همه می‌توانند مطالبشان را بگویند و به‌ نظرم نگرانی دراین‌باره وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها