دست‌هایش را بالا می‌برد، عصایش را در هوا تکان می‌داد، با شور و هیجان و با فریاد تلاش می‌کرد تمام احساسات اسطوره‌های وطنی را به بینندگان منتقل کند. گاهی همپای قهرمانان شاهنامه در اوج می‌تاخت و گاهی دردمندانه نجوای شکست‌های آنان را زمزمه می‌کرد. حالا این مرد توانا، از میان ما پرکشیده است.
کد خبر: ۵۸۵۳۱۳
خداحافظ نقال اسطوره‌ها

مرشد ترابی یکی از آخرین بازماندگان نقالی کشور و نقال داستان‌های ملی و اسطوره‌ای ایران زمین، روز گذشته در هفتادوهشت سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

او در حالی روز گذشته با زندگی بدرود گفت که از چندی قبل به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان مدائن تهران بستری شده بود.

مرشد ترابی که در خانواده‌ای تعزیه‌خوان تولد یافته و فعالیت در عرصه‌ نمایش‌های سنتی و آیینی را از کودکی و با شبیه‌خوانی آغاز کرده بود، با شاگردی در محضر استادان هنر نقالی مکتب تهران، به یکی از برجسته‌ترین استادان در رشته‌ نقالی تبدیل شد که شیوه‌ شاخص و خاص خود را در این زمینه داشت.

مرشد ولی‌الله ترابی سفیدآبادی متولد سال 1315، نقال و نویسنده‌ای بود که چندبار مقام اول نقالی را در کشور کسب کرده بود.

او در مجالس بسیاری که به بزرگداشت فردوسی و شاهنامه اختصاص داشت به نقالی پرداخته بود. همچنین مرشد ترابی در برنامه‌های فرهنگی بسیاری در خارج از ایران به اجرای برنامه پرداخته بود.

درگذشت مرشد ترابی، نه تنها درگذشت یک انسان فرهنگی، بلکه درگذشت یکی از آخرین بازماندگان هنری است که روز به روز بیشتر به محاق فراموشی می‌رود.

هنری یکسره ایرانی که روزگاری مخاطبان بسیاری داشت و در اغلب بزم‌ها و قهوه‌خانه‌ها مرشدی روایت حماسه‌ها و جنگاوری‌های اسطوره‌های ایران زمین را می‌سرود و مخاطبان را سرتا پا گوش می‌کرد.

روزنامه جام‌جم درگذشت مرشد ترابی را به خانواده ایشان و جامعه فرهنگی کشور تسلیت می‌گوید و از درگاه خداوند متعال برای روح آن مرحوم آمرزش طلب می‌کند.

سجاد روشنی‌ -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها